• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsberoende??

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Alltså, jag kan inte sluta titta på mätaren som visa laddström och spänning...varje gång jag går förbi så måste jag kolla.
Det är så underbart att solen kan ladda batterierna!
Min sambo är så trött på mitt tjat om hur bra det laddar....men hon är glad att hon kan köra sin plattång för fixa håret....
God fortsättning på påsken alla där ute!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solcellsberoende??

Privat toppnotering var 20A - ikke dårlig fra 250W paneler :D:D, men da hadde mitt Lithium batteri 12,5V og solen var bra. Kombinasjonen nok lys og lav indre motstand gir ekstremverdier som er på grensen av det mulige. For å få til dette så var det stort forbruk på kvelden/natta, kraftig regn frem til litt ut på dagen og en rask oppklaring. Men når vi startet bilen ble det 100A ladning :D
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Solcellsberoende??

För en månad sedan testade vi en Bürstner med fabriks kablar och 20 qmm kablar direkt till batterierna (SMF)
20 Amp med fabriksinstallerade kablar
30 Amp med startkablar direkt 3 meter.

50% ökning med bättre kablar :) utan att först gå till EBL (säkring 50 - 60 A) och sedan batterierna runt. 9 meter med max. 12 qmm. :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solcellsberoende??

För en månad sedan testade vi en Bürstner med fabriks kablar och 20 qmm kablar direkt till batterierna (SMF)
20 Amp med fabriksinstallerade kablar
30 Amp med startkablar direkt 3 meter.

50% ökning med bättre kablar :) utan att först gå till EBL (säkring 50 - 60 A) och sedan batterierna runt. 9 meter med max. 12 qmm. :rolleyes:

Man kanske skulle testa att koppla direkt på batteriet istället för via EBL....
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Solcellsberoende??

Om du laddar direkt på batterier från generatorn till alla lika AGM batterier - ochså AGM start batteriet med minimum 25 qmm kablar,
inte användar mer samtidigt till kylskåpet, körljus, etc. da du kan få en spänning på 14,5 volt
jag skulle vilja påstå att du kan få 3-4 gånger så snabb laddning och utan miraklström'
- som om du var likgiltig med fabriks sammansättningen.

Inga mirakel - bara logiskt harmoni.

Jag har dokumenterat, och jag gör snart ett nytt test, i enlighet med den äldsta AGM batteriet är mer än 3 ½ år gammal.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Solcellsberoende??

I förenklat klarhet för snabb laddning av batterier

1) kraftiga kablar för batterier
2) begränsad samtidigt strömförsörjning
3) AGM batterier - alla lika

Då behöver du kanske inte vara beroende av solcell.
 
Senast redigerad av en moderator:

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Solcellsberoende??

Det är lätt att bli "beroende" av solcellerna :) Vi har 300W på taket och det är en fröjd att kolla på panelen hur mycket ström man har:):) Sen blir man i stort sett oberoende av 220V bara de är en höjdare i sig :D:D:D
 
Toppen