• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Programuppdatering i Ipad

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Programuppdatering i Ipad

Kalendern har pajat också. Jag försökte lägga in tandläkartid nästa månad men det var omöjligt. Jag har använt kalendern tidigare utan problem.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Programuppdatering i Ipad

Nä! Verkligen inte! Skulle inte ens komma på tanken att göra något sådant! Det behövdes inte i den förra versionen! Är det sådant som kallas utveckling?

Jappe

PS. Har kollat. Funkar ibland, nästan.

PS 2 lite senare: Fixar inte detta!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Samma förfarande som i Androider, klicka på dag, få fram ett + eller håll nere fingret.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Programuppdatering i Ipad

Har en Air och inte fått någon uppdatering, hur göra och var ser jag vilken version jag har?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Under Inställningar - Uppdatering!
Gör gärna en säkerhetskopia först, antingen mot iCloud eller iTunes i datorn.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Tack, men hur får jag dom grönmarkerade, har bara vita o blå?
Lennart

Om mottagaren är grönmarkerad blir meddelandet ett vanligt SMS/MMS, blåmarkerad har mottagaren aktiverat "Meddelande" (iMessage) i sin iOS-enhet.
Vitmarkerad mottagare har jag inte stött på.

image.jpg
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Programuppdatering i Ipad

Om mottagaren är grönmarkerad blir meddelandet ett vanligt SMS/MMS, blåmarkerad har mottagaren aktiverat "Meddelande" (iMessage) i sin iOS-enhet.
Vitmarkerad mottagare har jag inte stött på.

Hej Anders
Men hur blir mottagaren grön?
Lennart
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Lite svårt att förklara i skrift men huvudregeln är att Meddelande är markerat i inställningar och att ange vilka epostadresser och/eller telefonnummer som skall ingå.

Kanske kan någon förklara bättre?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Programuppdatering i Ipad

Kalenderfunktionen utslagen och den påstådda möjligheten att skicka vanliga sms tycks inte stämma heller. Finns det någon här (utom Knarrevik förstås) som lyckas med detta? Jag gör det inte och att hålla på med det här fipplandet är inte särskilt inspirerande! Har apple gjort bort sig här?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Möjligheten att skicka SMS är en av nyheterna i version 8.1 och skall fungera om inställningarna är rätt.

Vad beträffar kalenderfunktionen förstår jag inte problemet, funkar klockrent i mina gamla och nyare enheter.

Har du version 8.1 och har startat om plattan?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Andra nyheter är möjligheten att skicka ljudmeddelanden.

image.jpg

Dock oklart om detta funkar med SMS.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Programuppdatering i Ipad

Att kunna skicka SMS (gröna) från iPad kräver att en iPhone finns inloggad med samma iCloud-ID (AppleID). I iPhone Inställningar - Meddelanden ska SMS-koppling vara på, där ska finnas namnet på de enheter som ska kunna skicka SMS (din iPad).
På både iPhone och iPad tror jag Inställningar - Meddelanden - Skicka och ta emot - Börja nya konversationer från -> ditt mobilnummer.

Funkar det inte, slå av iMessage på den ena enheten, och efter en liten stund slå på det igen. Vänta tills det har aktiverats. Gör sedan samma sak på den andra enheten.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Programuppdatering i Ipad

Jag tycker det verkar som om paddorna främst riktar sig till ungdomar som gillar att hålla på hela tiden med att kommunicera elektroniskt i stället för att ge sig ut bland människorna och umgås med dem på gammalt hederligt vis!

Varför är apple så instängt. Paddorna lever i sin egen lilla värld och för att bevara lugnet där så krävs det massor med egendomliga INSTÄLLNINGAR (börjar bli ett fult ord) hit och dit för att det skall fungera någorlunda hjälpligt. Vi som börjar närma oss döden har inte tid med alla dessa FINESSER!

En komplimang till unge herr Knarrevik, blev visst detta till slut! :D

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Min personliga åsikt är att iOS är till för oss gamlingar som inte nödvändigtvis har gamla datakunskaper som ändå är helt förlegade.

Vad beträffar instängdheten har jag aldrig märkt av den, däremot den höga säkerheten som innebär att det inte liknar ett Windows som måste täta säkerhetsluckor i parti och minut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Programuppdatering i Ipad

Citat Feber:
Den bästa nyheten med iOS 8.1 är att man numera inte bara kan skicka iMessage-meddelanden via din Mac eller iPad utan även SMS (och MMS). Det krävs att man har en iPhone med iOS 8.1 och den fungerar sedan som relä mellan Macen/iPaden och telefonvärlden. Men för att det ska fungera behöver man godkänna den enhet som ska få skicka SMS.

Börja med att se till att datorn och telefonen använder samma Apple ID och öppna sedan appen Meddelanden på datorn. Gå in i Inställningar på iPhonen och sedan Meddelanden > SMS-koppling. När du markerar inställningen där kommer det att dyka upp en kod på datorn som du sedan skriver in på iPhonen. Sedan är det klart!

För att skicka meddelanden skapar man bara ett nytt i Meddelande-appen på datorn och skickar. Det går finfint att skicka med bilder också. En intressant sak är att SMSen ibland dyker upp på datorn före telefonen...

På iPad är principen densamma, loggar du in med ditt Apple ID under Meddelande-fliken i inställningarna på iPaden kan du godkänna den från iPhonen. Öppna Meddelande-appen och du får en kod att skriva in på telefonen.
 
Toppen