• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatser utan servicestation

K

Kimobo

Guest
Sv: Ställplatser utan servicestation

Om man inte enbart stannar för en kort övernattning är det är bra om det finns service dit man kommer. Ibland på ställplatser och ibland på campingar. Sen tar man cykeln och tittar sig omkring eller kanske promenerar in till centrum och handlar. Från många campingar åker du buss in till centrum av större städer, gratis eller för en par euro, och vågar gladeligen lämna bilen för en hel lång dag utan att behöva fundera på rövare och banditer.
Ställplatser med service och campingar med det perfekta läget finns det massor av runtom i Europa.

Leif
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej
Är ställplatser som ligger centralt och är gratis men saknar servicestation lika eller mer intressanta att stå på som ställplatser som ligger relativt centralt, kostar 150 - 200 kronor per dygn och har servicestation? Tacksam för svar.

/Lena L
Ja helt klart mycket intressantare! Om jag ändå accepterar att betala campingpris 150 - 200:- för ev service så är det för min del betydligt intressantare med en campingplats och den har ju allt och lite till, inte minst en väl tilltagen och lugnare plats!

Man behöver knappast någon service för en HB mer än ca var 3-4:e dag, varför ska den servicen då behöva ske vid just en centralt belägen stpl?
Avsikten med sådana stpl är ju att man stannar på sin höjd ett dygn?
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser utan servicestation

De tre viktigaste sakerna för mig är… Läget, läget och läget helt klart!

Har alla faciliteter jag behöver i husbilen. Prioriterar och tycker det är trevligt att stå enkelt men centralt med närhet till shopping, handla mat och restauranger m.m. Har jag inte nära till det blir det bara ren övernattning o promenad/cykeltur med hunden utan att lätta på plånboken vid den staden/orten.
 
K

Kimobo

Guest
Sv: Ställplatser utan servicestation

De tre viktigaste sakerna för mig är… Läget, läget och läget helt klart!

Har alla faciliteter jag behöver i husbilen. Prioriterar och tycker det är trevligt att stå enkelt men centralt med närhet till shopping, handla mat och restauranger m.m. Har jag inte nära till det blir det bara ren övernattning o promenad/cykeltur med hunden utan att lätta på plånboken vid den staden/orten.

Varför skulle städerna vilja ordna ställplatser med eller utan service om
vi husbilsåkare inte alls är villiga att lätta på plånboken lite. Låt förnuftet segra.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Det finns ju hänvisningsskyltar till Parkeringsplatser för bilar, bussar mm. Varför inte skylta vägen till parkeringsplats lämplig för husbilar, dvs den plats där de styrande helst ser att vi parkerar, så vi slipper snurra runt och leta och krångla in på parkeringar som visar sig alldeles för trånga, avgränsade med staket mm så att överhänget inte kan backas ut. Kostar det för personbilar skall det givetvis kosta för husbilar också och tvärtom.

Om det finns en riktig ställplats i fint läge mot kostnad efter servicegrad så väljer ju många detta, men låt det även finnas billigare alternativ.


För personbilar kostar det ju att parkera i Centrum, men de som orkar gå några hundra meter ofta kan parkera fritt
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

För oss som inte bara vill stå på en parkering är det självklart att betala vad det kostar. det är ju trots allt trevligt att kunna ta ut sina stolar för att sitta på utsidan och kanske äta en bit mat och äta frukost på morgonen när man vaknar. det verkar som det är lite olika syn på hur vi använder våra bilar. Själva håller vi inte på och åker bil hela tiden utan passar på att upptäcka ställena vi är på och njuter av friluftslivet
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatser utan servicestation

Varför skulle städerna vilja ordna ställplatser med eller utan service om
vi husbilsåkare inte alls är villiga att lätta på plånboken lite. Låt förnuftet segra.

Nu missuppfattade du mig. Det är ju när städerna ordnat med (gärna enkel för min del) ställplats parkering centralt som det lättas på plånboken. Då affärer, restauranger m.m är inom räckhåll så spenderas det också. Håller med om "låt förnuftet segra" städernas förnuft alltså ;) Då tjänar de iaf pengar på mig o säkert många andra också. Betalar dessutom gärna en slant för en sån plats trots avsaknad av faciliteter/servicestation.
 
Senast ändrad:

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

För oss är det absolut nödvändigt med en anvisad husbil parkering i varje stad, i städer som har en enkel tömning plats är det ett pluss men inte nödvändigt, bara vi får parkera och övernatta till en rimlig kostnad. Vi spenderar hellre våra pengar i staden än på campingen.
 

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej Anders!
POIviewer ser spännande ut- men en fråga från en novis: Är det en app eller? Någon man kan ladda ner i sin Smartphone?
Robert J
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

För våran del är det läget och att det känns tryggt det vi behöver har vi ju i husbilen.
Elegansen
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Ställplatser utan servicestation

Ja detta måste va en generationsfråga. Man ska ha bra läge och gratis. Parkerings platser vid bad mm fylls med husbilar, Inte konstigt att folk retar sej på husbilar.. 100-150 kr är la helt ok och man vet att man kan stå där utan onda blickar. Jag hör samma överallt från husbilfolk som är mellan 60--80 år att allt ska hälst va gratis.

För 10-15 år sedan var detta säkert inga problem. Men det är skillnad nu när vi med husbilar har mångdubblats

Nu vet jag att inte alla tycker så. Men många

Men självklart om komunen eller liknande har ordnat anvisade husbilsplatser gratis så är det ju optimalt
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Att parkera på en ställplats, innebär inte att man automatiskt får sätta ut bord o stolar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej Anders!
POIviewer ser spännande ut- men en fråga från en novis: Är det en app eller? Någon man kan ladda ner i sin Smartphone?
Robert J

Det är en app som med ett klick importerar de flesta intressepunktsfiler och som har direktkoppling till de flesta navigeringsapparna.

image.jpg
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej
Är ställplatser som ligger centralt och är gratis men saknar servicestation lika eller mer intressanta att stå på som ställplatser som ligger relativt centralt, kostar 150 - 200 kronor per dygn och har servicestation? Tacksam för svar.

/Lena L

En central ställplats, utan service, som är gratis är ju toppen. Jag väljer absolut en sådan om det finns...

Jag kan dock tänka mig att det skulle bli ganska kontroversiellt att anlägga en sådan t.ex. i min hemstad, Strömstad, när en vanlig P-ruta kostar 20 kr per timma dagtid i centrum.
Att parkera i centrum dagtid brukar vara ganska dyrt i de flesta städer. Vi måste nog acceptera att det kostar en (hyfsad) slant att parkera i centrum, även med husbil. Vi tar ju också upp dubbla ytan jämfört med en "vanlig" personbil.
Sett ur kommunens och affärsidkarnas perspektiv så tillför vi nog inte mer än de turister som kommer i "vanliga" bilar. Snarare tvärtom...

/TommyQ
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatser utan servicestation

Nästan lika dyra p-platser i centrala Östersund, men kommunen har ändå anlagt en gratis ställplats centrumnära, N63*10'31,2'' E14*37'52,1''. Markerad med husbilsskylt, vilken dock inte respekteras fullt, även div. bussar parkerar gärna där. Platsen inte helt utan service, toalettbyggnad finns.

aake
 

Soyan

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Varberg
HBK-Nr
4253
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatser utan servicestation

Hej!
För vår del gäller helt klart att bra läge och priset går före sämre läge med bättre service, där sistnämnda ju ofta ger högre pris.
Vi tycker det går åt fel håll om detta med full service på alla ställplatser som planeras slår igenom, och här finns verkligen en viktig lobby-roll för HBK att axla!
För de flesta ekipage är det nog så att man klarar sig med besök på servicestation eller camping t.ex. vart tredje dygn och då har man ju oftast möjligt att lägga sin planering efter detta, och däremellan kan man ju stå på platser utan service.
Förhoppningsvis kommer det också flera serviceställen både i anslutning till rastplatser och bensinstationer, så målet blir således:

Hurra, hurra för enkla och centralt/vackert belägna ställplatser!!!!
Många Hälsningar från Soyan
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Ställplatser utan servicestation

vilket skall man tro på, alla vill ha en enkel plats att stå på läser man sedan tråden om elkablar så kan man få den uppfattningen att det prioriteras, det sägs att vi har allt med men det gäller tydligen inte el inågon form, så man skall ta alla dom råden med en nypa salt och köra sit eget race med sunt förnuft.
 
Toppen