• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Har haft ett antal Fiat och nu en Ford. Tycker inte det är någon skillnad när det gäller rostangrepp. Har legat under med roterande stålborste på alla och sedan målat med zinkfärg varje vår. Såklart ska man som du Bengt-Åke göra en ordentlig behandling om man köper en ny bil. Nu blir det till att underhålla. Troligen ser tillverkarna det så att den här typen av bilar (lätta lastbilar) rullar en förfärlig massa mil om året som budbilar och då är rostskydd inte det viktigaste de går kanske bara 8 - 10 år. Har kollat på WW lätta lastbilar också och det var lika illa där. Sedan kan ju husbilstillverkarna ta sitt ansvar och underredsbehandla sina dyra bilar.
Men varför klaga, lite underhållsarbete på våren mår jag ju inte illa av.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jag har hört att om man gör en ”egen underredsbehandling” så kan det bli problem med den eventuella rostskyddsgarantin(!):confused:
Anledningen skulle vara att behandlingen kan lösa upp den som sitter original (om det nu finns någon sådan…). Kanske gäller bara vanliga personbilar?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Jag har en Peugeot J5 bensinare 1989 med CABBY bodel. Jag har haft bilen i endast 3 år och den ser hyfsat bra ut under. Bilen har aldrig varit underredsbehandlad förrän jag köpte den. Jag sprutade bilen under med RÅ linolja utan föregående rengöring. Det fungerar utmärkt och bilen har inte rostat ytterligare. Billigt och miljövänligt. 1,5 liter går det åt, till en total kostnad av ca. 100 kronor.
 

Bilagor

  • cabby bakfjädring 002.jpg
    cabby bakfjädring 002.jpg
    803 KB · Visningar: 11
  • cabby bakfjädring 001.jpg
    cabby bakfjädring 001.jpg
    708,6 KB · Visningar: 10
F

F.d. 25100

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

:spinny:En gammal klassiker som fungerar hur bra som helst
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.293
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Ingen ursäkt, men en delförklaring till avsaknaden av rostskydd under husbilar kan vara vikten.

Det går åt många kilo massa för att täcka utanpå och innuti balkar och hålrum.

Min fd Nissan Patrol 2001 hade inget som helst rostskydd, man kunde "äta" från rambalkarna.
Det gick åt över 12 liter för en full rostskyddsbehandling, gord av proffs.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Den lär nog inte bara va sommarkörd heller,vi har en 05:a som är uttagen 07 o den är som ny under,men så är den bara sommarkörd o vinterförvarad på rätt sätt !!!!!
Som sagt vinterkörning tar död på dessa bilar min 89 var som ny men aldrig vinterkörd som sagt. Ser ut att vara en kardan är det verkligen en Ford.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Rostig 06:a pga. inget rostskydd , se bilder .

Om jag inte är fel informerad så tillverkas/ plockas ihop Ford Transit i Turkiet,,,,dom kanske inte har den rätta kunnandet på nordiskt klimat, men ändå är impotörens ansvar att bilen klarar våra klimat.
Stämmer ganska bra samma problem hade Alfa för många år sedan och dom rostade så enormt så det finns inga bilar från den tiden däremot i deras klimat Italien utan saltlake så höll dom mycket länge. Alfa tog ner ett team från Dinitrol som rostbehandlade bilarna redan på fabriken för dom som skulle till Norden utom Danmark och dom flesta kunder blev nöjda, sen tog det död på märket ändå pga av annan undermålig montering av bilarna och elektronikfel. Så visst är det skillnad på märken av olika fabrikat, se bara på Mercedes som hade så stora problem med sina bilar så dom fick återkalla ständigt med omlackering som följd. Golf har problem med sina bilar vid A stolpen där det samlas vatten och hål uppstår och Audi som är erkännt bra bil har galvsläpp på karossen. Både dålig konstruktion och undermåliga material är orsaken på olika fabrikat där det inte framgår förrän efteråt vad problemet var. Vad vi skall vara medvetna om är att husbilschassi är inte tänkt att gå så många år eftersom det är arbetsredskap av yrkesfolk som skiter totalt i rostskydd utan vill bara att den skall vara så billig som möjligt. Bäst vore det att det buggdes särskilda chassi för just husbilar men då blir det pris därefter. Allt detta från lackerare som vet hur kvaliteten är efter några år. Problemet är att rostskydd säljer inte när man tar ut en skinande bil och tror att den alltid kommer att vara så, bilfabrikanterna sparar in på allt som dom kan spara in på så är det bara. Se bara på Volvo under 75-85 när bilarna nästan försvann när man betraktade dom eftersom man införde miljövänlig grundfärg baserad på vatten. (Kul expriment) Men inte för köparna. Uderredsbehandling är nödvändigt om ma skall använda sitt fordon under 4 årstider det är otvistat med vissa efterkontroller.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen