• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi är av dom som "bytt ner oss" -något vi aldrig ångrat. Började 2005 med halvintegrerad "normal" hb. 2009 bytte vi till plåtis Knaus Boxstar 600, dvs en bil strax under 6 m. Feb 2015 byte till ny modell av samma bil då vi tyckte vår gamla var perfekt - utom att den saknade automat.
Tycker vi har gott om plats. Sitter just nu nere i Mosedalen med 158 flaskor vin i bagaget. :yes: Förutom stolar, bord mm. Gott om övriga stuvutrymmen.
Råd: kompressorkylskåp i ögonhöjd; diselvärmare o solceller är viktiga för att kunna utnyttja bilens frihet o flexibilitet. Vi valde 6 m för att kunna parkera på vanlig p-ruta. Framkomligheten suverän. Bränsleförbrukningen positiv.

Rörelsemönstret inuti bilen blir lite annat när det är lite trängre men blir snart en vana. Sa till försäljaren Jonas på Husbilslandet att jag hellre väljer denna plåtis än en Morelo för 3Mkr (stod bredvid i hallen). Mötte hbkare härom dagen med stor helintegrerad hb o kvinnan sa; En sån här ska vi köpa nästa gång. Du är således inte ensam i dina funderingar!

Vill du lära mer kan du surfa lite på kastenwagenforum.de
Lycka till o välkommen i plåtisgänget.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi började vårt husbilsliv i en Pössl 5,41 med tvärbädd och lågt kylskåp och utan vinterpaket. Gillade den bilen skarpt trots vissa kompromisser. Fick en köpare på den som gav ett så bra pris att vi inte kunde tacka nej. Sålde då lägenheten och bosatte oss i fritidshuset för att få plats med en större bil. Det blev en NB Arto 7,25 lång och med långbäddar. En underbar bil men man kom inte fram överallt lika lätt som med plåtisen. Sålde den när min man dog. Nu har jag just fått min nya plåtis, en Globecar Globestar 600L, 5,99. Den har långbäddar vilket är ett krav för mig men lågt placerat litet kylskåp som jag kan leva med. Kompletterar med en kyl/frysbox. Nu har jag AC, Truma med elpatron, Webasto, alutank, utvändig tankning och grilluttag, vinterpaket, 177hk, automat, solceller, inverter mm. Känns som den optimala bilen för både fricamping och stadskörning.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

En kompis till mig hade en Volvo amazon, När han tog bort ryggstödet på passagerarsidan hade han en husbil. Han tyckte det var den ultimata husbilen. Vi pluggade på Universitetet i Linköping och varje vår så skruvade han loss ryggstödet och for hem till Övertorneå
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Så till funderingarna... Skulle man tex. kunna hänga en Vespa bakpå...
Finns ingen anledning att ha en Vespa hängande, ta plåtisen och kör vart du vill. Kortare sträckor kan du ta med cykeln och då får du även bra motion. Så gör vi i alla fall.
(Jo, jag vet att tråden börjar bli lite till åren, men det finns säkert fler som funderar på samma saker. : )
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Finns ingen anledning att ha en Vespa hängande, ta plåtisen och kör vart du vill. Kortare sträckor kan du ta med cykeln och då får du även bra motion. Så gör vi i alla fall.
(Jo, jag vet att tråden börjar bli lite till åren, men det finns säkert fler som funderar på samma saker. : )

Jovisst är tråden gammal men intresse finns tydligen eftersom den väckts till liv igen. Det är väl så att fler och fler sneglar åt plåtishållet men inte riktigt vågar ta klivet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Hade det inte varit för Marianne då hade jag troligen flyttat ut till "det lilla", upp till 6 m utrymmet, för länge sedan. Trångt JA, men också mysigt, m.m. m.m. m.m.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi är av dom som "bytt ner oss" -något vi aldrig ångrat. Började 2005 med halvintegrerad "normal" hb. 2009 bytte vi till plåtis Knaus Boxstar 600, dvs en bil strax under 6 m. Feb 2015 byte till ny modell av samma bil då vi tyckte vår gamla var perfekt - utom att den saknade automat.
Tycker vi har gott om plats. Sitter just nu nere i Mosedalen med 158 flaskor vin i bagaget. :yes: Förutom stolar, bord mm. Gott om övriga stuvutrymmen.
Råd: kompressorkylskåp i ögonhöjd; diselvärmare o solceller är viktiga för att kunna utnyttja bilens frihet o flexibilitet. Vi valde 6 m för att kunna parkera på vanlig p-ruta. Framkomligheten suverän. Bränsleförbrukningen positiv.

Rörelsemönstret inuti bilen blir lite annat när det är lite trängre men blir snart en vana. Sa till försäljaren Jonas på Husbilslandet att jag hellre väljer denna plåtis än en Morelo för 3Mkr (stod bredvid i hallen). Mötte hbkare härom dagen med stor helintegrerad hb o kvinnan sa; En sån här ska vi köpa nästa gång. Du är således inte ensam i dina funderingar!

Vill du lära mer kan du surfa lite på kastenwagenforum.de
Lycka till o välkommen i plåtisgänget.

Herregud gör ni inget annat i plåtisar än att köpa alkohol och super? :D;)

/Pelle
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Hur går det med lastvikten? :) det måste bli över 200 Kg? :wideeyed:
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Hur går det med lastvikten? :) det måste bli över 200 Kg? :wideeyed:

Jag vägde våran med 120 ltr diesel,full vattentank,reservhjul hängande under,domkraft ock 2 fulla gastuber.Då vägde plåtisen 3250 Kg.

250 Kg kvar til henne(55 Kg),mat,kläder,grill,stolar o`bord etc.Hmm:wideeyed:
Vi får vel se!!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Marianne är absolutist vilket skapar viss inverkan även på mig trotts att jag kämpar emot med alla medel. Vi har ganska begränsat med vikt-lyxen i vår lilla plåtis då vi medvetet satsade på solenergi och dess lagring, keramik toa och några andra bekvämligheter. Ändå så tar vi några flaskor Amarone med oss hem utan att bekymra oss för "större" övertryck på bakaxeln, hehe.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.780
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Jag funderade ju mest kring Maja, som har 158 flaskor vin i bagaget, plåtisar har ju ofta problem med lastvikten utan vin? :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Marianne är absolutist vilket skapar viss inverkan även på mig trotts att jag kämpar emot med alla medel. Vi har ganska begränsat med vikt-lyxen i vår lilla plåtis då vi medvetet satsade på solenergi och dess lagring, keramik toa och några andra bekvämligheter. Ändå så tar vi några flaskor Amarone med oss hem utan att bekymra oss för "större" övertryck på bakaxeln, hehe.

Amarone klassar jag som en av livets godaste drycker :D

/Pelle
 
F

F.d. 55532

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vägde vår La Strada XL 5,99. Innan vi for iväg med full tank 120 l och nästan fylld vattentank,hustru och 35 kg hund och fyllt kylskåp och alla möjliga prylar och ett halvt bibliotek.
Den vägde 3495.
Bilen utrustad med solcell, stort batteri, kompressorkyl, dieselvärme, och tyvärr 30 kg markis som vi nästan aldrig använder.

Vi nästa resa plockade jag bort reservhjulet 30 kg,halva biblioteket ca10 kg,utebordet och grillen som vi nästan aldrig använder. Med halv tank och lite vatten och uppäten mat finns utrymme för lite goda drycker för en vinnörd som jag.

Vill passa på och tacka Maja för tips om vinproducent i Nahedalen med det lite lustiga namnet Porr.

Helt såld på plåtis. Behöver aldrig fundera över parkeringsmöjlighet eller för smala vägar då
GPS-en lurar in en på smala vägar.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Vi är två vuxna och två medelstora hundar (ca 20kg) och vi trivs bra i vår Adria Twin SL som har långbäddar.
Visserligen kräver det lite akrobatik att duscha, men det går. Oftast kör jag tvättlappstricket och storsanerar mig när det finns tillfälle.
Bilen har totalvikt 3300kg och vi har en verklig lastvikt på ca 400kg beroende på hur mycket vatten vi har i tanken.
Dieselvärmare och en gasolflaska håller oss varma och mätta.
Enda ändringarna ännu så länge är att originalbordet åkte ut och ett mindre tillverkades och det sitter nu 2X95Ah bodelsbatteri och solpanelen är på väg upp.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Så roligt INGEL & gundj, så resonerar vi också. Det känns veklingen kul att veta att det finns fler som resonerar på samma sätt som vi för att behålla "liten bil's" fördelar. Vikten är en bov (nackdel) som vi kommer fortsätta att brottas med fram igenom. Ve den som ger sig!
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Lustigt att se hur modet svänger, själv körde jag Plåtis mellan 78-86 fast då hade jag ingen aning om att det kallades så, Van var det namn som gällde då. Men många långa trevliga resor blev även om det ibland krävdes lite service på vägen. När husbilslivet skulle tas upp igen efter nästan 30 år så var det dock "riktig" husbil som gällde. Med mina nästan 2 meters längd har jag varit inne i moderna Plåtisar o kikat men fick nästan cellskräck....
 

Bilagor

  • LaStrega0001.jpg
    LaStrega0001.jpg
    476,8 KB · Visningar: 6
  • LaStrega0002.jpg
    LaStrega0002.jpg
    182,8 KB · Visningar: 6

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.903
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Det heter Van numera också, jag hade aldrig hört namnet plåtis förräns jag hittade hit 2014,
Dock har jag ägt en van som vi campade i innan vi blev med riktig husbil.
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Plåt vs.Plast, vad tycker ni som "bytt ner er" ?

Pelle! Tack för omtanken men super är nog det minsta vi gör i vår plåtis. Mitt inlägg var bara ett sätt att berätta stt det finns gott om stuvutrymme i vår 6m plåtis. Vi har idag dessutom inhandlat ytterligare 13 flaskor.....

Vikten är heller inget problem. Vår är typad 3500 och när vi åker hemifrån med fulla tankar o kylskåp samt allt annat "nödvändigt" brukar vi ligga på ca 3050.Hann tyvärr inte väga denna gång men är nog sä nu också. Över 400 i lastvikt till suovenirer är väl godkänt ändå?

Att vår hobby därtill är att besöka små vinodlare i olika länder är mest en annan femma. Men visst ska det bli några härliga sommarkvällar att se fram emot för vänner av alla de slag!

För oss är plåtis det absolut optimala fordonet, alla kategorier. Just nu har vi nattparkerat utanför en idrottsplats. Smidigt och "anonymt".
 
Toppen