• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reparation av trasig solcellspanel

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det finns inget "ont" utan att man kan hitta något gott i det. Kvaddade en 100 W, klass "A" solcellspanel (läs dyr) pga att jag var lite "för snabb" och ivrig att få ett avslut med bygget av den vikbara & vridbara solcellspanelen. Träffade glaset i den ena kanten som gick i tusen bitar, helt ofattbart. Att det var så känsligt, det kunde jag inte ens drömma om!

Nu är det i alla fall över, jag fick beställa ny panel och avsluta mitt bygge, men nu var det dags att klura ut om jag kan "rädda" den trasiga panelen. Svaret blev: DET GÅR INTE, hur duktig du än är och har gott om tid, tålamod & envishet! Nedan följer bildbevis över räddningsförloppet:

Så här såg det ut när jag pillade bort några glasskärvor:
sprucket-glas-1.jpg

Trådarna blottades och syntes ganska väl. Ingenting som kan exponeras under regnperioden:
solcellstrådar-2.jpg

Jag mätte effekten (i skoggan) som gav 9,13 Volt:
Skugga-9-Volt.jpg

Nu flyttade jag solcellspanelen till en solig plats:
Solsken-test.jpg

Solcellspanelen "lever" fortfarande och går att använda. 21,2 Volt är helt OK annars:
Solsken-21-Volt.jpg

...och vad är det som blev så "gott" mitt i allt elände? Jo, kunskap om hur solcellspanelen är uppbyggd, hur känsligt det är och vetskap om att det inte går att reparera!. Man kanske skulle kunna lägga en epoxy-yta och använda panelen ändå, men sensmoralen blir: var rädd om dina grejer så slipper du x-tra arbete och kostnader! Lägg tiden på något annat vettigt : )
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

OK, nu har jag bestämt mig för kallaminat (tack StorDansk) som jag fixar så fort influensan har släppt (har varit ganska "trasig" själv i snart 4 veckor). Jag har även hittat lämpligt användningsområde för solcellspanelen, tror jag i alla fall. Den kan jag använda för att driva kyl/frys och avlasta batterierna när det är soligt ute. Om jag sätter 100 Wattaren mot en pinne (ungefär som Jappe gör med sin bärbara), då får jag rätt vinkel och kan ansluta kablarna till COOLFREEZE CFX 35 som jag tar ur fordonet. Den förbrukar ca 43 W.

Min fråga är: vad sätter jag mellan solcellspanelen och kylen/frysen? En DC-DC omvandlare eller en laddningsregulator?

Tacksam för tips!

omvandlare.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Reparation av trasig solcellspanel

Sjekket tekniske data, og det beste vil være et lite batteri og en laderegulator alternativt en dcdc stabilisering som gir 13 til 15 V også uten glatting med batteriet.
 
Toppen