• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 53078

Guest
Senast redigerad av en moderator:

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

"Under sommarens resa i Tyskland orkade vi inte, pga komfortbekymmer i vår husbil, åka så långa sträckor och valde då att göra täta nedslag runt Moseldalen.

Vid ställplatsen i Einkirsch fanns det god kringservice. Bland annat fanns två detaljister från tillbehörsfirmor på plats. De erbjöd köp och installation på plats av exempelvis solpaneler. Priserna var högst moderata.

Med vänlig hälsning

JCoMC"

Hejsan JCoMC

Vad menar du med moderata ? Kan vara kul att veta om det är värt besväret att skruva själv om man som vi planerar en sväng till Moseldalen nu i sommar.

Vad skruvade du på på taket? Regulator ? Watt ? Kostnad? "Snyggt" jobb ?

Tack på förhand :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag fick några bulor i taket av en nedfallande gren och några stora tallkottar i Kroatien i somras.
På ett begränsat ställe och bara kosmetiskt.
Det enklaste och mest ekonomiska sättet att fixa det på, är att sätta över en solpanel i passande storlek.
Frågan är att jag har en regulator som heter FOX-300.
Den skall tåla 260W /520W 12v/24v, säkrad med 20A, 20A/32v.
Har också hittat på nätet att det är en 16A regulator.
Och den skall användas i 12v system, direktkopplad till batterierna.
Hur många watt solpaneler klarar denna regulator, på 12v max 23-24v paralellkopplade?
Troligtvis är det inte någon Mppt regulator.
Nu har jag en sopanel på 130W/12v max 23-24v inkopplad.
Krister.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Du skriver att den klarar 260 W, och nu har du en panel på 130 W, så två sådana borde vara max då.

Tack.
Det var min också min tanke.
När jag sedan hittade den tekniska beskrivningen och monteringsanvisningen på tyska, (sunware.de), och ju mer jag läste i tråden, ju osäkrare blev jag.
Så jag provar med 100w imorgon.
Krister.
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

"Under sommarens resa i Tyskland orkade vi inte, pga komfortbekymmer i vår husbil, åka så långa sträckor och valde då att göra täta nedslag runt Moseldalen.

Vid ställplatsen i Einkirsch fanns det god kringservice. Bland annat fanns två detaljister från tillbehörsfirmor på plats. De erbjöd köp och installation på plats av exempelvis solpaneler. Priserna var högst moderata.

Med vänlig hälsning

JCoMC"

Hejsan JCoMC

Vad menar du med moderata ? Kan vara kul att veta om det är värt besväret att skruva själv om man som vi planerar en sväng till Moseldalen nu i sommar.

Vad skruvade du på på taket? Regulator ? Watt ? Kostnad? "Snyggt" jobb ?

Tack på förhand :)

Firman heter Wohnmobilreimann och finns på nätet. Det fanns under de dagar vi var på plats ytterligare ett företag representerat på stellplatzen. Runt 200 fordon ryms på denna ställplats.

Vi betalade 399 euro för en 100w monokristallin panel, takfästen, 20A regulator och montering. Motsvarar runt 3500 kr för dagen gissar jag utan att ha kollat aktuell kurs.

Monteringen blev ok men du bör förbereda genom att kolla var det är lämpligt att göra takgenomföring på just din bil. Kolla också hur kablarna ska dras genom bil till batteri eller EBL. Firman har ingen specifik modellkunskap. Kanske kan bero på vilken montör som är i tjänst iofs. Om du vill ha det kopplat på EBL måste du ha koll på om det fungerar på just din EBL och i så fall hur det kopplas. De hjälper gärna till med anslutning men det ingår egentligen bara inkoppling till bodelsbatteri, vilket vi har gjort. Fungerar alldeles utmärkt.

När du kommer till platsen får du antagligen kolla av om firman är på plats i sin plåtis med tillhörande släpvagn och därefter stämma av pris och möjlighet att montera.

De håller till på ställplatsen, vilket innebär att vädret måste vara ok. Det tar efter montering någon dag för limmet att torka så du måste vara beredd att stanna kvar detta dygn.

Gör en egen bedömning på plats! Kolla av vad som gäller i år och vad det är för prylar som saluförs. Det kan vara helt nya förutsättningar men kanske ännu billigare eftersom priset på paneler ständigt faller.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.378
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack.
Det var min också min tanke.
När jag sedan hittade den tekniska beskrivningen och monteringsanvisningen på tyska, (sunware.de), och ju mer jag läste i tråden, ju osäkrare blev jag.
Så jag provar med 100w imorgon.
Krister.

Jag vill bara berätta att min inkoppling med ca 100w till den befintliga 130watts panelen har fungerat bra.
Krister.
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

För att räkna ut wattantalet använd effektlagen Watt= Volt*Amper, så ser ni hur många watts solceller en regulator klarar Går ju också att gå andra vägen om man har en solcell och ta Watt/Volt och få fram hur många ampers regulator man behöver. Jag har alltid hävdat till mina elever när jag har elläran i fordonsämnena. Vitsen av att kunna räkna el, det öppnar många möjligheter :)
Åke
 

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Eftersom solpaneler sjunker drastiskt i kapacitet när det blir mulet. Mina brukar gå ner till 4-5 A. Så ta inte till för lite solceller. Satte själv dit två st 90W. Köpta på 24V.eu, som är en riktigt bra kille att handla av. Fick dem direkt från Ryskland dagen efter beställning innan jag ens hunnit betala. Så jag ringde upp och frågade hur han vågade, och svaret blev, du lät ärlig. Mina 180W står sig väl under sommaren. I husbilen har jag en 1000W omformare, med modifierad sinusvåg, som jag med hjälp av två kontakter i garderoben, där jag bestämmer om strömmen till husbilens uttag skall komma från omformaren eller elintaget på husbilen. Sen har jag en 300W omformare med ren sinusvåg till elektroniken. Kaffebryggare mm kör jag på 230V. Batteriet är på 220Ah. En solig dag är batteriet fulladdat vid ca tiotiden, en mulen runt tvåtiden på dagen. Jag använder aldrig elstolpe när jag är ute på semmester på sommaren. Tänder till och med kolgrillen med eltändare, måste ju vara det mest miljövänliga, eftersom det är solel:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

För att räkna ut wattantalet använd effektlagen Watt= Volt*Amper, så ser ni hur många watts solceller en regulator klarar Går ju också att gå andra vägen om man har en solcell och ta Watt/Volt och få fram hur många ampers regulator man behöver. Jag har alltid hävdat till mina elever när jag har elläran i fordonsämnena. Vitsen av att kunna räkna el, det öppnar många möjligheter :)
Åke

Helt rätt som en vägledning, men tänk pá att spánningen Volt sjunker vid förbrukning av ett batteri och ändrar därför resultatet lite.

Även här rekomenderar jag en batteritankmätare Nasa bm1 som borde vara orginal i alla husbilar. med den kan man se hur mycket man har att förbruka och hur láng tid man har batteri kvar, hur mucket nágot drar. Och det vikyigaste huur mánga % av batteriet har jag.
För mig ännu ett bevis att marinprylar ligger överlägset husbilsprylar.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Helios HT8 regulator, den är helt död och sedan när jag tar bort kablarna för batteriet så tänds båda lampor grön och röd?

Har mätt solpanelen och den ligger runt 17-19V men det som kommer ut from batterisidan är bara 8V?

Antar att det är fel. Finns det att köpa fortfarande Helios HT8 regulator? Har någon nån begagnad till salu? vill inte borra mera håll i panelen i husbilen därför att vill jag ha precis samma så att jag kan använda gamla hål.

MVH
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det láter som att det är problem med batteriet. Ladda batteriet och se om det tar emot spänning eller prova med ett annat batteri. 8V är skadligt för batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ser nesten ut som 2 døde celler i det batteriet - og da er det mulig regulatoren er frisk. De fleste regulatorer vil ikke klare å indikere ladning med et slikt batteri.
 
F

F.d. 5957

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Det láter som att det är problem med batteriet. Ladda batteriet och se om det tar emot spänning eller prova med ett annat batteri. 8V är skadligt för batteriet.

Alltså. Batterier är bra. När batterien är kopplade så visar 12,7V, när jag kopplar bort batteriet från regulator och prova vad som kommer från den visar de bara 8V, Det borde komma ut 14V eller så.

När både batterie och panelen är kopplade till regulator är båda lampor stängda, så fort jag kopplar bort batteriet tänds både lampor. ?

Den är koppla till 3X75Ah batterier, Solpanelen vet inte hur mycket w är den på.

Finns det någon som har en HT8 till salu? eller vad kan jag köpa en nytt?

Eller kan ni rekomendera en som är bra och ganska billig? Tack på förhand.
 
Toppen