F
F.d. 52986
Guest
Jodå,med gott understöd av kunniga i husbilsklubben sitter en 100W solpanel,regulator
MPPT 10A, kablar i rätt dimension, samt kopplad till EBL 99 på plats.
Två batterier är kopplade efter varandra 85Ah/st seriekoppling antar jag?
Det senaste med pluss pluss och minus minus har jag inte löst ännu.
I mulet och regnigt väder leverar panelen 18,1v. Vid batterisymbolen(på regulatordisplayen) står det 12,9v och 1.1A.Kl 16.00 i dag.
På bilens display kan man läsa 13.10v.Men när jag kollade efter att ha kopplat var nålen i botten på rött fält.Såg inte bra ut,tände flera lampor och då gick det ner.
Batteri nr 2 i serien visade vid mätning 13.65v med stadigt uppgående till stopp på 15.87v!?Frågan är om detta är inom rimlighetens gräns eller är det något fel
på det jag gjort?
MPPT 10A, kablar i rätt dimension, samt kopplad till EBL 99 på plats.
Två batterier är kopplade efter varandra 85Ah/st seriekoppling antar jag?
Det senaste med pluss pluss och minus minus har jag inte löst ännu.
I mulet och regnigt väder leverar panelen 18,1v. Vid batterisymbolen(på regulatordisplayen) står det 12,9v och 1.1A.Kl 16.00 i dag.
På bilens display kan man läsa 13.10v.Men när jag kollade efter att ha kopplat var nålen i botten på rött fält.Såg inte bra ut,tände flera lampor och då gick det ner.
Batteri nr 2 i serien visade vid mätning 13.65v med stadigt uppgående till stopp på 15.87v!?Frågan är om detta är inom rimlighetens gräns eller är det något fel
på det jag gjort?