• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsen på Getterön

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Bra skyltat även om vi får använda lite fantasi för husbil finns ju inte, bara PbII och lastbil (tung eller lätt) med bostadsinredning :cool: .
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Alla förstår vad man menar med husbil. Våran klubb heter ju Husbilsklubben.

Mvh

Birger
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Jodå, nog vet jag det men vi brukar ju hålla styvt på PbII när det står parkeringsförbud för Husbil ;).

Det visar kanske på behovet av en ny benämning även i juridiska sammanhang (eller inte).
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen på Getterön

Just i juridiska sammanhang är det helt korrekt att använda en tilläggsskylt med ordet husbil. Kommunerna får använda tilläggsskyltar till trafikskyltar men dessa får vara i text. Däremot finns det ingen husbilssymbol och därmed inte heller en förbudsskylt eller påbudsskylt (den senare är på gång). Sedan kan man ju diskutera om PbII är en husbil eller inte! Enligt lagen är det likhetstecken!
Julian
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ställplatsen på Getterön

Det blir ju lite löjligt om man betecknar sin husbil olika när det passar, hur många säger att "jag har en personbil klass II" om någon frågar? Sådant vrängande med ord är nog mera ägnat att reta upp omgivningen. Kanske man vinner kortsiktigt, men man har fixat en fiende till "husbilen" som företeelse! :confused:
 
Senast ändrad:
S

Stilia

Guest
Sv: Ställplatsen på Getterön

Tänk så många diskussioner parkeringen för husbilar på Getterön kan dra igång. Nu är vi inne på diskussionen vad vi ska kallas..... alternativen är många. Vi har en husbil (hade lätt lastbil) och nu omreggad till PBII. Trots alla benämningar får vi finna oss i de regler som finns för dagen, men tillsammans kan vi kanske påverka myndigheterna till förbättringar.
 
Toppen