• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtis

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det har jag funderat på. Jag skriver ju: "Tyvärr finns ingen möjlighet att sätta handtag e.d. i bakkant på dörren för att kunna dra igen den."
Min plåtis är 5,4 m lång och bakkanten på dörren kommer jag inte åt pga inredning och myggnät. Alltså inte bara för att fästa remmen eller handtaget utan också för att nå dit när jag ska stänga och för att få ett drag inåt i bilen som stänger det sista.
Vintertäcke är inte på alltid, men ibland är det "sommartäcke" istället, dvs något som skyddar mot sol och som hjälper till att hålla värmen om natt-temperaturen sjunker.
Jag hoppas att jag inte stör så ofta eftersom jag verkligen försöker ta hänsyn. Men det var just därför som jag hoppades på något nytt knep som jag inte kände till.

Det finns ju Softclose och liknande för eftermontering, jag skulle inte kunna tänka mej en plåtis idag utan detta. Det är ju till 90% lösningen på
hela problemet.
 

Carin

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
37531
Medlemskap
2024
Intressant läsa era inlägg. På måndag byter vi helintegrerad 7,40 mot en meter mindre plåtis :) eller camper van tror jag de kallas. Som familjens chaufför ser jag fram emot att ratta en lite mindre bil. Och hiskeligt många skåp och förvaringsmöjligheter har den nya bilen. Vet inte hur vi ska kunna fylla allt!
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Det tycks vara många som har bekymmer över vilken husbilstyp andra föredrar…
Exakt. Det tråkigaste med att äga en plåtis är att man från och till läser här på trådar i husbilsklubben att det så dåligt att åka plåtis . Skjutdörren låter, dåligt isolerat, dålig lastvikt, dåligt med utrymme att lasta, trångt invändigt och så vidare.
Det är väldigt tråkigt, alla kan ju inte vara lika förståndiga och köpa rätt bil,
Nån måste ju gå mot strömmen och köpa
Plåtis.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Intressant läsa era inlägg. På måndag byter vi helintegrerad 7,40 mot en meter mindre plåtis :) eller camper van tror jag de kallas. Som familjens chaufför ser jag fram emot att ratta en lite mindre bil. Och hiskeligt många skåp och förvaringsmöjligheter har den nya bilen. Vet inte hur vi ska kunna fylla allt!
Lycka till med nyförvärvet, och glöm inte bort att väga ekipaget när ni lastat in allt :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Exakt. Det tråkigaste med att äga en plåtis är att man från och till läser här på trådar i husbilsklubben att det så dåligt att åka plåtis . Skjutdörren låter, dåligt isolerat, dålig lastvikt, dåligt med utrymme att lasta, trångt invändigt och så vidare.
Det är väldigt tråkigt, alla kan ju inte vara lika förståndiga och köpa rätt bil,
Nån måste ju gå mot strömmen och köpa
Plåtis.
Jag åkte en bäddbar Cheva conversion van innan husbil, den var mycket trängre än en ordinär plåtis.
Så jag vet vad som gäller att resa lätt i campingfordon, men jag skulle kunna tänka mej en ännu större husbil än min nuvarande, tror jag skulle trivas i en på 10-meter, en sån kommer fortfarande fram "överallt".
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag åkte en bäddbar Cheva conversion van innan husbil, den var mycket trängre än en ordinär plåtis.
Så jag vet vad som gäller att resa lätt i campingfordon, men jag skulle kunna tänka mej en ännu större husbil än min nuvarande, tror jag skulle trivas i en på 10-meter, en sån kommer fortfarande fram "överallt".
Fram kommer man nog, men det är inte på alla ställen man kommer in. Åtminstone inte på de bästa platserna, t.ex. vid x antal campingar vid Medelhavet. Men det är ju vars och ens eget val om man vill besöka en sådan eller inte.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Husbilshobbyn borde kanske ibland kallas för kompromiss-hobbyn.
Alla modeller och storlekar har ju sina fördelar och nackdelar.

Gäller att hittade den kompromiss som passar en själv bäst och samtidigt ha respekt och förståelse för att andra gjort andra kompromisser som passar dem bättre.

...och ja, jag ska försöka tänka på att stänga vår plåtisskjutdörr så tyst som möjligt

Jag tror det tuffa rådet till trådskaparen är att testa. Vi är alla så olika så att det är svårt att gå på rekommendationer från andra i ett sådant här val. Man måste upptäcka, känna och uppleva vad som passar för ens egna behov.
Lycka till!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Husbilshobbyn borde kanske ibland kallas för kompromiss-hobbyn.
Alla modeller och storlekar har ju sina fördelar och nackdelar.

Gäller att hittade den kompromiss som passar en själv bäst och samtidigt ha respekt och förståelse för att andra gjort andra kompromisser som passar dem bättre.

...och ja, jag ska försöka tänka på att stänga vår plåtisskjutdörr så tyst som möjligt

Jag tror det tuffa rådet till trådskaparen är att testa. Vi är alla så olika så att det är svårt att gå på rekommendationer från andra i ett sådant här val. Man måste upptäcka, känna och uppleva vad som passar för ens egna behov.
Lycka till!
Exakt, ungefär som med fritidsbåtar, alla fyller någon funktion :)
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Intressant läsa era inlägg. På måndag byter vi helintegrerad 7,40 mot en meter mindre plåtis :) eller camper van tror jag de kallas. Som familjens chaufför ser jag fram emot att ratta en lite mindre bil. Och hiskeligt många skåp och förvaringsmöjligheter har den nya bilen. Vet inte hur vi ska kunna fylla allt!
Hej vad trevligt för er + att jag vore tacksam om ni kan komma med olika åsikter när ni haft bilen ett tag, jag är fortfarande lite osäker om vi ska byta till en plåtis eller till en smalare halv integrerat.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej vad trevligt för er + att jag vore tacksam om ni kan komma med olika åsikter när ni haft bilen ett tag, jag är fortfarande lite osäker om vi ska byta till en plåtis eller till en smalare halv integrerat.
Är du intresserad av en smal plastis skulle jag föreslå att du tittar på Hymers Exsismodeller. De finns även som helintegrerade vilket ger en härlig rymd på en liten bil.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Håller med Peter K
Är det möjligt att dom som har plåtisar skriva några nackdelar med sina och så skriver plastisarna vad som dom har för nackdelar
sen kan vi ta fördelarna igen
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Håller med Peter K
Är det möjligt att dom som har plåtisar skriva några nackdelar med sina och så skriver plastisarna vad som dom har för nackdelar
sen kan vi ta fördelarna igen
Den stora nackdelen med en större hb är självfallet att de just tar större plats än en mindre bil. Ganska uppenbart. I övrigt ser jag bara fördelar jämfört med en plåtis men det skulle andra berätta om.
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Vi är nöjda med vår plåtis som vi köpte efter en plastis, men jag hade velat ha skjutdörr på toaletten. Annars ser jag inga nackdelar över huvud taget och skulle inte vilja byta.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vår första bil var en 6m alkovbil.
Den passade oss så dålig map utrymmen att vi hellre var utan husbil i några år.

Där ser man hur olika det kan vara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med Peter K
Är det möjligt att dom som har plåtisar skriva några nackdelar med sina och så skriver plastisarna vad som dom har för nackdelar
sen kan vi ta fördelarna igen

Vi har ju en relativt liten s.k. plastis, helintegrerad 6.65x2,26m och de enda nackdelar jag möjligen kan komma på i jämförelse med en plåtis är egentligen storleken, den kunde vara lite smalare, den drar också lite mera bränsle, men huvudsakligen p.g.a. att den är gammal, med gammal motorteknik. Det betyder inte att jag inte ibland har varit sugen på en plåtis, för jag har alltid gillat kompakta saker. Kan man ha två husbilar, en för helgutflykter, och en för lite längre färder? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Numera har jag två husvagnar men har haft 2 plåtisar och 2 plastisar.
Plåtisnackdelar: trångt, vikten, vändradien utom på 5,41, isoleringen, rostar
Plastisnackdelar: ömtåligare om man kör på något, lite bredare, aningen högre bränsleförbrukning, större risk för fukt
 

chaus&son

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2024
Numera har jag två husvagnar men har haft 2 plåtisar och 2 plastisar.
Plåtisnackdelar: trångt, vikten, vändradien utom på 5,41, isoleringen, rostar
Plastisnackdelar: ömtåligare om man kör på något, lite bredare, aningen högre bränsleförbrukning, större risk för fukt
Fast en plastis är byggd på samma chassi som en plåtis, då borde plastisar ha en del rostproblem och är ofta längre med tanke på vändradien. Är plastisen lika lång som en plåtis är väl vändradien lika stor. Vår plåtis är vägd med utrustning tom och har 325 kg lastvikt kvar, det klarar vi oss med utan problem.
Många plastisar har stort lastutrymme där bak, men lastar du allt där så blir bilen baktung och ostabil.
Det finns för och nackdelar med båda.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fast en plastis är byggd på samma chassi som en plåtis, då borde plastisar ha en del rostproblem och är ofta längre med tanke på vändradien. Är plastisen lika lång som en plåtis är väl vändradien lika stor. Vår plåtis är vägd med utrustning tom och har 325 kg lastvikt kvar, det klarar vi oss med utan problem.
Många plastisar har stort lastutrymme där bak, men lastar du allt där så blir bilen baktung och ostabil.
Det finns för och nackdelar med båda.
Det är inte bilens längd som avgör vändradien, det är hjulbasen. Alltså avståndet mellan hjulaxlarna.
 
Toppen