• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt nya höjningen , C o C ?

F

F.d. 55532

Guest
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Har grävt i detta och fastnat. Har en La Strada plåtis med höga taket 2014 Får betala full skatt på drygt 8500 pga att cocdocumentet inte anger co2. Motsvarande skåpbil skulle ge mig minst 3000 lägre skatt.
Varken Fiat eller La Strada vill ge mig intyget för att få den lägre skatten.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Har grävt i detta och fastnat. Har en La Strada plåtis med höga taket 2014 Får betala full skatt på drygt 8500 pga att cocdocumentet inte anger co2. Motsvarande skåpbil skulle ge mig minst 3000 lägre skatt.
Varken Fiat eller La Strada vill ge mig intyget för att få den lägre skatten.

Pukavik är ju återförsäljare för La Strada. Han kan säkert fixa det. (Ingen vill ge. Dom vill ha betalt) Snacka med Rickard och ge han en slant. Fick detta idag. Det tog en månad.:):):)

http://www.husbilsklubben.se/forums/t63817-34/#post703047

Beslut fordonsskatt.jpg
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag har många års erfarenhet av CoC's i mitt dåvarande arbete & i synnerhet granskning & revidering av dokument bland annat CoC som är ett kvalitetsdokument. När jag läser de olika inläggen i tråden så får jag uppfattningen att det råder en del missuppfattningar kring dokumentet CoC.

CoC vilket betyder Certificate of Conformity eller Certificate of Compliance är ju ett dokument där bilens tillverkare FIAT, Ford etc. garanterar att bilen överensstämmer med tillverkningsunderlaget & uppfyller de kriterier typ avgasutsläpp som myndigheter satt. Dessa utsläppsvärden gäller naturligtvis för alla de scenarier bilen är tänkt att utsättas för typ last, påbyggnader etc.

Naturligtvis skall även en påbyggare lämna ett CoC för sin påbyggnad liksom ALKO då deras chassie används för att garantera att deras delar på husbilen också uppfyller tillverkningsunderlag & andra ställda krav. Men det är bara bilens tillverkare som kan redovisa utsläppsvärden som är gällande då skatten som är utsläppsbaserad fastställs.

Så här säger Transportstyrelsen : https://www.transportstyrelsen.se/V...sprungskontroll/Fordon-som-ar-EG-typgodkanda/
Bennie

Jag får inte det att gå ihop.
Ta en alkovbil som exempel. Bildelen kommer ursprungligen från Fiats produktionslina men byggs sen på och slutligen registreras av husbilsbyggaren. Den som står för ansvaret för precis all data i CoC dokumentet vid registreringen då är ju rimligen husbilstillverkaren och inte Fiat. Ändrar man höjd, bredd, längd och vikt på en bil så bör ju data från ett "gammalt" intyg från Fiat vara både praktiskt och legalt helt värdelöst. Precis som uppgifterna om Co2 och förbrukning som står där.
Ur ett registrerings och CoC perspektiv så är ju rimligen husbilstillverkaren den som står som tillverkare och är även den som skall redovisa utsläppsvärdena?

Fiat har ur det perspektivet rimligen inget med bilen att göra längre och jag förstår om dom inte är pigga på att skriva ut ett nytt CoC dokument till en bil dom vet inte längre existerar i den form Fiat en gång intygat. Det är ju också det svaret man får från Fiat när man försöker få fram ett "gammalt" CoC intyg.

Jag tycker också det verkar som att våra myndigheter är rätt flexibla ändå när dom sänker skatten för dem som skickar in "gamla" CoC dokument från Fiat.
Om dom jämför annan data från de inskickade intygen med vad som redan finns i bilregistret så är det ju inte mycket som stämmer... Ja förutom för plåtisar då.

Eller är jag helt ute och cyklar här:confused:
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Har grävt i detta och fastnat. Har en La Strada plåtis med höga taket 2014 Får betala full skatt på drygt 8500 pga att cocdocumentet inte anger co2. Motsvarande skåpbil skulle ge mig minst 3000 lägre skatt.
Varken Fiat eller La Strada vill ge mig intyget för att få den lägre skatten.
Jag har också en hög La Strada 2014. Stora motorn och automat. Jag skall betala 6734:-

hasse_e
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Har grävt i detta och fastnat. Har en La Strada plåtis med höga taket 2014 Får betala full skatt på drygt 8500 pga att cocdocumentet inte anger co2. Motsvarande skåpbil skulle ge mig minst 3000 lägre skatt.
Varken Fiat eller La Strada vill ge mig intyget för att få den lägre skatten.

Papperna följde med min bil och de skickade jag till Transportstyrelsen. Betalar nu runt 5500kr i skatt. Så såg ena sidan av CoC ut:

coc.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag får inte det att gå ihop.
Ta en alkovbil som exempel. Bildelen kommer ursprungligen från Fiats produktionslina men byggs sen på och slutligen registreras av husbilsbyggaren. Den som står för ansvaret för precis all data i CoC dokumentet vid registreringen då är ju rimligen husbilstillverkaren och inte Fiat. Ändrar man höjd, bredd, längd och vikt på en bil så bör ju data från ett "gammalt" intyg från Fiat vara både praktiskt och legalt helt värdelöst. Precis som uppgifterna om Co2 och förbrukning som står där.
Ur ett registrerings och CoC perspektiv så är ju rimligen husbilstillverkaren den som står som tillverkare och är även den som skall redovisa utsläppsvärdena?

Fiat har ur det perspektivet rimligen inget med bilen att göra längre och jag förstår om dom inte är pigga på att skriva ut ett nytt CoC dokument till en bil dom vet inte längre existerar i den form Fiat en gång intygat. Det är ju också det svaret man får från Fiat när man försöker få fram ett "gammalt" CoC intyg.

Jag tycker också det verkar som att våra myndigheter är rätt flexibla ändå när dom sänker skatten för dem som skickar in "gamla" CoC dokument från Fiat.
Om dom jämför annan data från de inskickade intygen med vad som redan finns i bilregistret så är det ju inte mycket som stämmer... Ja förutom för plåtisar då.

Eller är jag helt ute och cyklar här:confused:

Nej jag vill inte säga att du är ute & cyklar utan det är just detta som skapar missuppfattning i ämnet.

Det är som jag skrev TILLVERKAREN av produkten som utfärdar ett CoC. När det gäller en husbil så kan det vara upp till 3 tillverkare som ansvarar för att deras produkt överensstämmer med tillverkningsunderlag & ställda krav. Husbilstillverkaren kan ju inte stå för att bilen & chassiet överensstämmer med tillverkningsunderlag & ställda krav på utsläpp. När man har en slutprodukt där andra tillverkare har bidragit så står varje tillverkare för sitt CoC. Om du inte vill acceptera vad jag skrivit så får du väl forska i ämnet men du kommer att finna att det jag skriver är rätt.
Nedan ser du ett exempel på ett CoC för en termometer. Läs texten längst ner på dokumentet så förstår du varför en husbilstillverkare INTE kan utfärda ett CoC för en bils utsläpp.

Då HB'n registreras & krav finns på CoC så samlar den som registrerar husbilen ihop samtliga CoC som krävs & presenterar dessa.


Bennie
 

Bilagor

  • CoC.jpg
    CoC.jpg
    98,9 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Ok, jag förstår att det är fler som ”intygar” sina delar och det används som underlag.
Men slutligen är det väl ändå det som står på husbilstillverkarens sammanställande CoC intyg som gäller vid registreringen och inte ett som t.ex. Fiat utfärdat innan bilen har byggts om ?
I exemplet alkovbil finns det ju inte många siffror från Fiats intyg som stämmer med verkligheten efter ombyggnad. Allra minst bränsleförbrukning och utsläpp.
Det är väl därför dessa också utelämnas på husbilstillverkarens slutliga CoC kan man tro?

Att en del av oss sen får utsläppsvärdena justerade endast med hjälp av ett ”gammalt” intyg där inte mycket förutom chassienummer stämmer längre måste ju ses som en bonus. Ja, så länge det nu varar.:D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jaha du, nu blir jag lite undrande om du förstått vad jag skrev. Det CoC som FIAT utfärdar är ju det som gäller när vi pratar utsläpp. Om husbilstillverkaren hittar på egna siffror så skulle jag vilja att du förklarar var han får dessa ifrån. Du skrev tidigare "Eller är jag helt ute och cyklar här:confused:". Nu tycker jag nog att det lutar åt det hållet. Jag tycker nog att jag förklarat hur ett CoC fungerar på ett enkelt sätt, bättre än så kan jag inte. Du får väl forska & se om du hittar något som stöder dina teorier men du skall nog inte förvänta att du hittar vad du söker.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Hoppsan, nu blev det rörigt och förmodligen har det bara blivit lite missförstånd.:)

Jag har aldrig påstått att husbilstillverkarna hittar på egna utsläppsvärden. Däremot verkar dom inte redovisa några alls i flera fall.
Varför inget värde redovisas vet jag inte men om jag tillåts gissa så förmodligen för att Fiats värden inte går att använda och för att det kostar pengar att ta fram egna.

Jag tror också det blir lite rörigt om man blandar ihop CoC för komponenter och CoC för hela det färdiga fordonet som bilen sen registreras enligt.

Jag hävdar dock fortfarande med en dåres envishet och med en portion logiskt tänkande att det CoC dokumet som Fiat en gång ställt ut på hela bilen, med bl.a. bränsleförbrukning och utsläppsvärden, egentligen är ogiltigt som CoC intyg för den färdiga husbilen.
Det som Fiat en gång intygade där var specifikationerna på hela bilen som den var när den lämnade deras fabrik. Förbrukning och utsläpp som anges där bygger givetvis på mätningar gjorda när hela bilen såg ut och vägde precis som i intyget.
Detta stämmer sen inte efter att bilen bytt längd, höjd, vikt och allt möjligt. Man kan inte gå in och plocka russinen ur kakan och hävda att just utsläppen från ett intyg är detsamma trots att allt övrigt har ändrats. Det är ju hela poängen med ett helfordonsgodkännande och ett CoC.

Och ja, jag har läst på hur det fungerar med CoC intygen för fordon och det är tillverkaren, i det här fallet husbilstillverkaren, som står för det slutliga helfordonsgodkännandet och utfärdar det slutliga CoC intyget för hela bilen. Fiat bidrar med sina intyg på delar/chassiet men dom kan rimligen inte intyga och stå för vad hela den färdiga husbilen kommer att få för bränsleförbrukning och utsläpp.
Tyvärr, eftersom att det är den siffran vi vill ha i våra CoC dokument.

Antingen har jag ställt ifrån mig cykeln nu eller så är jag ute och cyklar ännu djupare i skogen.

OBS jag tål tillrättavisningar :D
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Ni är nog ute och cyklar båda två pojkar.

Den här tråden gäller La Strada "Plåtis". Dessa chassin är byggda för 3,5 ton och det är ingen skillnad om det är en fullastad paketbil, handikappbuss eller husbil. Alla får samma intyg. Vi borde hjälpa honom att få La Stradan till rätt skatt istället för att diskutera andra typer av husbilar.


Sorry det var jag som cyklade. Jag började läsa överst på denna sida. Det fanns en tidigare.:oops:
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jaha, La Stradaägare har det visst bra.

Knaus CoC intyg saknar utsläppsuppgifterna även på dom vanliga plåtisarna :(

Inte svårt att fixa om man vill. Jag fick mitt häromdagen.

94504d1421711488t-beslut-fordonsskatt.jpg
 

snilss12

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
KNISLINGE
HBK-Nr
5145
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Jag har samma problem med en adria twin 2013. Har försökt via återförsäljare, fiat camper, fiat intyg, adria men får ingen hjälp och det känns som en återvändsgränd. Skatten hamnar på 8500 kr.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Roger67 ska ha en eloge för att han så väl, i inlägg #30, beskriver vad som, "enligt regelboken" gäller beträffande helfordonsgodkännanden och CoC-dokument.

Förutom de husbilstillverkare som följer regelboken, finns det (minst) tre kategorier:

1) De som "lånar" det utsläppsvärde för det nakna fordonet som basfordonstillverkaren (t.ex. Fiat) för höga kostnader låtit fastställa.

2) De som inte anger något utsläppsvärde (t.ex. LaStrada, men det finns fler), men som i efterhand skriver ett intyg om något som de inte har de minsta belägg för.

3) De som inte anger något utsläppsvärde (t.ex. Adria, men det finns fler), och som vägrar att göra sig skyldiga till osant intygande.

Slutligen har vi ett Skatteverk som saknar kompetens att avgöra om ett påstått CO2-värde är rimligt eller ej, och som inte kontrollerar med Transportstyrelsen huruvida intygslämnaren har rätt att utfärda ett CO2-intyg av det slag som vissa medlemmar har lagt upp på detta forum. I stället fastställer man (ibland) en lägre skatt som baseras på ett osant intygande.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Det är inte många som skulle vilja få ett CoC dokument med det verkliga CO2 värdet.
Hur många kan köra under 1 liter/mil, blandad körning.
Det motsvarar CO2 på ca 260-270g/km som gör att man får den högsta fordonsskatten.

Kör man sen på miljödiesel så blir fossilt CO2 bara ca 195 g/km.
Det hade gett mig en fordosskatt på 5484:- istället för 9184:- som jag har idag.
Det tar man inte hänsyn till i lagen.

Finns bara ett sätt för rättvisa, lägg skatten på bränslet.
Så klart lägre skatt på miljödiesel.
Miljödiesel har samma energivärde enl. oljebolagen. Sen vet jag att det finns många synpunkter kring det.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

......
Slutligen har vi ett Skatteverk som saknar kompetens att avgöra om ett påstått CO2-värde är rimligt eller ej, och som inte kontrollerar med Transportstyrelsen huruvida intygslämnaren har rätt att utfärda ett CO2-intyg av det slag som vissa medlemmar har lagt upp på detta forum. I stället fastställer man (ibland) en lägre skatt som baseras på ett osant intygande.

Håller med dig fullt ut att det är väl här det stora felet är hos dessa myndigheter.

Ingen husbilstillverkare har ju genomfört några godkända förbrukningstester och just därför har man i Sverige bestämt att man skall använda sig av ett generellt beräknat värde för alla husbilar Pb2. Sedan med tillägg för automat och 4-hjulsdrift.
Detta frångår man nu ju med hjälp av enskilda handläggare som godkänner alla möjliga varianter på CoC dokument.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Håller med dig fullt ut att det är väl här det stora felet är hos dessa myndigheter.

Ingen husbilstillverkare har ju genomfört några godkända förbrukningstester och just därför har man i Sverige bestämt att man skall använda sig av ett generellt beräknat värde för alla husbilar Pb2. Sedan med tillägg för automat och 4-hjulsdrift.
Detta frångår man nu ju med hjälp av enskilda handläggare som godkänner alla möjliga varianter på CoC dokument.

enskilda handläggare som godkänner alla möjliga varianter på CoC dokument.[/QUOTE]
När man ansöker om omprövning av fordonsskatt så är det inte en enskild tjänsteman som gör beslutet det är en grupp av fler exberter som går genom varje ärende enl. transportstyrelsen.

När jag håll på med att få rätt skatt på min bil så var jag även kontakt med juristen och ursprungskontroll enheten på transportstyrelsen varifrån jag fick fick redapå att Fiats CoC dokuments utsläpsväden godsens ...
Bilar som Laika , McLouis och Elnagh är ex. HB som har det rätt skatten när dom nyregistreras i Sverige pga att inpotören/återförsäljare lämnar in båda CoC dokument till Transportstyrelsen ..
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skatt nya höjningen , C o C ?

Plåtis som La Strada burde kunne bruke Fiat sitt originale coc, innredningen er last i kassebilen og Fiat sitt coc skulle dekke den bilen med full last. Det som kan skape tvil er ekstra fønster og installasjoner på taket, men det samme gjelder lastebærer på taket av kassebilen.
 
Toppen