• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skruv för aluminium

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Vilka skruvar (material) skall man använda för att skruva i aluminiumplåt. Tänker täta om husbilen och ta lös aluminiumlisterna o täta för att sedan montera ihop igen. Rostfritt skall man inte ha. Skall man ha en oädlare metall för då äts väl skruven upp först.
Ha det
 

Homecar

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2024
Sv: Skruv för aluminium

Varför inte använda aluminiumblindnitar(popnitar) istället.Skruvar sig inte loss.Vid behov är de tämligen lätta att borra loss igen.
 
S

Stavve

Guest
Sv: Skruv för aluminium

Hej!
Är du hundra på det där med rostfritt? Såvitt jag kommer ihåg är rostfritt passivt tillsammans med aluminium. Möjligt att jag har fel, upplys mig!!

Mvh Stavve
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Skruv för aluminium

Jag måste använda skruv för att fästa listerna. Det är listerna som håller ihop tak och väggar. Säker är jag inte läste om det någonstädes. Så här stod det i Husbilen Test nr 1. 09. Rostfri skruv i all ära. Men inte tillsammans med aluminium. Då blir det fort en porös och läckande aluminiumplåt. Det var ägaren av firman Mobilen i Borås som hade skrivit en krönika i tidningen. Men jag har för mig att jag har läst det på något mer ställe. Men man blir osäker och i detta fall måste jag vara helt säker. Vore trist att täta om och efter några år är bilen helt förstörd.
Ha det
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Skruv för aluminium


Förzinkad eller kadmium behandlad stål skruv ligger nära aluminium i spänningskedjan.
Rostfritt ligger långt ifrån = inge bra eftersom aluminiumen offrar sig och blir pulver.

vid knapparna / Yvonne
 
S

Stavve

Guest
Sv: Skruv för aluminium

Hej igen!

Har googlat lite i ämnet. Man kan smörja skruvarna med ett korrosionshämmande medelhttp://www.townshend.se/tefgel/tefgel.asp?ModuleItemID=126

Har själv dålig erfarenhet av förzinkat stål. Skruven till mina takrelingar rostade av och gick nästan inte att skruva ur.

Stavve
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Skruv för aluminium

Hittade ett företag som har ett begränsat sortiment av aluminiumplåtskruv och fick nyss följande lista:
Hej,
Vi har följande i lager.

Försänkt:
3x25 ca. 200st
3,5x20 ca. 2000st

Kullerförsänkt:
3x16 ca 600st
4,5x39 ca 1000st

Kullrig:
4,5x45 ca 1800st

Mvh,
Micke
Bultjätten

Företagets URL mm: (prata med Kent Karlsson):

Kontakta oss

Bultjätten AB
Hagalundsgatan 19
169 66 Solna
Tel: 08-27 99 40
Bultjätten Maskin & Verktyg
E-post: info@bultjatten.se
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Skruv för aluminium

Förzinkad eller kadmium behandlad stål skruv ligger nära aluminium i spänningskedjan.
Rostfritt ligger långt ifrån = inge bra eftersom aluminiumen offrar sig och blir pulver.

vid knapparna / Yvonne

Hej Yvonne!

Du verkar kunna det här med elektriska strömmar!!!

Hur är det med Mässing ihop med aluminium?

Ska bygga en "låda på ryggen" i 3mm durkaluminium, till min husbil och här dök frågan upp, vad jag ska använda för gångjärn till dörrarna och hur jag ska fästa "kofferten" mot ett par tvärgående stålrör bak på husbilen. (Vagnsbult av något slag genom kofferten + U formade avgasklammer typ runt stålrören)

Har funderat på mässinggångjärn, men blev nu osäker...

Tacksam för råd/förslag.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3314

Guest
Sv: Skruv för aluminium

Hej!
Lite mer info om Galvanisk korrosionskedja:
Galvanisk korrosion - Vi Båtägare
Korrosionspotential - Wikipedia

Det går säkert säkert bra med mässingsgångjärn, förrzinkat eller galvat stål skulle åxå fungera.

Snyggare klammer finns på t.ex. Biltema, max 30 mm, no 61-966. 24.90:-
Är det för liten diameter så kanske t.ex. ELFA har.

En annan variant är att svetsa "öron" på stagen för att fästa skåpet i.

Vid knapparna / Yvonne, med benäget bistånd ifrån multiverktyget Jocke :mcride:
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Skruv för aluminium

Jag har en låda bak. Den står på ett motorcykelställ som är fäst i Alko chassiet. Jag har genomgående vagnsbult. Gångjärn av förzinkat järn. Skall byta till kraftigare och lås skall jag sådana som sitter på släpvagnslemmarna. Denna ram fungerar också som kofångare. Mycket bra om man råkar backa lite fel.
Ha det
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Skruv för aluminium

Tack för förslagen, men jag tror det krävs kraftigare klammer som samtidigt klämmer åt så att inte lådan kan glida i sidled på de tvärgående rören som har en diameter 40mm.

Fästena måste sitta på lådans baksida, för annars hamnar den för högt upp.

Öron på stängerna skulle kunna fungera, men då måste jag förstärka lådan i ryggen med plattlister, så att inte slitsen i lådan börjar växa av nötningen, fast då blir det stål mot aluminium...

Det bästa är kanske ändå att svetsa 8 st kraftiga alu vinklar i 10mm som bultas fast i lådan med vagnsbult precis ovanför och under rören (som ett U), med kraftig plattlist på insidan och dras fast med förzinkade avgasklammer och nån industrigummimatta emellan mot vibrationer.

Mvh
Rolle
 
Toppen