• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router förslag

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Router förslag

Efter sju sorger och åtta bedrövelser med diverse routrar fick jag en Huawei E5776 av min operatör.

Den har fungerat klanderfritt i drygt ett år vare sig man har den i fickan eller hemma med strömförsörjning. ZTE har jag ingen erfarenhet av.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Router förslag

Jag har inte använt just den ZTEn, men en annan modell. Den fungerade i två dagar och sedan lade den av. Efter att ha "vilat" ett par timmar fungerade den i två dagar till.

Jag köpte en Huawei E5776 istället och har inte haft några problem efter det.

//Stefan
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Välj Huawei routern, tycker Björn.
Huawei verkar enormt prisvärda just nu. Vi har precis kommit hem efter en dryg månad i Grekland där vi har lite olika lösningar. När jag kollade nyheter i den lokala Vodafonebutiken så erbjöds vi (som tillägg till vårt mobilabonnemang) en liten Huaweirouter för 5 Eur/mån, 5GB/mån, för 5 anslutna enheter. Burken heter Vodafone R206, det gick inte att motstå, trots en startavgift på 30 Eur. Den har fungerat som en dröm! När vi varit rörliga så har jag varit som en vandrande Hotspot för våra två paddor o två iPhones.

Utvecklingen går så enormt fort och jag tror nog att Huawei, som tidigare var OEM tillverkare, idag ligger i framkant.

Välj Huawei routern, tycker Björn.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Förlåt en amatör, men varför använder ni inte mobiltelefonen som router? Det gör jag ...
Jag har ett Telia abonnemang med 10 GB mobildata per månad och kan koppla in andra telefoner, två plattor och min dator till den - Hotspot via Samsung S3 LTE. Med 4G speed.
Fungerar alldeles utmärkt. Surfar obehindrat på alla enheter.

Ladda ner HotSpot Toggle från Playbutiken (widget), den slår på och av din Internet AP, portabel hotspot, på mobilen (måste konfigureras som en WiFi router).

Fungerar så klart även utomlands, t ex om man köper ett Blue kort i Tyskland.
Så, varför köpa en separat router, USB modem, dongle etc? Nej, använd din mobil som modem/router: Prisvärt och snabbt!

Dvs., bortkastade pengar att köpa ett mobildata-/bredbandsmodem. Funktionerna finns redan i din mobiltelefon.

Eller har jag missat nåt väsentligt?

//Bosse
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Router förslag

Visst kan man använda en telefon som router under korta stunder, dvs om man redan har en sådan.
Om man skall köpa en blir den 3-4 ggr så dyr och skaffar man en med Teliaabonnemang med 10 GB datavolym så slår man snart i förbrukningstaket om man vill koppla upp fler enheter.

Ett abonnemang på ca 100 GB/månad är att rekommendera om man vill utnyttja strömmande video (tex Youtube och Netflix) och diverse uppdateringar av navigeringskartor.

En batteridriven router varar ca 6-7 timmar på en laddning men är oftast på ständig laddning när man är hemma, dag och natt. Synd att använda sin dyra telefon till sådant!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Knarrevik - ja och nej.
Jag kommer att använde 3' telefon SIM kart i modemet med bra antenn över taket, när jag kör til Österike och Italien.

3' i danmark har just ökt' min MBB på telefonen till 2 GB - samma pris.
Fri tale og 2 GB data hos 3

Situationen med fri roaming gäller endast telefon med bredband.
Så här kommer förmodligen vara inom den närmaste framtiden, eftersom EU inte har lagt ett förbud mot roamingavgifter för mobilt bredband ensam.

Jag använder modemet över taket och har dubbel räkkvid en som telefon och fickrouter.
Om du vill ha en telefonanslutning samtidigt, måste du använda 2 SIM-kort.
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Dom dedikerade routrarna är dessutom bättre på att routa datatrafik, det är det dom är gjorda för. Säskilt att hantera tung trafik från flera användare.

Peter :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Den svaga länken i kedjan för att använda mobilt bredband, är avståndet till mast sändaren, antennplacering och sensitivitet (och gain), sekundär 3 eller 4G och router hastighet.

Jag har router med 300 Mbps, men det blir inte bättre än vad den tidigare länk i kedjan sammanhanget tillåter.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Router förslag

Jag står och väljer mellan dessa 2 routrar, har ni något förslag vilken som är bäst. ZTE MF93DWIFI ZTE MF93DWIFI > Router | Kjell.com
eller
Huawei 4G router Huawei 4G router > Router | Kjell.com

Oavsett vilken router du väljer... så komplettera med en antenn för optimal mottagning.

Poynting XPOL MiMo 4G antenn för snabbare mobilt bredband. XPOL-A0002 - YouTube

http://filarkiv.lohelectronics.se/filarkiv/loh_poynting_cs_test.pdf
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Router förslag

Sonic
Tack för att försöka klargöra några av poängen.
Men jag tror inte riktigt att det är OK att jämföra två antenntyper, den inbyggda och externa.
Positionerna är mycket olika.
Om modemet var i samma position som den externa antennen jag tror inte att skillnaden var så stor.
Jag har testat mitt modem Huawei E3276 (den snabbaste på marknaden och enlighet med det visade i YouTube) MiMo med två 8 dbi antenner på samma positioner som modem.
Det var inte bättre än de inbyggda antenner i modemet - tvärtom.
Eftersom räkvidden är 14 km och ca. dubbelt så stor som en bra mobiltelefon, då är jag glad.
Om du bor långt från en sändmast, det finns paraboler med 24 dbi, men när de mäter 100 x 60 cm varje, blir det ihvetfald inte MiMo, som kräver två antenner - för min del i husbilen :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

"Eller har jag missat nåt väsentligt?"

Jo Bosse. Om jag har min internetdelade telefon i fickan så dör frugans padda när jag går ut o fiskar...

Inget bra, hälsar Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Router förslag

En må heller ikke glemme at om det ringer på samme sim så dør internet ganske raskt selv om en har satt prioritet for data. Enkelte dual-sim klarer å kjøre full fart på data på en sim mens en snakker på den andre.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Router förslag

Visst kan man använda en telefon som router under korta stunder, dvs om man redan har en sådan.
Om man skall köpa en blir den 3-4 ggr så dyr och skaffar man en med Teliaabonnemang med 10 GB datavolym så slår man snart i förbrukningstaket om man vill koppla upp fler enheter.

Ett abonnemang på ca 100 GB/månad är att rekommendera om man vill utnyttja strömmande video (tex Youtube och Netflix) och diverse uppdateringar av navigeringskartor.

En batteridriven router varar ca 6-7 timmar på en laddning men är oftast på ständig laddning när man är hemma, dag och natt. Synd att använda sin dyra telefon till sådant!

Borde nog klargjort att jag menar användning i husbilen (hemma har jag 100/10 Mbit/s via stadsnätet). Internet i husbilen använder jag mest till e-post, Skype, bank, etc - lättare surf. Har inga behov av strömmande video t ex. Det får satellit/TV och DVD klara.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Router förslag

Bra. Det har vi också. Både i husbilen och hemma där vi också har en riktantenn till masten vid Förmedlingscentralen i Tyringe. Leverantör TRE, 30 Gb för 148:-.

På telefonsidan kör vi med Telenor 199:-, fria samtal, SMS och MMS. 0,5 Gb data. Mee behövs inte när vi har 30 Gb från routern.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Router förslag

Bra. Det har vi också. Både i husbilen och hemma där vi också har en riktantenn till masten vid Förmedlingscentralen i Tyringe. Leverantör TRE, 30 Gb för 148:-.

På telefonsidan kör vi med Telenor 199:-, fria samtal, SMS och MMS. 0,5 Gb data. Mee behövs inte när vi har 30 Gb från routern.

Jag får bara fram 15 Gb för 199:- allt annat över 200:- Hur har ni lyckats få 30 Gb för 148:-?
Hallon är annars det absolut billigaste man kan ha 149:- för 20 Gb
// Tommy
 
Toppen