• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sälja lägenheten, året runt i husbil

F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Med normalt B-kort så er maks totalvekt 3500 kg. Med denne grensen så blir det nesten umulig å finne en helårs bil med lasteevne og plass til en MC innedørs. Om du tar C-kort så blir valgmulighetene ekstremt mye større, en 10 til 15 år gammel Clou kan komme innenfor din ramme hvis du henter den i Tyskland. Den gamle Clou Trend var bygget med samme hovedprinsipp som dagens Nordic, men med mer plass og bedre isolasjon. Clou Liner ble av de fleste vurdert som en bedre helårsbil enn Trend - men kostet og en god del mer. Siste Clou ble bygget i 2008 (10 stk Liner).

Hmm hur kan detta stämma? Tycker varenda husbild väger 3500kg som jag kikat på, om detta var fallet skulle det ju inte gå att lasta in ens människor i den utan att överstiga totalvikten?
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Hmm borde det inte gå att sätta på ett MC ställ på dragkroken, typ som man kan göra med en motorcross efter vanlig bild. Borde även gå att göra denna inbyggd så att hojen inte syns. Vad finns det för restriktioner i sverige om vad som får hängas på dragkroken?

Såg just nu efter lite googlande att det fanns gott om sådana här modeller. Problemet är nu alltså bara totalvikten...? Samt belastningen på bakaxeln?
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Något sådant här tycker jag verkar nice, verkar inte behöva bli så mycket dyrare än 250.000:- för en hyfsad vagn eller? Hur är det med mil antalet på husbilar, känns som de borde kunna rulla på 30.000+ på en diesel motor? För jag antar diesel är att föredra framför bensin?

Burstner T 607 2002 Garage 2,8 Jtd | Västerbotten | Blocket
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Tror det blir väldigt svårt att hitta en vanlig husbil under 3500kg som lastar en motorcyckel. Då är nog en täckt släpvagn att föredra. Köper du ett hembygge så kryllar det av såkallade crossbussar eller racebussar. men där är ofta inredningen dåligt byggd men man kan hitta fina.

Ska man bo längrtider så är nog långtidscampingar att föredra då har man tillgång till dusch, bastu, tvättmaskiner, el och avloppstömning. Säsongs priset kan skilja otroligt mycket och det lönar sig att höra runt. Men man kan säga att ofta kostar en säsongsplats inte mer än en månads hyra för en lite större lägenhet. Kollade upp en camping här på Åland och de tar 5000 kr för en säsong. Men det är en ganska enkel camping.

Ska du inte bo här den kallaste tiden så klara vilken husbil som helst saken. men en med dubbelgolv är att föredra.

Ska man bo i en husbil så ska man ofta ha mera grejjer med sig än om man bara semestrar. Så se till att du köper en bil med ordentlig lastvikt. Det kryllar av bilar som man inte får lasta nåt i alls. Jag har tyvärr en sådan tror jag får lasta 300kg vatten + bränsle + 4 personer så är det redan överlass sedan ska man ha allt annat med sig också. Köp inte en bil som lastar mindre än 600 kg om du ska bo i den och som semesterbil bör den minst lasta 400 kg obs detta är minimum.
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

En husbil med täckt släp så kan du få med dig både mc och extraprylar o slipper oroa dig för övervikten.
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

En husbil med täckt släp så kan du få med dig både mc och extraprylar o slipper oroa dig för övervikten.

Tar emot väldigt mycket att behöva ha extra prylar att släpa runt på men kanske blir detta mitt enda alternativ :( Hur påverkar ett släp mitt b-körkort då? Kan jag ha en vagn på 3.5kkg och hur mycket får då mitt släp väga utan BE kort?
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Tar emot väldigt mycket att behöva ha extra prylar att släpa runt på men kanske blir detta mitt enda alternativ :( Hur påverkar ett släp mitt b-körkort då? Kan jag ha en vagn på 3.5kkg och hur mycket får då mitt släp väga utan BE kort?

Ditt släp får då ha en totalvikt på max 750kg.
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Här kan du få in motorcykeln
Crossbuss/husbil rimor 727 super brig -01.Blocket.
 
F

F.d. 11721

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Funderar seriöst på denna:
Burstner T 607 2002 Garage 2,8 Jtd | Västerbotten | Blocket

Ägaren säger den väger 2980kg så då har jag 520kg kvar att lasta. Verkar helt perfekt och vettigt pris.

Detta skulle bli min första husbil så vill gärna har lite tipps på om någon har erfarenhet kring detta märket samt vad jag ska vara noga med när jag köper. Vilka test bör den genomgå osv osv??? Alla tipps är mycket välkomna innan jag åker tittar på den.

Marko tanja: hittar inget med dom sökkriterierna, kanske redan såld?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Här är länken direkt på annonsen.
Hela Sverige | Blocket

Lycka till med husbilsköpet. Fas visst har Bürstnern ett enormt garage för att vara en bil i den storleken. Tror att Rimorn faller på låg lastvikt om det är en 3,5 tonnare.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

sök på www.mobile.de där har du en med nya fronten/inr,halva miltalet osv osv(får dock inte upp all info,min dator strular,så kika själv)
den där är ju ändå nyimp så du kan väl lika bra åka söderut istället?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Sälja lägenheten, året runt i husbil

Funderar seriöst på denna:
Burstner T 607 2002 Garage 2,8 Jtd | Västerbotten | Blocket
Vilka test bör den genomgå osv osv???

Först o främst ett fukttest hos en husvagns/husbilsverkstad.
Fram tom 2002 hade Fiat problem med växellådan, så kolla om dreven är utbytta. Troligen är det gjort då den rullat en del.
Är säljaren en handlare? Såg att husbilen är inregistrerad i Sverige 20100801 och ännu inte använd av någon i Sverige. Normalt sett inga problem att köpa importerade husbilar (har själv köpt 2), men skadar inte att rota lite i historiken.
Vill du själv importera så har du en likadan bil med halva miltalet, fast faceliftad, troligen nya växellådan med mindre problem här http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?__lp=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=4300&makeModelVariant1.modelDescription=607&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=〈=de&id=135977034&pageNumber=1
 
Senast ändrad:
Toppen