Sv: RONDELLER
Hade en anställd som låg i högerfilen i en rondell (han skulle så att säga svänga vänster) och blev påkörd av en i vänsterfilen som skulle "rakt fram"
Försäkringsbolagets bedömning var att ge den andre rätt och mitt företag fick stå för självrisken.
Motiveringen var att i detta fallet står en skyltportal ett 50 tal meter före rondellen som berättar vart höger respektive vänster fil är ämnade. Och båda filerna är skyltade att gå rakt fram.....
Min slutsats är att om det före rondellen är skyltat på något sätt är det dessa skyltar som gäller. Och om det inte är skyltat så är det okej att åka runt runt hur många varv man vill i högerfilen. (och den i innerfilen har väjningsplikt utifrån filbytet)
Rätta mig om jag har fel.
Generellt ändrade myndigheterna synen på rondeller för en 10-15 år sen, kanske mer. Inte som de flesta av oss fick lära oss att se rondellen som en 4 vägskorsning och där man skall blinka vänster om man ämnar sig åt vänster efter rondellen och höger dito och inte blinka alls om man skall rakt fram.
Idag är grundregeln att du skall inte blinka annat än när du skall köra ut ur rondellen och då höger.
I körskolorna tycks de lite ambivalenta, min dotter tog för några är sen och nu en bekants söner. De säger att man alltid skall blinka ut, gått så, men även att om det kan förtydliga blinka även vid ingång till rondell.
Personligen så tror jag att det bästa är om alla gör lika, oavsett hur. Och f.n. gäller att alltid blinka ut ur rondell, d.v.s. även om du upplever att du "kör rakt fram"
I en stor rondell med fler än 4 anslutande vägar kan uppfattningen om vad som är "rakt fram" variera rätt mkt beroende på vem man frågar. I små rondeller kan det förståss verka fånigt men vad är rakt fram om det tex är 3 anslutande vägar och dessa ej ligger vinkelrät mot varandra?