• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har inte blivit mycket gjort, väntar på att få försäkringspengar, letat ny bil på blocket men det jag kan hitta kostar massor och är sämre.
Antar att jag inte får tillräckligt med pengar för att byta utan måste laga det jag har och förmodligen det mesta själv eftersom kostnaderna att lämna på lagning säkert kommer överstiga bilens värde.
Vet inte vad jag kommer bli utsatt för egentligen, borde ju hållas skadelös men jag antar att det kanske inte fungerar så utan som vanligt att den som inget har får betala.
Blir det väldigt dåligt kommer jag säkert i ilskan öppna en ny tråd där all kommunikation blir offentlig andra till varning.
Har i ledan på att vänta köpt en billig vattentank på 30 l den gamla är på 90l
så det blir lite som en buffertank med kanske en lös tank för tömning så man slipper dessa svåra backningar och flyttningar på bilen i onödan.
Jag behöver en ny startmotor och har forskat en hel del, men det finns massor att välja på och när man kommer till beställningssidan ser man att det är samma firma med en massa olika ingångar.
Det är massor olika priser och olika kuggantal och effekter även om fästena är samma.
Finns även en del som ska passa med reduceringsväxel eller utan. Med och motsols förekommer jag också. Men om de är gjorda i kina -går solen åt samma håll?
Måste jag ta bort startmotorn för att få rätt eller kan man fråga här och få riktiga data.
mlaajanen har samma motor som jag Jankro har rotat ganska mycket i en bensinare som kanske passar.
Jag är rädd att beställa fel eftersom jag lätt kan få samma problem igen.
Mina problem har nog varit en kombination av tre bekymmer, dåligt spänd generatorrem, dålig kontakt med kontaktorn, och slitna lager som gjort att startmotorn fältar när den blir varm.
De två första är fixade och det gjorde att jag tog mej hem men den kan ju börja fälta igen så det känns bäst att byta.
Man undrar varför man orkar hålla på med en gammal husbil men på något sätt så får man förtroende för den när man kört igenom hela europa med den och som jag förstår nu ganska oförberedd och sen trivs jag väldigt bra i den.
Man läser om många som skriver med känsla om sin gamla husbil och saknar den och så länge inte plånboken och nya behov dyker upp så vill jag gärna behålla det jag har.
Det blir en viss känsla när man ensam ingen el minusgrader och knappt något att äta ändå kan klara sig utmärkt i en gammal bil.
Startmotorn fältar inte pga värme, den fältar pga bussningarna är slitna oftast den som sitter vid kuggkransen där lasten är störst, däremot kan solenoiden lägga av då den blir varm. https://van.physics.illinois.edu/qa/listing.php?id=2744

Varför byter du vattentank, 30 liter räcker inte långt.

Men jag håller med dig om grejer som man mekat med, det ger en jäkla behaglig känsla att veta vad man har och hur det fungerar.

Det heter inte aha okey, det heter förklara/hurdå:D
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Bentic
Varför byter du inte bussningar i startmotorn. Borde finnas el låt svarva någon.
Har bussat om säkert ett 40 tal startmotorer när jag var bilelektriker i min ungdom. Främre bussningen i bendixkåpan är baggis att pressa ut och bakre i locket tar man ut med en gängtapp. Sen filar man ut bakeliten på kollektorn lite av mellanrummet i ankaret mellan löpbanorna till kolen så att inte dessa börjar studsa på dessa föhöjningar. Är ankaret bra och inte fältat för mycket så har det alltid fungerat. Givetsvis byter man till nya kol.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Med og motsol veksler ved ekvator. Så China er likt Europa på dette mens Australia er motsatt. Et mye bedre begrep ville være med eller mot klokka, har ennå ikke sett noen som er speilvendt.

Startmotor overhaling er kult! Affe ga hovedpunktene i sitt innlegg. Når det gjelder solenoiden så er det en rengjøring av ankeret og tunellen for dette. I noen tilfeller kan en trenge å bytte ut kontaktplaten på ankeret, var enkelt i gamle dager med store 5 ører en laget passende hull i midten og satte på :D

Solenoid som fungerer noen ganger og andre ganger ikke er ofte årsaket av smuss eller av slitasje i overføringsarmen til bendix slik at den låser. Startere uten overføringsarm benytter et skruespor på akslingen - igjen er rengjøring løsningen.

Nå er det 50 år siden jeg drev med denne type reparasjoner, men minnene sitter der.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Helt rätt Knut men jag tycker att Bengtic haft detta problemet med startmotorn ända sen han började sin resa. Hittar man inte en passande startmotor till rätt pris så är ju lösningen att renovera den. Han är ju händig och duktig så därför tyckte jag det var ett alternativ för att komma till skott. Solenoiden tvättar man rent och putsar av kolven med smärgelduk. Normalt gjorde man detta jobb på två timmar exkl ut o imontering. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Så lenge han ikke har brudd på viklingene på ankeret i motoren er all reparasjon enkel på en startmotor. Lodding av viklinger stiller i en klasse for seg selv, men er ikke vanlig problem. Rengjøring og bytte av bøssinger løser det meste.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag är tveksam till solenoiden och att göra rent den bara, dom kan bli dåliga.

Bussningen skall bytas om den fältar, men gör den det??

Kopplar man sedan bort startmotorns kablar(till kolen) och bara ansluter ström till solenoiden samt låter den vara på en minut eller så kommer man att kunna se om den släpper eller fortsätter dra, dom kan nämligen släppa av värmen.
Magneter blir dåliga av väme och kan bli permanet dåliga(se länk i tdigare inlägg ovan)

Köp inte no-name på nätet, köp en riktig gissar att den jag har passar din också Bosch 2200 kr Reservdelskatalog AD Bildelar > Reservdelar
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag fick problem redan under värmeböljan i somras när den vägrade starta när den var varm efter att ha stått still några minuter, när det sen blev svalare på hösten så försvann problemet och jag trodde att det var ok.
När den började klicka så drog den ganska mycket ström när nyckeln var på det kunde jag se på voltmetern.
Så det är definitivt ett värmeproblem, jag vill bli av med detta och orkar inte med mer sånt krångel där man inte visste om man skulle få igång bilen på morgonen när den ibland klickat när man testat efter man stannat för natten.
Det ledde till sömnproblem sov inte många timmar på nätterna.
Kan säkert vara så att startmotorn överhettat några gånger sen tidigare eftersom jag körde slut på batteriet dagen efter jag köpte den, dieseln rann tillbaka när man stannat.
Mannen som sålde var ju lite listig så han var och startade motorn med jämna mellanrum, hade väl ingen aning om felet och hade väl kört startmotorn länge för att få igång den.

Tack nu vet jag vilken startmotor jag ska ha!

Byter vatten tanken eftersom jag inte vill ha så mycket vikt baktill, märkte att utan vattentanken och toan tömd så blev bilen mycket stabilare. Jag är ju ensam och lagar knappt någon mat så det blir inte mycket spillvatten, tänkte klistra lite av biltemas ljudämpnings skumgummi runt tanken och täta skarvarna och bara hänga upp den i ett par remmar.
Eftersom det är ett ganska stort hål under bilen in i ett skåp så var ju den gamla helt inklädd med plywood, jag kommer bara att spruta fogskum runt tanken så det inte blir drag utifrån.
Förmodligen kommer det inte frysa till om det skulle bli ett par minusgrader eftersom det kommer lite värme uppifrån och kallare väder ska jag nog inte köra i.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

När du river bort den så tänk på att det är en fransk konstruktion med en massa klurigheter och fiffigheter, tex är generatorn kopplad till startmotorn med en kort kort sladd och sedan startmotorn till batteriet.
Skruvarna är inte heller den allra vanligste...:D
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack för alla tipsen!
Nu har jag lyckats beställa en bosch startmotor för diesel motor till J5
Samma som mlaajanen rekomenderade men jag beställde från ebay som bror tipsade om istället från en firma i tyskland, kan ju inte tyska så jag lyckades komma in via en engelsk sida så småningom. Kostade 1580kr med frakt DHL.
bra pris och en riktig startmotor, vissa fabrikat som är lite billigare går nog att få dit men jag är osäker för ibland blir man bara så förvånad hur en del kina delar bara faller sönder.
Men man vet ju aldrig en bosch kartong är ju inte dyr att tillverka.
Det finns ett par aktörer på tyska reservdelsmarknaden som har en massa olika sidor men det är samma firma hela tiden, de hade en affärside med inbyte av det man köpte som las till när man skulle betala.
Man skulle altså betala i förväg och få pengar tillbaka när man skickade in delen vilket man fick bekosta själv och är det fel på den så får man inga pengar alls. Det blir alltså dyrt, en firma kallade det för försäkring och noll i frakt men frakten blev mycket dyrare än på ebay, så det gäller att se upp ordentligt.
Sen väntar jag på mina baklysen som tydligen inte skickats än, och vädret som jag måste ha för att ligga under en bil.
Men den sista beställningen har jag inte fått något svar på och smhi har jag slutat tro på.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var på loppis och fyndade en feuerhand sturmkappe baby 276.
En fotogenlykta med extra vindskydd rostig och dan utan veke.
Efter en behandlingmed fosforsyra och vatten i en hink såg den bättre ut och efter spraymålning med vit högtempfärg så såg den ritigt bra ut och med ny veke så bran den riktigt fint.
De flesta fotogenlyktor brukar skruva upp lågan när den blir varm men inte den här, försökte provocera med en hög låga men efter en stund minskade den och när jag ställde ned den lågt ökade den lite.
Verkar som om den har en inbyggd kontroll med återmatning av ventilationsluften, skyddet som är unikt för den här modellen gör att den klarar hård blåst utan problem. tillverkades mellan 1950-1976 har jag läst mej till.
Finns inga nya att köpa och dyra om man hittar någon på ebay, den kommer få följa med i Husbilen att användas både ute och inne, ger ju ett par hundra watt värme och det räcker på en sommarkväll.

Beställde en NY enl. annonsen Bosch startmotor med rätt reservdelsnummer, och det var vad som stod på etiketten där det också framgår att den är renoverad i ukraina, på plasetiketten står det genuin bosch exchange altså renoverad bytes del.
Ingenstans går att hitta något boschmärke men däremot står det valeo france på själva generatorn!
Kartongen som det står bosch på är naturligtvis inte bosch alls detta är en grå sidomarknad.
Valeo är ju inget dåligt märke sitter förmodlige original på en fransk motor som jag har och är det bara bra gjort är den säkert likvärdig, men varför dessa lögner i annonsen hade högre tanke om tyskland men det är väl annat folk som jobbar där?
Misstänkte det här med Ebay. de det var lite för billigt.
 

Bilagor

  • SAM_0414.JPG
    SAM_0414.JPG
    4,9 MB · Visningar: 21
  • SAM_0419.JPG
    SAM_0419.JPG
    4,9 MB · Visningar: 22
  • SAM_0415.JPG
    SAM_0415.JPG
    4,3 MB · Visningar: 24
  • SAM_0416.JPG
    SAM_0416.JPG
    4 MB · Visningar: 20
  • SAM_0417.JPG
    SAM_0417.JPG
    4,3 MB · Visningar: 18

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.888
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej Bengt,

"Billiga" reservdelar på tyska ebay säljs rätt ofta av turkar med med sidoimport från Turkiet m.m.
Även ryssar är stora på "billiga" reservdelar på tyska ebay.

Innan man handlar kolla upp säljarens betyg och kommentarer från tidigare köpare, även antal affärer.
Kolla även övernoga att delen verkligen passar ens fordon.

Jag menar nu inte att du fått fel del, utan hoppas verkligen att du blir kvitt ditt startmotorproblem :)

Jag själv åkte på ett felköp för ett par år sedan,
Köpte en ny generator (Valeo) till min Chrysler 300C crd, med MB's diesel V6'a, på tyska ebay.
Den höll i en vecka.

Min lokala mek. (AD-bildelar) beställde en ny, den har nu funkat i 1år.
Han upptäckte också att det skiljer på laddsystemen i Chrysler och MB, alltså olika laddsystem på generatorer på likadan motor.

Den tyska säljaren hävdar att hans generator passar vilket den gör, men är egentligen till en MB.

Så idag har jag ursprungs-generatorn och den tyska-generatorn liggandes som elskrot i garaget.

Detta blev ett dyrköpt "klipp" :p:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej

Valeo är absolut ett bra fabrikat men som Peter skrev också, så mycket lurendrejeri. Dock stämmer det inte med beskrivningen kan du alltid returnera den via EBAY!!

Du valde själv att handla den på EBAY istället för den riktiga Bosch från ADbildelar som jag länkade!

Min farmor sa alltid att man aldrig ska vara snål men alltid sparsam, snålheten bedrar alltid visheten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jo tänkte handla från AD men de tog 2200 för en utbytes och jag ville ha en ny, sedan 687kr till för utbytes tills man skickat in sin egen och då måste jag ju ta bort den först och betala ganska mycket i returfrakt som jag får stå för själv.Och sen kom ju frakten till så jag bet. 1580 på ebay så nog har jag sparat
Nu har jag ju min gamla kvar som reservdel utifall jag skulle behöva något.
Är nog inget fel på jobbet inbyggd utväxling sitter torx på lindningarna så de kan vara bytta.
Firman ifråga hade höga poäng, det som jag klagar på att det står nytt i annonsen och bosch är bosch varför sätta en sån etikett och en sån kartong när det uppenbart är fel.
reservdelsnumret stämmer med bosch också.
Men det är väl sånt vi får när vi lämnar bilen till en verkstad som inte är märkesverkstad, men även de handlar ju av mekonomen ibland liten ort här och alla känner alla.
Lär nog hålla bilens livstid ut, har ju normalt inga startsvårigheter är den varm kan den stå i flera timmar utan att jag behöver glöda även om det är lite småkyligt.
Min gamla peugeot diesel fick jag glöda efter jag tankat 5 min på sommaren, men den var nog ganska slut. Brorsans gamla mercadiesel behövde motorvärmare på vintern annars gick den inte igång.
Fick baklysena idag verkar passa perfekt väldigt billiga på ena sidan räcker det med att skifta lyktglaset som verkar passa rakt av.
Har kollat lite på golvet i bilen efter att jag undrar hur den kunde klara smällen, vid vattentanken är det glasfiber plywood 25mm skum med slutna celler plywood glasfiber, inte undra på att det är starkt, och det håller ju värmen bra. Min dörr är ju inte helt tät men den ska nog inte vara det för ventilationen, tätar man allt blir det ju varmare men då blir det nog sämre ventilation.
Tror nog inte det är många som har en så välbyggd husdel men det skulle vara ett längre chassi på den hjulbasen är väl kort men jag kan snurra runt bra på de flesta vändplatser.
Hade min bil varit byggd som normalt hade jag säkert blivit tvungen att flyga hem och skrota den.
Till sommaren ska den vara klar blir det bara fint väder så kan det gå fort att fixa det mesta, men jag blir tvungen att ta ut kylskåpet eftersom en avloppsslang gått av bakom, men jag kommer inte på var det sitter fast någonstans?
Ska passa på och byta kranar samtidigt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Härligt att du kommit igång med din husbil igen efter allt strul.

Beträffande svårstartad diesel så är det ett tecken på dåligt komp om dom inte startar iallafall ned till -20-25 grader.

Titta över tex alla slangar också när du ändå håller på, speciellt alla förgreningar som brukar vara i plast, jag har haft lite strul med dessa vid kyla och vid varmvatten men nu har jag bytt samtliga.

Ifall nu river mycket och är kall om fötterna så kanske du skall fundera på värmegolv med folie till de gånger du ligger vi elstolpe, verkar rätt mysigt med varma golv även om tofflor också är mysigt som vi kör med:D
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

"men jag blir tvungen att ta ut kylskåpet eftersom en avloppsslang gått av bakom, men jag kommer inte på var det sitter fast någonstans?"
På vår husbil sitter kylskåpet fast med träskruvar från skåpet bredvid. Skruvat direkt genom vägg och i skåpet. Inte genomgående i kylskåpet!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Härligt att du kommit igång med din husbil igen efter allt strul.

Beträffande svårstartad diesel så är det ett tecken på dåligt komp om dom inte startar iallafall ned till -20-25 grader.

Titta över tex alla slangar också när du ändå håller på, speciellt alla förgreningar som brukar vara i plast, jag har haft lite strul med dessa vid kyla och vid varmvatten men nu har jag bytt samtliga.

Ifall nu river mycket och är kall om fötterna så kanske du skall fundera på värmegolv med folie till de gånger du ligger vi elstolpe, verkar rätt mysigt med varma golv även om tofflor också är mysigt som vi kör med:D
Miiaajanen
Värmegolv med folie låter intressant. Vem har sånt ?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har tagit bort skåpsdörren bredvid och ska se om jag hitta några skruvar, på andra sidan kylskåpet sitter ju toaletten och från det hållet kommer man ingenstans.
Brukar klara mej bra med vanliga tofflor golvet är som sagt ordentligt isolerat, sen ligger det klickgolv ovanpå originalplastmattan. Men slangar och armaturer måste jag verkligen se över eftersom det inte är bra alls, funderar på lite armaturer för båt, de brukar vara smidiga och spara vatten. Luftslangen som skulle värma avloppstanken ska kapas och den värmen ska ledas in till lämpligt ställe i bilen.
Jo slangen slets av först vid tanken och sen såg jag att den till toaletten var av precis där den försvinner bakom kylskåpet.
När jag fått ut kylskåpet ska jag skruva i ett par förstärkningar eftersom de vinkeljärn som höll fast tanken nu är borta så golvet är just nu helt fribärande.
Som ni förstår så kommer jag inte lämna bort bilen för reparation om jag kan klara det själv, varje timme kostar ju 1000kr och tar det fyra gånger så lång tid för mej så blir det i alla fall en hyfsad timpenning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har tagit bort skåpsdörren bredvid och ska se om jag hitta några skruvar, på andra sidan kylskåpet sitter ju toaletten och från det hållet kommer man ingenstans.
Brukar klara mej bra med vanliga tofflor golvet är som sagt ordentligt isolerat, sen ligger det klickgolv ovanpå originalplastmattan. Men slangar och armaturer måste jag verkligen se över eftersom det inte är bra alls, funderar på lite armaturer för båt, de brukar vara smidiga och spara vatten. Luftslangen som skulle värma avloppstanken ska kapas och den värmen ska ledas in till lämpligt ställe i bilen.
Jo slangen slets av först vid tanken och sen såg jag att den till toaletten var av precis där den försvinner bakom kylskåpet.
När jag fått ut kylskåpet ska jag skruva i ett par förstärkningar eftersom de vinkeljärn som höll fast tanken nu är borta så golvet är just nu helt fribärande.
Som ni förstår så kommer jag inte lämna bort bilen för reparation om jag kan klara det själv, varje timme kostar ju 1000kr och tar det fyra gånger så lång tid för mej så blir det i alla fall en hyfsad timpenning.
En liten liten besparing är att använda slangar med 11 mm diameter istället för dagens vanliga 13 mm, då du ska pumpa fram friskt vatten sparar du några liter varje gång genom att använda smala slangar.

fö håller jag med dig rörand golvvärme men har man ström så är det inte dumt alls!!
 
Toppen