• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slopad roaming 2017

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Slopad roaming 2017

Ännu mer information:
EU slopar roamingavgifter och inför kritiserade regler om nätneutralitet - Computer Sweden

30/4 2016 - 14/7 2017 blir roamingavgiften högst 0,05euro/mb och därefter fritt. Det blir också nya regler ang. nätneutralitet.

Frågan är om telebolagen kommer att kompensera sig och ta höjd för ökade kostnader?
De kommer troligen också ha någon klausul som förbjuder att man köper sim-kortet i det land där det är billigast.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Kan man hoppas på att operatörerna ur konkurrenssynpunkt tjuvstartar redan nästa år med lägre avgifter?

Ett gyllene tillfälle att utöka kundstocken!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Slopad roaming 2017

Hur är det i Norge?

Googlade om Norge verkar vara samma.


Leif
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Slopad roaming 2017

Hoppas operatörerna inte förhandlar fram ett (lågt) tak på hastigheten också :oops:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Slopad roaming 2017

Vi har haft Norskt SIM-kontantkort (NetCom) i 16 år som numera har blivit uppköpt av Telia.no.

Telia.no och Telia.se har bestämt tydligen att vi ska kunna ringa & surfa i Norden precis som hemma, dvs inga roaming avgifter. Vi har 40 GB surf (Telia.se) som fungerade utmärkt i Norge i somras. På det Norska kontantmobilabonnemanget (usch vad långt ord...) har vi valt "Basic" och därmed kunnat ringa gratis 1000 min till Sverige. SMS & MMS har samma taxa som "hemma".
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Slopad roaming 2017

Jag skulle inte bli förvånad om man begränsar internettrafiken till väldigt låg hastighet. Vill man ha högre hastighet får man betala "roamingavgift" i alla fall.
Tror Telenor har placerat ribban med sina abonnemang.
Rolf
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Slopad roaming 2017

Jag skulle inte bli förvånad om man begränsar internettrafiken till väldigt låg hastighet. Vill man ha högre hastighet får man betala "roamingavgift" i alla fall.
Tror Telenor har placerat ribban med sina abonnemang.
Rolf

Under två veckors resa Sverige-Tyskland-Frankrike-Spanien-Portugal har Telenor Frihet fungerat näst intill klockrent. Vi har sett på SVTplay, surfat och skickat massor av bilder.
Låg hastighet - tja, allt är ju relativt. Skall man kunna upprätthålla nätkapacitet när fler och fler belastar näten, så kanske man inte skall ta i för mycket. Tycker det vore en perfekt början på den fria roamingen.

MVH/Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • 5C (19).JPG
    5C (19).JPG
    1,6 MB · Visningar: 5

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Varför skulle vi nöja oss med lägre hastighet 2017 än vi har hemma om förutsättning finns i landet ifråga. Utvecklingen går framåt, snart har vi 5G när nu Ericsson kan ägna sig åt huvuduppgiften.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Slopad roaming 2017

och varför byggdes inte Rom på en dag...?

Jag skrev inte att vi skulle nöja oss med begränsad hastighet, jag skrev att det vore en perfekt början! Faktum är att hastigheten räcker för de baskrav man kan ha som turist ute i Europa men självklart skall vi nå upp till högsta fart så fort som möjligt.
Vi har tidigare använt Masmovil och MEO med full hastighet och de har ofta skapat buffring på SVT Play. Det är, med andra ord, nog inte enbart hastigheten som har betydelse. Tvärtom kanske det är så att en högre hastighet till kunderna skapar sämre framkomlighet i de nuvarande näten.
Har väl den fria roamingen kommit igång, så kommer säkerligen konkurrensen mellan nätbolagen respektive deras konstellationer ändå att verka för högre hastigheter.

MVH/Thomas
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Slopad roaming 2017

När jag tecknade mitt Tekenor Frihet för 24 månader efter att först ha testat en obunden månad fick jag veta följande. På många håll begränsar inte den leverantör Telenor samarbetar med hastigheten utan man får fri fart. Vi kan ju hoppas det fortsätter så. För min del funkade det utmärkt genom Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien och hem igen.
Satsar nu på 50GB med tvillingkort och slopar bredbandet hemma.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slopad roaming 2017

Hastighet i nett er flere ting, det som lettest kan kontrolleres er endepunkt hastigheten. Neste nivå er intern infrastruktur hos nettleverandør, når denne går i metning delvis eller total blir det problem. Over dette kommer linker til andre leverandørers nett, her kan det fort bli flaskehalser.

Eksempelvis så har jeg meget bra hastighet til enkelte servere i Sydney, også hos andre isper mens hastigheten til servere hos min isp i Perth er dårligere. Faktisk er det noen ganger raskere mot servere i USA! Mot Europa har jeg ikke noen imponerende hastighet, det er for mange som benytter hovedlinken via Asia.

Samme problemstilling finnes mellom mobilleverandørenes nett også.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Slopad roaming 2017

Kanske är det så men de gånger jag mätt mot Bredbandskollen har det varit ca 1,10 Mbit/s och så är det just nu i Porto Covo i Portugal. Fungerar, som sagt, klockrent!

Tillagt: Kommentaren var riktad till livibil!
 
Senast ändrad:
Toppen