Jag tog precis C1 och ger lite input här:
För tråden ang säkerhetsgenomgång och lastsäkring. Tips:
- Innan träna på att göra säkerhetsgenomgång och lastsäkring innan med fokus på att det är en helt okänd bil. Jag höll på att kuggas på säkerhetsgenomgången för att jag inte gick igenom lastutrymme under golv och utrymmet inne. Tog ju det för givet då jag haft bilen innan.
- Last för husbil. Lasten skall vara 50% av lastvikten och jag fick förklara vilken del av vikten som var dessa kg (i detta fallet totalt ca 400kg, MC 150kg, vatten 150kg, styckegods drygt 100kg). Det går ju inte för de flesta husbilar att få in halva lastvikten i ett och samma lastutrymme så det gäller att kunna motivera var dom andra kg ligger och hur dessa kg är "säkrade".
- Viktsäkring, tex jag visade på att banden kunde hålla lasten på 200kg (en motorcykel) men kunde ju inte vara helt säker på att listerna som bultarna satt i klarar samma last. Det måste nog inte kunna motiveras för en husbil men kan vara bra att visa att man tänkt igenom det. Det som räddade mig var att jag lastat en del på lastbil innan och kunde förklara hur mycket lasten får röra sig (15cm), hur olika typer av golv påverkar lastens rörelse, lastens placering påverkar bilens egenskaper mm.
- Tänk igenom lastsäkringen och läs på om olika typer av lastsäkringar. Tänk igenom din lastsäkring och motivera hur och varför den klarar att hålla lasten. Tänk också igenom hur du hade kunnat surra den på ett annat sätt och om en annan typ av lastsäkring hade kunnat vara ett alternativ. Tex kätting med låsning eller överfalls säkring med spännband istället för fasta punkter på lasten. Tänk igenom eventuella brister i den säkring du gjort, tex så är det inte 100% säker att spännband är låsta trots att dom är ihopfällda. Jag förklarade att det är en risk jag tagit när han ifrågasatte varför jag då använt spännband.
- Mindre föremål. Läs på vad dom gäller för lastsäkring av mindre föremål. Jag svarade helt enkelt att de lösa föremål ( Kablar och cykelhjälm hängda på vägg ) klarar att hållas av väggarna i utrymmet och inte påverkar bilens stabilitet samt inte kan komma över till förarens utrymme..
Övrigt:
Teorin tog jag genom att plugga i appen iKörkort Lastbil (180kr) i tre dagar på fritiden. Det skall dock tilläggas att sista dagen så insåg jag att appen inte hade lastbilsteorin i sig så det blev lite panik. Den hade dock provfrågor med lastbilsfrågor så jag gjorde som så att alla lastbils provfrågor jag kuggade googlade jag upp svaret på. Gjorde totalt 14 testprov och klarade mig med 58 rätt på teoriprovet. Kan tillägga att jag har ganska bra läshuvud så rekommenderar inte att ha så kort framförhållning.
Uppkörningen gjorde jag med kompisens 5 tons husbil med boggie. Ingen körskola eller hyra för bil. Tips:
- Kör inte för försiktigt. Min 3,5t Adria låter och skramlar så jag kör väldigt försiktigt medans detta var en ganska ny bil. Oavsett så körde jag säkert o försiktigt men uppkörningsmannen var irriterad över att det gick för långsamt så motorvägen hem räddade mig när vi väl fick stå på lite.
Han godkände mig till slut för att jag påvisade ett säkert beteende och att det inte kommer vara någon fara att släppa ut mig på vägarna. Sen så underlätta det nog att han också gillade motorcyklar
Sammanfattningsvis ett billigt körkort:
Läkarundersökning 900
Teorifrågor nätet 180
Teoriprov 325
Foto körkort 80
Uppkörning 800
Tillverkning körkort 150