• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Språkproblem, översättning

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Språkproblem, översättning

Hej.

En bekant berättade för rätt många år sedan i båthamnen om hur de seglat runt Rügen och Tyskland hade precis återförenats. Jag skärpte hörseln för vi hade gjort samma seglats och lyssnade mycket intresserat tillsammans med flera andra båtägare om deras upplevelser.

Jag konstaterar för mig själv att de har seglat precis samma rutt som vi hade gjort. De hade också lagt till vid ön Vitte. Då avbröt jag och förklarade att ett enkelt V uttalas som F. Det blev dödstyst... alla funderade och sedan säger bekanten, Jag tror ändå jag säger Vitte...

Om inte skoltyskans gramatik åskådliggjordes tillräckligt tydligt kan ni ju uttala bilmärket Volkswagen.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Språkproblem, översättning

Mercedes marknadsför en skåpbil med namn Vito i Sverige. Nån som vet om den heter så i Finland?
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Språkproblem, översättning

Jag har haft en kollega som inte var någon mästare på språk. Jag har hört honom säga bland annat följande:

"You know, in Sweden we have pigs on the wheels" (snart dags...)

"I will, but I can't" (menade: jag skulle vilja, men...)

"Wie gets in die bumsenrepublik?" (med reservation för min stavning)

" They were like huller and buller" ( försök själv översätta huller om buller...)


Janne
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Språkproblem, översättning

Det här var roligt! :twitcy::twitcy::twitcy:

Hakar på med ett citat från en vän till mig som jobbade över en sen kväll när det kom en utländsk chafför till lastkajen som behövde hjälp med att lossa sitt gods.

Min vän ville förståss vara hjälpsam, men tillade i det han klev på trucken att "I'm not so high (hög) on the truck (lastbil)" (Jag är inte så haj på att köra truck):twitcy:

Okänt om chaffören kunde engelska överhuvudtaget, men det kanske inte spelade så stor roll i det här sammanhanget.

MvH
Karianne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8726

Guest
Sv: Språkproblem, översättning

Jag hörde att en Svensk som skulle hyra bil i USA, och absolut ville ha farthållare: I really need a "Fartholder" ( Fis - hållare) :)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Språkproblem, översättning

Diskuterade det svenska språket med en amerikan för många år sen. Jag sa då till honom att försöka första detta: Två män springer för att hinna med bussen, en som tittar på, säger till grannen medan de tittar på en av de två som inte hann med bussen.
Han, han hann inte han, men han på bussen han hann.
Amerikanen sa!! Svenska kan inte vara möjligt att lära sig i vuxen ålder.
Ove.G
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Språkproblem, översättning

För dom Mozilla kan ju använda detta : https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/918

Och för att ansluta sig till historieberättarna så tyckte min arbetskamrat (kommer från England) att det var så roligt med skyltarna infats , utfart och farthinder .

Många namn har ju olikabetydelse och därför fick även Honda byta namn på sin citybil som heter JAZZ i Sverige men inte i andra länder där heter dom .......
Den utländska reklamen var bla: Den kan kännas trång till först, men när man väl kommit in i xxxxx är det gott om benutrymme.
 

Tomten 560

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
25427
Medlemskap
2023
Sv: Språkproblem, översättning

Tänk vad litet tips kan bli roligt när det läggs in på forumet.
De e bra fortsätt så. Ett gott skratt förlänger husbilsåkandet.
 
Toppen