• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

De LED-lampor du finner på aliexpress m fl ställen är exakt samma lampor som du köper på Biltema, Jula, LED-kungen o vad det nu heter.

Jag är alldeles för okunnig i ämnet så därför frågar jag, finns det inga kvalitetsskillnader på olika LED-lampor? Eller hur kan du veta att det är samma? Vill bara veta vad man ska tro på?
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag är alldeles för okunnig i ämnet så därför frågar jag, finns det inga kvalitetsskillnader på olika LED-lampor? Eller hur kan du veta att det är samma? Vill bara veta vad man ska tro på?

Klart det finns skillnad på kvalitét även här, jag köpte två LED-lampor på Biltema förra säsongen, dom störde ut TVn i husbilen var gång jag slog på dom armaturerna, sen vart det dialog med Linder och inköp utav två nya därigenom, sen var problemen borta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Den er store skilnader på kvalitet på arbeid og kvalitetskontroll, og for led-lamper finnes det snublefeller på konstruksjonen - både elektronisk og mekanisk. Om en tar et standard diagram for en 10 - 40 V led-driver så kan en lett ende opp med en sak som jammer alle radiosignaler (emf-støy). En liten endring i valg av komponenter og plassering av disse og et er ingen emf-støy. En kan nesten ikke se forskjellen selv med mikroskop.

Løsningen er å først kjøpe et lite antall og se om de fungerer ett ønske og så håpe at produsenten ikke endrer før neste parti. Har en ikke tid å lyst til dette selv så er det enkelt å betale litt ekstra for produkter som er testet av noen en stoler på.

Eva og Hasse det finnes endel produsenter som selger batterier til el-cycler på aliexpress, omlag 2000 kr levert på posten (pluss ev. moms). Ser en på databladene til produsentene så oppgir de mer enn 1000 ladninger og 3 år levetid som det normale for disse LiIon 36V 10Ah batterier. Det er ikke vanskelig i dag å finne større pakker om det er plass til å montere dette, men vekten står i forhold til kapasitet. 30Ah koster omlag det dobbelte av 10Ah.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Man får använda ett visst mått av försiktighet vid "lågprishandel" på nätet,
kvalitetskontroll/garantier kostar, samt läs på om aktuell vara.

Jag har mer än 100 st. affärer på bara Ebay, allt från bilar till småelektronik och har således även fått hem "skit" ibland, dock bara blivit blåst en gång sedan 2003, och det var ett relativt billigt minneskort. Kolla alltid säljarens betyg, och ev. betyg på produkten, innan köp.

Vår lokala biltvättare köpte nyligen nya lysrör med lågpriskvalitet.
Dom höll 200h !!!

"Turkiska bromsbelägg" är en annan fallgrop på Ebay m.m.
Håller ett par hundra mil, men dom är billiga.

Men annars går det verkligen att göra "superfynd" i jämförelse med den svenska marknaden.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag är alldeles för okunnig i ämnet så därför frågar jag, finns det inga kvalitetsskillnader på olika LED-lampor? Eller hur kan du veta att det är samma? Vill bara veta vad man ska tro på?

Just när det gäller LED så har jag köpt på Biltema eller om det var Jula och nästa gång beställde jag från Aliexpress och fick exakt samma, t o m förpackningen var samma.

Jag köpte LED-blinkers till min MC, 3x4st för halva kostnaden mot en sats hemma, exakt samma som Biltema och lokala MC-firman sålde.
Samma sak med backspeglar, samma som lokala MC-firman men 100:- istället för 800:-

Men det är ju ingen garanti för att allt är samma, men kostar det några kronor så gör det inget om det blir dåligt någon gång.

Fick förresten just hem bromsskivor och belägg till 60% av priset här, och det är precis samma som i butiken här hemma.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Just när det gäller LED så har jag köpt på Biltema eller om det var Jula och nästa gång beställde jag från Aliexpress och fick exakt samma, t o m förpackningen var samma.

Jag köpte LED-blinkers till min MC, 3x4st för halva kostnaden mot en sats hemma, exakt samma som Biltema och lokala MC-firman sålde.
Samma sak med backspeglar, samma som lokala MC-firman men 100:- istället för 800:-

Men det är ju ingen garanti för att allt är samma, men kostar det några kronor så gör det inget om det blir dåligt någon gång.

Fick förresten just hem bromsskivor och belägg till 60% av priset här, och det är precis samma som i butiken här hemma.

Jag reagerar främst för att du nämner andra än Biltema och Jula plus att du skriver eller vad de nu heter. I mina ögon drar du alla över en kam, menar alltså bara erfarenhet av 2. Det känns inte seriöst att uttrycka sej så utan att ha på fötterna...
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag är förmodligen den som är bland de dummare, jag köper de mesta hos lokala handlare i Sverige. Inte hos stora de stora jättarna. Då vet jag att jag kan få service och hjälp när jag har problem. Det betalar jag gärna några kronor för, jag har nämligen 3 tummar i varje hand och är helt avsaknad av att var händig. Köpte nyligen en cykel på 8.500. Kunde säkert köpa den billigare på nätet, men gick till den lokale cykelhandlaren, och får hjälp och service när jag vill. Nu skall han justera växlarna och det får jag gratis.

I grunden håller jag med att prisnivån är dyrare i Sverige. Vissa saker till husbilen som inte behöver lagas eller servas köper jag på resorna i utlandet.

Kanske är det åldern som gör att jag uppskatar den manuella service man får, fast det har så klart ett pris.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag reagerar främst för att du nämner andra än Biltema och Jula plus att du skriver eller vad de nu heter. I mina ögon drar du alla över en kam, menar alltså bara erfarenhet av 2. Det känns inte seriöst att uttrycka sej så utan att ha på fötterna...

Men vilket tjafs. Samtliga tillfällen när jag kunnat jämföra så är det med stor sannolikhet exakt samma produkt. Och det oavsett butikens namn.
Givetvis kan jag inte garantera det men du förstår säkert andemeningen.
Men jag förstår inte vad du tjafsar om, du är ju inte tvungen att handla på samma ställen som jag gjort.

Det är gnällinlägg med påhopp som ditt som får mig att avstå medlemskap.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Lämplig tråd för en fråga! Vad heter den stora tyska firman som säljer reservdelar till bl.a. husbilar? Jag behöver nytt avgasrör och ljuddämpare till min gamla Webasto dieselvärmare. Det är svårt att hitta någon firma i Sverige som kan hjälpa mig med detta!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Men vilket tjafs. Samtliga tillfällen när jag kunnat jämföra så är det med stor sannolikhet exakt samma produkt. Och det oavsett butikens namn.
Givetvis kan jag inte garantera det men du förstår säkert andemeningen.
Men jag förstår inte vad du tjafsar om, du är ju inte tvungen att handla på samma ställen som jag gjort.

Det är gnällinlägg med påhopp som ditt som får mig att avstå medlemskap.

Ditt val som medlem eller ej är ditt val. Klarspråk. Du nämner en firma som är en av dom som av många anses ha LED lampor av högre kvalitet, LED kungen. Tycker du jag är gnällig så får jag be om ursäkt för det var inte meningen, men när jag läste ditt inlägg tog jag det som om du drog alla över en kam, dvs det finns inga kvalitetsskillnader, vilket jag inte tror på och har fått andra som håller med om. Så var snäll och läs ditt inlägg jag refererade till en gång till, vi kanske kan uttrycka oss tydligare båda två. Men jag ber om ursäkt att jag skrivit så det uppfattas som gnäll.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag tränger mig in i ordgemänget här och avslöjar att jag lyckades googla fram den tyska reservdelsfirmans namn alldeles själv: "Autoteile Augustin". Där fanns inte heller några delar till Webasto! Någonstans ska man väl kunna hitta delar till Webasto! Snart kommer vintern och då behövs en extra värmare till "cockpiten"! Någon som vet? Det är en gammal värmare men den fungerar bra för övrigt!

Jappe
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Har du någon bra länk du vill rekommendera? Jag behöver verkligen ett nytt batteri....

/Mats
---------------------------------------------------------------------
Hejsan Mats, här har du en sida Ebay i England att börja med för att se.

Förmaningar ;).

Se till att du håller dig på "Ebay.co.uk"
Förfina sökningen med laptop fab. och namn/nummer m.m.
Leta på flera sidor för priser skiljer.
Kolla noga för de säljer även beg. batterier men då brukar de kosta under en hundring.
Kolla batteriets spänning m.m. för det kan finnas de som är fysiskt lika på bild men ändå inte stämmer.
Kolla fraktpriset.
Se till att du inte hamnar på en sida där man bjuder på priset, om du nu inte vill det, för då kan man få ett för ett par tior :D.
Det är ju tillräckligt billigt även om man klickar på "Buy it now"

Länk.
laptop battery | eBay

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jappe!
Jag får bra service på min Webasto-värmare hos JR Larmcenter, Elementvägen 1 i Lindome. Visserligen har jag nog lite nyare värmare men de kan säkert hjälpa dig ändå - till svenska priser!:twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Seriøse små importører av led og andre prylar tar inn et prøveparti og tester grundig før en satser mer penger på et større parti fra samme produsent. Om det kommer et nytt rodukt som ikke holder for testingen så skjer det en dialog om utviklingen av dette produkt slik at det og kan bli salgbart.

Dessverre finnes det innkjøpere som kun ser på pris og som overlater til kundene å teste produktet - disse kjøper stort sett direkte i store kvantiteter, ingen nevnt ingen glemt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jag tränger mig in i ordgemänget här och avslöjar att jag lyckades googla fram den tyska reservdelsfirmans namn alldeles själv: "Autoteile Augustin". Där fanns inte heller några delar till Webasto! Någonstans ska man väl kunna hitta delar till Webasto! Snart kommer vintern och då behövs en extra värmare till "cockpiten"! Någon som vet? Det är en gammal värmare men den fungerar bra för övrigt!

Jappe
Testa KFZ Teile Braun in Vilshofen a. d. Donau på ebay.se
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Ja, jäsingen, Persson! Där hittade jag ljuddämparen i rostfritt till vettigt pris! Slangarna eller rören borde man kunna hitta där också! Tack för hjälpen! :)

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jappe!
Jag får bra service på min Webasto-värmare hos JR Larmcenter, Elementvägen 1 i Lindome. Visserligen har jag nog lite nyare värmare men de kan säkert hjälpa dig ändå - till svenska priser!:twitcy:

Jag gjorde service på min Webasto för några år sedan på en svensk firma. För det priset hade jag kunnat köpa två Kinavärmare!

Jappe
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Jappe....

Jag har ett avgasrör liggande i bilen till Webasto.. sen har jag en ljuddämpare liggandes i ett förråd. Nya prylar, problemet är bara att jag inte har någon Webasto ;)


Jag kan dock inte hämta ljuddämparen närmsta veckan.. Men kan du vänta lite kan du få dem av mig ;)


//Freddy
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

En trevlig kombination av att ha och att inte ha - för mig, kanske!

Jag hör av mig på något sätt! Var är du? I Sverige?

Jag ska kolla lite närmare på vad det står för beteckning på den gamla ljuddämparen i morgon. Jag antar dock att det inte är så noga med detaljerna när det gäller sådana här ting! Tack ska du för erbjudandet! :)

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sluta betala Svenska ockerpriser!!!

Värmaren är en Thermo Top E diesel 4kw eller en Thermo Top C diesel 5kw. Jag tror det är samma delar till bägge modellerna.

Nummer på ljuddämparen är 208 44 C tror jag. Ganska ankommen grunka:

web3.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen