• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställplatsen i Apelviken stängd

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Bestliner!
fortfarande ingen info om var det står att Apelviken är stängd?
Anders.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Några vänner på fb hade varit där och tydligen är det nu stängt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Är lite nyfiken på Apelvikens camping, finns det någon som har egen erfarenhet/jämförelse(?) betr verkliga kostnader enligt följande;

1) Vad kostar ett enstaka dygn på Apelvikens camping exkl el? På nätet får man i nuläget bara fram ett pris på 185:-/dygn inkl el och serv för husbil, detta gäller dock inte under högperiod = ca större delen av juni/juli.
2) Vad är motsvarande pris översatt i Sek på en likvärdig camping vid stranden i t.ex Portugal eller Spanien, utanför högperiod juni/juli?

Att Varberg har höga priser på sina sk ställplatser (350:-/dygn) är ingen hemlighet, det vet vi redan men hur står det till inne på campingar, någon som provat?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Apelviken är en fin camping om man gillar campingar. Det finns stora och små platser med varierande priser. Just nu på lägsäsong är priset ganska bra med runt 200 per natt.
När du kommer in i skiftet april maj blir det mycket dyrare och i princip dubbla priset.
Nu finns det gott om platser men redan i maj brukar det vara i princip fullt på helgerna.
Från midsommar till mitten av augusti gäller det att boka plats i god tid. Dusch mm kostar också extra. Resturangen är ganska bra med normala priser. Poolområdet är för barn och kostar också extra. Stranden är långrund men det går att bada från klippor litet längre ut.
Butiken är en typisk campingbutik med hög prisnivå men man har det nödvädigaste.
cykel rekomenderas för färd in till stan och till bättre butiker med mera normal prisnivå.
En ganska typisk västkustcamping med massor sv långliggare men också semesterfirare.
Prisnivån är dock hög. Vi har varit där ett antal gånger när ställplatserna varit fulla och alltid trivts bra men tyckt att det varit i dyraste laget. Vid ett tillfälle fick vi en stor plats men fick betala 450 kr per natt.
 
Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Då såg du inte skylten "Förhyrda platser".
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Jodå men den säger ju bara att man skall betala avgiften i förväg.
I utvecklingsplanen för Apelviken står bara följande

Uppställningsplats för fler
husbilar

Kommunen planerar ett arbete
med att se över ställplatser
inom hela Varberg.
I närområdet för Apelviken
finns idag inte plats för utökade
ställplatser med den
trafiksituation som råder.

Men jag skall kolla med dem imorgon
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Men kan man verkligen åka in på platser där det står en skylt om förhyrda platser? Då har vi uppenbarlegen farit med felaktig information. Ber om ursäkt för det.
 
F

F.d. 29933

Guest
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Det är kanske så att folk inte sköter sig , stannar i veckor (blir som en camping) det är väl inte det som är mening med en ställplats.
synd,vi brukar stanna en natt då och då.Förr i tiden fick man köra på stranden. 1957 körde jag där med bil för första gången och övernattade i bil o tält.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Hej Claes 105!

Jag var i Ulrisehamn i förrgår på parkeringsplatsens sex stycken ställplatser
stod vägverkets arbetsfordon och tog upp två ställplatse och två parkerings-
platser. Inget arbete försiggick men till höger så jobbades desto mera. Jag tänkte att gubbarna var på lunch, mycke riktigt efter en halv timme kom de
tillbaka och vinkade att nu skall vi åka. Tänk så lite de behövs för att en sur
gammal gubbe skall bli glad över ett mänskligt beteende.Sen var jag ute och
tittade på en skylt, som sett en mängd personer stått länge och begrundat.
Jag kunde naturligtvis inte undgå att gå dit och titta. Kartan var svår att förstå
men de håller på att göra en lekpark, det var svårt att lokalisera de olika aktiviteterna i förhållande till den stora parkeringen.

Claes kan Du som Ulrisehamsbo undersöka vad som gäller. Jag läste i en tråd
för en tid sedan att Ulrisehamns kommun vill bygga ut ställplatserna.

Ha en fin och varm söndag.

Bosse HBK 1812
Hej

Det ska bli en stor lekplats precis som du säger, och vad som kommer att ske med ställplatserna vet jag inte.

Kom hem ifrån Portugal för en vecka sen efter två månader o fick se " förödelsen" framför vår altan, och har hört en del rykten från grannar o campingägare, men vill inte , på förekommande anledning, tillkännage dessa förrän jag har fått reda på fakta ( fick ju på skallen ang rykten gällande Apelviken).

Återkommer om/när jag fått fram fakta i fallet.

Hejs
Claes 105
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Tydligen är det så här att Apelvikens ställplats hör till stugbyn Apelvikstand. Vid årsskiftet bytte apelvikstrand ägare och det ägs nu av Fästningensvandrarhem.
Jag har varit i kontakt med dem o allt kommer att vara som innan förutom att tvättstugan inte kommer att vara tillgänglig för ställplatsgästerna iallafall inte i nuläget.
Så allt är lungt för er som vill bo vid vattnet. :mcride:


Edit kollar också med kommunen enligt dem är det tydligen inte lika klart som Fästningensvandrarhem/Apelvikstrand upper :confused:
 
Senast ändrad:
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Tydligen är det så här att Apelvikens ställplats hör till stugbyn Apelvikstand. Vid årsskiftet bytte apelvikstrand ägare och det ägs nu av Fästningensvandrarhem.
Jag har varit i kontakt med dem o allt kommer att vara som innan förutom att tvättstugan inte kommer att vara tillgänglig för ställplatsgästerna iallafall inte i nuläget.
Så allt är lungt för er som vill bo vid vattnet. :mcride:
Så det är grönt att köra in där det står Förhyrda platser ? Platserna är till för ställplats och stugbyn om jag fattar det rätt ?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Ja enligt Fästningensvandrarhem/Apelvikstrand är det så men jag har också ställt samma fråga till kommunen och de återkommer till mig. Tydligen har de vissa invändningar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Det skall bli intressant att höra vad som gäller. Det borde ju framgå av skyltningen kan man tycka men tydligen inte. Bra att vi har en Varbergsbo som reder ut vad som gäller.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Så nu har jag även talat med kommunen (planeringsenheten) o ställplatsen i Apelviken kommer o vara öppen som vanligt. Vad som är oklart är bara vem som skall ta upp avgiften.
Skylten Förhyrda platser är till för att påpeka att man skall betala i förväg och den är heller inte ny.
Vad det blir i framtiden kan man dock inte säga då det kommer en ny översiktsplan för Apelviken.

Det kommer också att bli förenklingar med betalningen för ställplatsen på Getterön, Där automaten funkat dåligt. Vidare kommer det att införas ett hög o ett låg säsongspris.

Man söker också efter en ny lämplig plats för tömningsstation då den tillfälliga vid reningsverket är stängd för ombyggnad. Något för kommungruppen kanske?
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Tack för att du tog och redde ut vad som gäller. Skönt att det tydligen löser sig. Undrar om man vågar stå där nogon av de närmsta helgerna utan att riskera böter. Det var ju tydligen tomt senaste helgen enligt utsago.
 

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Blir det inte moment 22 av det här, man får inte stå där innan man betalt, men ingen tar emot betalningen.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Jag hade stannat där och kommer ingen och tar betalt eller det står var man kan betala hade jag sovit med gott samvete. Det är väl upp till de som skall ha betalt att se till att få det. Varför göra ett problem av något som inte finns.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Ställplatsen i Apelviken stängd

Meningen är nog att man skall gå till kontoret för stugbyn(som ligger bakom stugbyn från ställpl. räknat.)och betala sin avgift när man ställt sin bil på plats.Detta tar nog 5 min. Inte så svårt.
Anders
 
Toppen