• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

RONDELLER

L

Lennart Olovsson

Guest
kan passeras på lite olika sätt!

Jag har sett ett antal olika körstilar och även incidenter!

Många verkar ej tänka ej på att man har väjningsplikt om man skall byta fil, även i Rondellen!

Jag brukar hålla mig till höger, om det inte är speciell markering, oavsett vart jag skall!
Det verkar enklast så!

Hur gör ni?

:confused:
bilder: Lennarts tankar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: RONDELLER

Venstre felt om jeg skal til venstre, høyre ellers om det ikke er skiltet/merket annonlunda.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: RONDELLER

Så här säger Trafiksäkerhetsverket:

photo-748984.jpg
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: RONDELLER

Jo men använder ni blinkersen eller?
Kanske några av oss när vi skall till höger, men långt ifrån alla även där!!!
Mvh.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: RONDELLER

Hade en anställd som låg i högerfilen i en rondell (han skulle så att säga svänga vänster) och blev påkörd av en i vänsterfilen som skulle "rakt fram"

Försäkringsbolagets bedömning var att ge den andre rätt och mitt företag fick stå för självrisken.

Motiveringen var att i detta fallet står en skyltportal ett 50 tal meter före rondellen som berättar vart höger respektive vänster fil är ämnade. Och båda filerna är skyltade att gå rakt fram.....

Min slutsats är att om det före rondellen är skyltat på något sätt är det dessa skyltar som gäller. Och om det inte är skyltat så är det okej att åka runt runt hur många varv man vill i högerfilen. (och den i innerfilen har väjningsplikt utifrån filbytet)

Rätta mig om jag har fel.

Generellt ändrade myndigheterna synen på rondeller för en 10-15 år sen, kanske mer. Inte som de flesta av oss fick lära oss att se rondellen som en 4 vägskorsning och där man skall blinka vänster om man ämnar sig åt vänster efter rondellen och höger dito och inte blinka alls om man skall rakt fram.
Idag är grundregeln att du skall inte blinka annat än när du skall köra ut ur rondellen och då höger.

I körskolorna tycks de lite ambivalenta, min dotter tog för några är sen och nu en bekants söner. De säger att man alltid skall blinka ut, gått så, men även att om det kan förtydliga blinka även vid ingång till rondell.

Personligen så tror jag att det bästa är om alla gör lika, oavsett hur. Och f.n. gäller att alltid blinka ut ur rondell, d.v.s. även om du upplever att du "kör rakt fram"
I en stor rondell med fler än 4 anslutande vägar kan uppfattningen om vad som är "rakt fram" variera rätt mkt beroende på vem man frågar. I små rondeller kan det förståss verka fånigt men vad är rakt fram om det tex är 3 anslutande vägar och dessa ej ligger vinkelrät mot varandra?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: RONDELLER

Det jag tycker är bökigt när man skall byta fil i rondellen är den döda vinkeln. Hur jag än ställer mina dubbla backspeglar så får jag en död vinkel som framför allt i rondeller gömmer en hel bil i någon sekund.
Hur upplever ni det?
Ha det
 
F

F.d. 53074

Guest
Sv: RONDELLER

Det jag tycker är bökigt när man skall byta fil i rondellen är den döda vinkeln. Hur jag än ställer mina dubbla backspeglar så får jag en död vinkel som framför allt i rondeller gömmer en hel bil i någon sekund.
Hur upplever ni det?
Ha det

Detta är bersvärligt! I synnerhet då man råkar på förare som använder rondellen som omkörningsfil. Dom har väl lärt sig i Spanien... :wink:

Kjell :D
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: RONDELLER

Här gäller det att "vara observant"!
Men den skyltning som tidigare angavs så MÅSTE man i höger fil ange
att man vill "fortsätta" att svänga med blinkers!
Finns inte denna skyltning så skall rondellen, i Sverige, räknas som
"eget trafiksystem", alltså räknas som att vägen svänger!
Något som min 90+-åriga fader vägrar att "acxeptera", jämra tjat!

Därför ligger jag "av vana" alltid i h fil. Skulle det bli "trafikproblem" så
borde jag ha "företräde".
Tyvärr är reglerna för rondeller otydligt skriva för att juristerna inte kan
enas i en så enkel fråga!
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: RONDELLER

Tror att många krånglar till det när det gäller cirkulationskörning.

Läs följande PDF fil, lägg gärna till tecken innan ni går in i cirkulationen dvs höger eller vänster, ja,jag vet det är inget krav, men det är väl inget fel att tala om sin avsikt så man slipper bli påkörd.

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_7.pdf


mvh Jerry Trafiklärare!
 
L

Lennart Olovsson

Guest
Sv: RONDELLER

med en halvstor Husbil tycker jag det är enklast att hålla höger!

Förutsatt att det inte är markerat på annat sätt före!

Håller jag höger slipper jag döda vinkeln, slipper tänka på väjningsplikten när jag skall ut!

Lennarts tankar

:wub:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: RONDELLER

Har för mig att det råder omkörningsförbud i rondeller. M.V.H. Göte27

Nu kommer en såndär grej igen, eget påhitt. Min uppfattning är att man får köra om på både höger och vänster sida i en rondell.

Finns det någon klok HBK'are som kan visa i skrift med hänvisning till lagrum vad som gäller för omkörning i rondell?
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: RONDELLER

Ser ett litet dilemma
Hur klarar man att sväng av till vänster i en rondell ?
Första andra eller tredje till höger blir det väll ?
Eller svänger men rakt fram i en korsning också ?
Vid en stor rondell så visar jag innan jag kör in i rondellen vart jag ska ta. vägen för att sedan blinka när jag skall ur rondellen.
 
Toppen