• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem med drivaxel Peugeot 1993

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Har själv funderat på om det går att flytta filtret. Men har ingen aning. Men hoppas att några kunniga kan hjälpa mig.
Ha det
 
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Har det hänt nåt mer?
Jag försöker summmera:

1. Lagerhuset är spräckt.
2. Det utgör en del av blocket.
3. Utöver sprickan är sätet skadat.
4. Det finns axlar som inte behöver stödlager.
5. Du har kört med en sån som dock är för långt.
6. Den långa axeln sitter i vägen för oljefiltret.

Jag ser två vägar, antingen gå vidare med axel utan stödlager.
Då förstår jag dock inte varför oljefiltret kommer i vägen? Skiljer diametern så mycket?
(Den felaktiga längden borde gå att fixa till i en svarv.)
Som någon nämnt kan filtret troligen flyttas med adapter och slang/rör.


Om man vill ha stödlager hellre så måste man alltså antingen laga det befintliga huset eller byta det. Möjligen kan den som är händig få bort det gamlar med vinkelslip eller tigersåg, det beror ju lite på hur det skruvade ska sitta fast sen...
Ska det gamla lagas så måste man först få ihop det, troligen svetsa eller skruva om det går att komma åt att borra bra. Sen måste sätet fixas, det funkar ju inte med glasfiberspackel eller kemisk metall, utan behöver bearbetas och förses med bussning. Svårt att säga om det är rimligt utan att ha sett grejerna. Det låter svårt, eller snarare dyrt...
Möjligen kan man stödlagra axeln med ett annat lager, ett sånt som sitter i sfäriskt säte i en lagerbock eller fläns.

Allt går att laga, frågan är ju bara vad som är mest prisvärt.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem med drivaxel Peugeot 1993

Det var Bossings i Linköping som bytte damasker. Pratade med dom och sa att jag reklamerade arbetet som dom gjort. Dom var inte ense med mig om att det var en reklamation. Men dom tog in den och byggde en förstärkning av stål runt lagerhållaren. Dom ville ha 5000kr för arbetet. Men vi enades om 2500kr. Vilket jag är nöjd med. Så inga hårda ord mellan oss.
Bokade tid för besiktning och åkte till Bilprovningen. 200m från bilprovningen skall jag växla ner. DÅ GÅR DET ATT ROTERA VÄXELSPAKEN. Tur som attan så jag surfplattan med mig och kunde avboka tiden hos Opus. Bärgning tillbaka till Bossing. Det var en bult som gått av i länkaget. Dom borrade ut bulten och monterade en ny. Nu är allt frid och fröjd. Bokade en ny tid hos Opus. Åker iväg till besiktningen och 100m från platsen där växellänkaget gick sönder så händer det otroliga AVGASRÖRET åker i backen. Jag började gapskratta och tänker det här händer inte. Sannolikheten borde vara större att vinna på Lotto än att bilen skall krångla på samma ställe.
Men än en gång var jag glad att surfplattan var med och avbokade tiden. Denna ljuddämpare är svetsad 3 gånger den går av nästan rakt. Vet inte om det beror på svetsningen eller om det är materialfel. Men beställde och monterade en ny ljuddämpare. Men då var det så halt så besiktningen får vänta tills nästa år.
Men för övrigt så älskar jag min husbil
Ha det
 
Toppen