• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med Europasim

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Problem med Europasim

Ok, då förstår jag inte vad som hänt.
Vårt kort låg helt oanvänt i ett kuvert i snudd på ett helt år - åkte i Norden föregående sommar - och där har vi Net1.
Det var inget problem att ladda mera pengar och sedan koppla upp sig som test. Gjorde så nyligen. Verkar funka UA.

Redigerat....
Fast föregående ALzheimer light slog till.

Vi använde vårt kort i Tyskland/Frankrike/Holland/Belgien 2013. 2014 testladdade jag i våras UA.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Hur bär ni er åt? Jag har provat i flera olika nallar och där "äter" kortet pengar! Kanske skulle man stoppa in den i en dong(el) men det borde inte vara nödvändigt. Eftersom det går att ringa vanliga samtal med kortet så är det praktiskt att ha det i en nalle.

Hade Europasim fungerat enligt reklamen så hade det varit jäkligt praktiskt och faktiskt prisvärt med tanke på kapaciteten. Man behöver ju inte använda det varje dag på resan.

Jappe :mad:
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

Hur bär ni er åt? Jag har provat i flera olika nallar och där "äter" kortet pengar! Kanske skulle man stoppa in den i en dong(el) men det borde inte vara nödvändigt. Eftersom det går att ringa vanliga samtal med kortet så är det praktiskt att ha det i en nalle.

Hade Europasim fungerat enligt reklamen så hade det varit jäkligt praktiskt och faktiskt prisvärt med tanke på kapaciteten. Man behöver ju inte använda det varje dag på resan.

Jappe :mad:


Jag stänger alltid av mobilt nätverk innan jag stänger av telefonen. När jag startar telefonen kontrollerar jag APN innan jag aktiverar mobilt nätverk igen. Det har hänt att det blivit andra APN när telefonen startas om och man får skriva in den rätta APN mobile.vodafone.it


Please proceed in 4 steps:
1) deactivate the 3G connection
2) insert the SIM-Card
3) set the APN
4) activate the 3G connection when needed or at destination.
In case you use a router, just edit the APN without inserting the SIM-Card.
Please insert the SIM-Card only when you arrive at destination


Tethering with smartphones and MiFi is possible if the APN is set up manually to mobile.vodafone.it
A wrong APN setup can cause higher than expected costs!

Warning: from Android 4.1 on, a correct tethering APN setup is possible only with root access!
Standard IOS does not allow to manage the tethering APN.
In case your device does not allow to edit the tethering APN, please use a MiFi or a UMTS Stick

Fair Usage Policy: You can use up to 10 GB per month.
From 10 GB on, the connection speed is throttled to 32 Kbps!

The day is counted from 0:00 to 23:59 Central European Time

Questions? please visit our FAQ


Europa SIM-Card - Mobiles Internet in Europe - ab € 2 pro Tag finns ju kvar med info


alltså kolla alltid APN innan mobilt internet aktiveras
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jag har bara använt nallar och "mobil åtkomstpunkt".

Tydligen är man garderad om väljer att stoppa in simkortet i en sticka! Då kan det väl inte bli fel - eller kan det?

Tydligen får man hålla på och redigera inställningarna i en nalle eller router varje gång man flyttar lite på sig och det har jag inte alltid gjort. Jag trodde att ett Europasimkort var till för resenärer och inte för stationärer!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Jag är så förbannad på Vodafone så jag skrev ett argt brev på "tyska" till dom och där pjåskade jag inte överdrivet med grammatik och liknande.

Tysk språkövning. Rätta gärna felen!

Hi! Sie behandeln eure Kunde unverschämt! Ich habe viele, viele Euros durch die APN-einstellung, dass sich immer ändert, verloren. Ich schreibe in manche Media viel über eure Geschäftsmethoden und werde damit fortsetzen bis ich kompensiert werde! Alla eure Kunden sind wohl nicht Dataingenieure und das wissen Sie genau. Solche Geschäftsmethode müssen natürlich entschleiert werden und ich mache dass viel!

Kundenkorrespondenz auf Italienisch! Lümmel!!

Jag är förbannad nu! jp


Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Svaret kom blixtsnabbt - på en söndag!

Hallo Herr Pieniing,


wir sind Europasim und nicht Vodafone.
Da Sie uns weder Ihre Kundennummer und auch nicht die Rufnummer Ihrer SIM-Karte nennen, ist es uns nicht möglich, Ihre Beschwerde weiter zu leiten.
Bitte senden Sie uns Ihre Nummer und schildern Sie uns Ihren Wunsch.
Wir tun alles was in unserer Macht steht, um Ihnen zu helfen.


Sie dürfen uns auch sehr gerne auf Englisch schreiben, wenn es Ihnen leichter fällt.


freundliche Grüße,


Ronny Scholz
Supportteam Europasim
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Min engelska är ännu värre! Dom kan mycket väl ta reda på vem jag är med hjälp av de uppgifter jag har gett dom! Jag tänker inte gå på deras försåt utan nu får dom svettas ett tag! Hör dom inte av sig inom några dagar med ett flott kompensationserbjudande så tar jag till storsläggan! Riktigt vad storsläggan innebär, vet jag inte än men "kommer tid kommer råd".

Jappe!

PS. Jag glömde lägga till: Eure verdammte Simkarte frisst ja Euros wie eine Wildsau!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

En tråd här på forumet där man kunde uppdatera de olika simkorten i Europa vore inte dumt. I vissa länder länder är det jättesvårt att hitta bra simkort och det har blivit värre de senaste åren! I Spanien och Portugal går det rätt bra men i Frankrike och numera även i Tyskland har det blivit väldigt svårt att hitta bra kort. Aldis och Lidls kort ser bra ut på papperet men jag har ännu inte lycktas få dom att prestera trots timslång hjälp av "kunniga" tyskar. Det är väl inte bara jag som vill vara uppkopplad utomlands till rimligt pris.

Så ni som är ute och reser, lägg in lite tips om korten i de olika länderna!

Kanske något i stil med ställplatslistan och där uppdateringar sker löpande av medlemmarna.

Jappe
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Problem med Europasim

Jag har bara använt nallar och "mobil åtkomstpunkt".

Tydligen är man garderad om väljer att stoppa in simkortet i en sticka! Då kan det väl inte bli fel - eller kan det?

Tydligen får man hålla på och redigera inställningarna i en nalle eller router varje gång man flyttar lite på sig och det har jag inte alltid gjort. Jag trodde att ett Europasimkort var till för resenärer och inte för stationärer!

Jappe


Det kan nog bli fel i en "sticka" också, och då får man inte sina 25 minuters samtal.

men som jag skrev tidigare kolla APN , om riktig aktivera mobildatafunktionen och inom någon minut kommer ett SMS att de dragit 3 pengar, och det fungerar även om du reser och byter land flera gånger på en dag(ej Italien). 23:59 italiensk tid måste du stänga av datafunktionen annars dras nya 3 euro för ett nytt dygn.

APN förändras bara om du startar om telefonen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Det är inte fel att lära sig främmande språk men det ska inte behövas för att kommunicera med ett bolag som bedriver telefoneriverksamhet i Europa. Ett svenskt företag som har kunder i hela Europa skulle väl knappast använda svenska språket vid kontakt med utländska kunder. Engelska är det vanligaste språket, tyska och möjligen franska kan gå an men italienska??! Förstå mig rätt, italienskan är ett vansinnigt vackert språk i sig men i sådana här sammanhang något mal placé!

Igår verkade det som om Europasim hade tröttnat på mig; "abonnemanget finns inte" fick jag höra i luren då men idag skickar dom kryptiska meddelanden som vanligt igen och upprepar att jag måste sätta in mer pengar, trots att jag nyligen gjorde en insättning som jag inte har använt mig av! Jag har tröttnat på deras Ginungagap men kan ändå inte helt släppa tanken på att göra ett nytt försök.

Abonnemanget är egentligen vettigt eftersom det gäller i hela Europa och det underlättar resandet om man rör sig obehärskat i flera länder!
Vi får se!

Europasim tycks vara ett italienskt bolag som använder sig av Vodafones tjänster. Frågan är vilket bolag som har ansvar för den ganska tydligt medvetet bedrägliga tekniken som lurar kunderna att betala dubbelt emellanåt (ofta)!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Problem med Europasim

Snart ger jag upp på riktigt!

eur.JPG

Någonting hos Europasim fungerar tydligen för efter misslyckandet fick jag 11 (!) sms i snabb följd med följande lydelse:

il tuo credito e' insufficiente per navigare. Se vuoi navigare e ricaricare succesivamente, attiva il servizio SOS Ricarica al 42010 o al +393482002010.

Ringer man de numren så får man antagligen njuta av vackra italienska språkslingor men så njutningslysten är jag inte!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Problem med Europasim

Jag har ett europasim som funkat problemfritt några år. Nu har det legat oanvänt i 10 mån. Någon som vet om man måste tanka/använda regelbundet för att det ska fortsätta att funka även efter 12+mån?
(Får fortfarande deras utskick på italienska men har svårt att läsa dem - ser mera ut som vanliga reklamutskick).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Problem med Europasim

Har nu testat mitt Europasim. Får ingen signal. Pengar ska finnas på kortet sedan föregående år.
Finns här någon som har ett sådant igång? Funkar dom fortfarande?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Problem med Europasim

Mitt Europa-SIM ligger i en skrivbordslåda sedan i somras, vet inte om det funkar fortfarande. Också tveksamt om jag kommer att använda det igen då alla dessa italienska felmeddelande och telefonsvarare höll på att ge mig magsår när det inte fungerade (inte bara av alla McDonaldsbesök för att få en uppkoppling så man kunde felsöka online).
 
Toppen