• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

solpanel

F

F.d. 56194

Guest
Har en solpanel på taket vilken är kopplad till två 12 volt batterier. Är det ok att låta batterierna vara inkopplade under vinter, bilen står utomhus?:confused:
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: solpanel

Hej!
Solpanelerna är försedda med dioder som enbart släpper genom ström från dessa. När de inte är belysta kan därför ingen ström gå bakvägen från batterierna och därmed belasta dem. Om inte solpanelerna täcks av snö eller annat, så räcker de dessutom oftast till för att underhållsladda batterierna förutsatt att man har några timmars dagsljus. Svaret på frågan är alltså JA.
MVH/Thomas Eriksson

Tillagt: Tack Björn & Lena! Naturligtvis finns där en regulator också, jag tänkte mer på det viktiga att strömmen bara kunde gå åt ena hållet i systemet...
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: solpanel

Det beror på vilken regulator du har. Jag skulle svara JA av två orsaker:
Du kan få ut högre spänning i bilens elsystem när inte batterierna "belastar" regulatorn.
En del regulatorer ställer in sej efter systemspänningen (12 V resp 24 V) när den kopplas till batterierna och känner av dessas spänning. Inga batterier inkopplade - ingen avkänning.
 
Toppen