• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoverar äldre hembygge

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Jag var på billack grossit lagret idag och köpte lite prylar naturligtvis skulle dom stänga för siesta, men flickan nämde att det finns en ny färg som finns i ett fåtal kulörer priset är endast 16€/l 2 komponent acryl. Priset är mycket billigare eftersom det är standardfärger alltså inte en färg som skall blandas till en viss bilmodell. detta låter interesant så jag skall tillbaka efter siestan och prata med ägaren som är mera insatt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har beställt nya registreringsskyltar och letar på nätet efter skyltar för bil över 3,5 ton. Hittar dem inte. Någon som vet?
:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Runt 30º vad svalt och skönt här har jag just nu när solen har gått ned bakom berget 42º,men klagar inte har just öppnat en Kopparberg Pearcider iskall.

Målar försäljaren sade att det billigaste och bäst alternativet vad att köpa en standarfärg 2 komponent acryl lack och måla med utomhus. 16€/Kg +förtunning och härdare. All annan billack är numera vattenbaserad och har en lite längre torktid.
Skall man klarlacka åvanpå acryllacken måste man vänta i minst 7 dagar innan man kan matta ner färgen och klarlacka åvanpâ. Jag skall på måndag köpa ett Kg och provmåla och se hur det blir i mitt fall så blir det metall lack. i morgon så har vi helgdag så det blir husbilsjobb.
Problemet nu att när det är sommar så torkar färgen för fort spacklet torkar på mindre än 2 minuter och vågar inte ta mindre härdare nu.

Ha en trevlig helg i det svala Norden. Juan
 
Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Bror tänker tydligen inte alls på de små krypen. Stackars fluga som landar på hans motorhuv, benbrott direkt.

Har 1 liter STANDOX 1K-Füllprimer oöppnad sedan King-Cabmålningen. Har glömt det mesta. Vet Bror kanske om det är ett bra rostskyddsmedel, grundfärg, slipfärg? Kan den övermålas direkt utan annan grundfärg med 2-K acryl?

Enligt text på burkan skall den tydligen spädas med 50% 2-K lösningsmedel.

Väntar på min nya spruta men är inte sysslolös. Det finns ju något som heter förarbete.
:mcride:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har beställt nya registreringsskyltar och letar på nätet efter skyltar för bil över 3,5 ton. Hittar dem inte. Någon som vet?
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, om du har någon SWEDOL butik i närheten, prova där.

M.v.h. JANKRO.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Lyfter fram det här inlägget eftersom det hamnade vid ett sidbyte./Alve

Bror tänker tydligen inte alls på de små krypen. Stackars fluga som landar på hans motorhuv, benbrott direkt.

Har 1 liter STANDOX 1K-Füllprimer oöppnad sedan King-Cabmålningen. Har glömt det mesta. Vet Bror kanske om det är ett bra rostskyddsmedel, grundfärg, slipfärg? Kan den övermålas direkt utan annan grundfärg med 2-K acryl?

Enligt text på burkan skall den tydligen spädas med 50% 2-K lösningsmedel.

Väntar på min nya spruta men är inte sysslolös. Det finns ju något som heter förarbete.
:mcride:
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Alve,
skall kolla med billackeraren imorgon vad som behövs.
Borde vara en ganska gammal burk och borde också vara en slipgrund.
Du måste nog grunda före sprutning av slipgrund
Kollar i morgon
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej igen,
pratat med lackeraren och han säger att det alltid måste grundas där man genomslipat lackeringen eller om det är ny eller ren plåt- hela ytan. Efter detta läggs en slipgrund som kan sprutas i flera lager om så behövs. Detta slipas sedan till önskad yta och avslutas med 600 papper. Efter detta ett lager grund, sedan topplack. Spelar ingen roll om det är solid färg eller 2-k. Samma förfarande.
Hälsningar
Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har nu naturligtvis drabbats av "semesterstängningseländet". Under tiden gör jag ett noggrant underarbete och testar lite färger för smådetaljerna. Konstaterar att det inte behövs "specialförtunning" för 2-k klarlack. Blir utmärkt resultat med vanligt thinner cellulosa. Provat på lösa plåtbitar.

Gnetar vidare.
:mcride:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

IVECO-emblemet längst fram i nosen som får ta emot många insekter och annat smått o gott skulle jag vilja lägga på så många lager 2-k klarlack att det nästan ser inplastat ut. Någon som vet hur mycket man kan lägga på? Kan det uppstå sprickor t.ex.?
:confused:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Har väntat på den här sprutan i 4 veckor nu men avbeställde den i går.
Lackeringspistol

Undrar nu om någon av Lunas pistoler kan fylla samma funktion?
Luna - katalogen

Något annat tips kanske. Måste få tag på en inom en vecka nu. Sommaren börjar lida.
:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Lunas pistol är inte läplig till din bil den har nästan en rund beam du behöver en lång smal beam med ett munstycke på ca 1.4mm titta på ebay eller liknande eler Kontakta grossister till billackare dom är nog villiga at sälja dig en pistol. herberts glasurit etc.
Själv så köpte jag en SAGOLA 3100 gjord för att måla skåpbilar och stora ytor med.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Rapport från lackeringen:

Den här sprutan har jag köpt hos Järbo. Det är en s.k. LVLP och fungerar fenomenalt bra. Äntligen är det jag och inte sprutan som bestämmer vad som skall ske.
P8190336.JPG

Jag har beställt lack och div prylar av dem också. Jag fick rådet av Bror att handla hos en billackerare. Jag har försökt men råkade naturligtvis ut för det det vanliga. Personen går inte att få tag på och han ringer inte upp. Det finns bara en lackerare inom rimligt avstånd.

Grillen är klar och har fått flera lager 2-k klarlack. Den del som grillen skall sitta i har jag sprutat med filler och väntar nu på den vita 2-k lacken.
P8190337.JPG


Har letat efter speglar hos olika bildemonterare men bestämde mig för att renovera de gamla då jag stötte på ett pris på 3.000:-/st för beg. husbilsspeglar. Förstår nu varför nya husbilar betingar samma pris som vårt hus. Jag har tillverkat nya fästen som syns på bilden.
P8190338.JPG


Den vänstra dörrsidan är nu äntligen också omklädd och blev snyggare än den första. Har tränat upp mig lite vid symaskinen.
P8190339.JPG

Nya originalklips monterade.
P8190341.JPG

Skitvädret är väldigt hindrande men jag har lyckats lackera vänstra dörrens insida. Till dörrarnas insidor använder jag 1-k lack som jag har kvar sedan tidigare vedermödor.

Tänker i första skedet lackera hela bilen vit för att sedan ta ställning till dekoren. Funderar t.o.m. på att lackera stötfångarna vita. Kan man göra det tro??

Glad för synpunkter som vanligt!
:mcride:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Alve skrev:
...

Har letat efter speglar hos olika bildemonterare men bestämde mig för att renovera de gamla då jag stötte på ett pris på 3.000:-/st för beg. husbilsspeglar. Förstår nu varför nya husbilar betingar samma pris som vårt hus. Jag har tillverkat nya fästen som syns på bilden.
Visa bilaga 29579

...

Hej Alve

Kolla vid traktor eller jordbruksmaskin handlare
Så spegel som du har kostar normal mellan 200 och 800 SEK, NY !
Finns då inget hos Swedol AB eller så ?
I Tyskland finns liknande firma som heter Westfalia

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

Den ser fin ut sprutan nu efter dom orden kan du inte skylla pa någonting om det inte blir bra så nu har du en hård press på dig. Själv har jag målat min husbil i dag med ett mycket gott resultat. Ta god tid på dig att ställa in sprutan med rätt tryck, mängd luft, mängd med färg och färgens viskositet.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Hej Juan!

Så sant det du säger. Jag har redan varit tuff och sagt just det till min bättre hälft: Att blir det inte bra nu så beror det endast på den som håller i sprutan.

Står fast vid mitt beslut att dela upp den stora bilen i sektioner. Kanske t.o.m. kommer att använda bilen innan den är helt lackerad.

Ha de!

Alve
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoverar äldre hembygge

När jag lackade min i sektioner så blev det inte bra. Jag tror att det berodde på att jag inte rörde om färgen tillräckligt så metallen sjönk till botten.
Och att jag lackade dessa delar liggande i sprutboxen. Men nu till sist så lackade jag allt i samma veva. 7.5liter färg 1.5 liter härdare och 2 liter förtunning. Taket kommer jag att måla med lackrulle utomhus.

Det är inte svårt man måste bara vara noga och inte ha bråttom.

Slipa med maskin 500
slipa för hand med skumgummislip Extra fina
Tvätta av med vatten
Tvätta med siliconavstötande tvätt thinner
Rengör med klibbduk.
Provmåla på en plåt för att se om färgen och sprutan är rätt inställd.
YouTube - Sata pressure adjustment

Lycka till
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renoverar äldre hembygge

Taket kommer jag att måla med lackrulle utomhus.

Jättetack för det tipset. Målade en möbel förra året med en rulle. En skumgummirulle med mycket fin struktur. Det blev som sprutat. Konstigt att man inte kommer ihåg en sån sak. Det här forumet börjar bli mer och mer oumbärligt.

Jag kommer att maska av själva toppen på taket och rulla på den billigare 1-k färgen där. Med 1-k härdar ju inte färgen på rullen heller. De enda som ser taket är ju faktiskt passagerarna i tvåvåningsbussar.

Skall du lägga klarlack på det hela sedan efter att dekoren kommit på plats?

Hälsningar
Alve
 
Toppen