• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sparka igång tändtransformator?

F

F.d. 53406

Guest
Hej!

Min tändare till Truma SL 3002 går bara ibland. Rengjort, bytt batteri, osv.
Måste jag köpa ny, eller har du tips på trix?

Kan man testa tändaren på säkert sätt, utan att den sitter på plats?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Som första steg skulle jag rengöra samtliga flatstifter och elanslutningar till manicken. Spraya också WD40 som lär vara bra mot oxididation. Använd en liten, miniatyr mässingsborste från Biltema för att rengöra ytorna. Mät spänningen till manicken samtidigt som du rör sladdarna för att lokalisera felet. Jordkabeln?
Tillfälliga, sporadiska fel tyder i regel just en kontaktfel...
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Nåt jag noterade på min Truma var att om jag satte i vissa andra AA-batterier så var pluspolen för stor vilket gjorde att det inte blev riktig kontakt från batteriet som har pluspolen mot tändmodulens kontakter.

AA Mignon har en smal pluspol som sticker ut ur hållaren, vissa andra AA har en bredare pluspol som inte sticker ut genom hållarens hål, risk för glappkontakt.

Sedan kan även hållaren börja glappa.
 
F

F.d. 53406

Guest
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Jag förstår det som så här att den lilla tappen mitt på sidan skall vara jordansluten. De två små kablarna går till gnistan. De två sluts när du trycker ner knoppen.

Så kan man riskfritt testa gnista mellan de två närstående utgångarna med mejsel?

Kanske hålla mejsel mellan någon av de två och jordingången?
 
F

F.d. 53406

Guest
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Så här gick det:

Gick upp och skrev föregående inlägg. Letade efter min spänningsmätare, som fått fötter. Gick ner för att testa några nya batterier.
Och då står den där och bara gnistrar! :music-icon:

Så nu glöder det nog snart om värmaren. Och jo, jag kom ihåg att dra igång fläkten. Går ner och kollar om en stund. Tack!

Varmvattnet, och gasen till kylen, det vågar jag inte testa förrän om ett tag.
 
F

F.d. 53406

Guest
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Nu har jag dragit igång värmen tre gånger. Fast 2:a och 3:e gången så slutade det inte att gnistra. Trodde det möjligen skulle sluta efter en stund, men inte. Lät det brinna en god stund innan jag stängde av.

Varför fortsätter det att gnistra?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Kabeln bakom transformatorn/batterilådan har kanske lossnat eller glappar, den stänger av gnistan när det finns låga, den glömde jag ansluta en gång när jag plockade ut transformatorn och då gnistrade det även när lågan brann.
 
F

F.d. 53406

Guest
Sv: Sparka igång tändtransformator?

Ny sässong. Nya problem.
Gnistrar bra, men tänder inte.:mad:

Och så har jag ingen motorvärme. Aldrig tänkt på förut.
Kollat i manualen så reglagen står rätt.
 
Toppen