• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Tröskeln är lägre än så, räcker med bilbältesbrott!

/M

Marunga, i Norge straffas fortkörningsbrott betydligt hårdare än andra typer av brott (enligt mångas tolkning). T.ex. 1 km överträdelse kostar ca 300 NOK, sen är det bara att addera upp till 30 km över hastighetsgränsen. Därefter är det tinget & indragning (precis som hemma).
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

För att återgå till utlandet, många Tyska kommuner leasar sina fartkameror av privata entreprenörer. Det är billigt för kommunerna eftersom företagen har del i de utdömada böterna. Och vips så fattar vi genast att det är ointressant att placera kamerorna på ställen där fartövervakningen är motiverad. Istället placerar man övervakningen på breda genomfarter där hastigheten gärna blir lite högre och där vägen inbjuder till överträdelser, allt för den ekonomiska vinningen.
Vid kritik försvarar sig kommunerna att dom spar pengar och inte kan styra hur kamerorna placeras.

Smart, va?

/M
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Jag har viss förståelse för den Norska polisens inställning i och med bl.a. ca 80 tillbud med djur på väg 30 mellan Röros - Stören (Trondheim). Själv kör jag helst nattetid (lugnare & svalare) och då ser man en hel del, bl.a. en Volvo som bokstavligen delade en älg i 2 halvor på en 60 sträcka. Tror inte att hastighetsbegränsning sattes utan anledning, sen är det upp till var och en att kritisera eller respektera!
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Men fortfarande bryter du mot trafiklagen/regel oavsett vem som sätter dit kameran.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Men fortfarande bryter du mot trafiklagen/regel oavsett vem som sätter dit kameran.

Hmm, är detta riktat mot mig? Jag har aldrig förordat att köra för fort! Och betr Lexbase informerade jag bara att det inte ens behöver vara fortkörning för att hamna där, det räcker med bältesbrott!

Så tat lugnt och ta ansvar för vad ni gör.


/M
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Radar/fartkamera i GPS i Schweiz

Jag har TomTom i min iPad ,när jag kör i Frankrike så visas bara en varningstriangel och ljud i Sverige visar TomTom hastigheten och hur långt är det till kameran.
 
Toppen