• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Mest normalt er at en kan fjerne rammen innvendig og at selve vinduet sitter med 2 til 3 klips på hver av de 4 sidene. Problemet er å finne hvordan en kan plukke av den indre rammen, oftest er det noen skjulte skruer som holder det hele sammen.

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg i 2005 besøkte Alpha fabrikken i Pfaffen-Schwabenheim. Det var tydelig at de slet med å få butikken til å fungere, men de hadde et par biler på lager som virkelig skillte seg ut med takterrasse!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Tack Knut!
Jag ska gå ut och leta efter skruvhål med ficklampa.
Det verkar som om de var svårsålda, min stod ju ett par år i butiken innan den blev såld , likadant när den hamnade där vid ett byte den stod i två år då med.
Kanske var de för dyra för sandwich konstruktionen i plast helt utan skarvar verkar perfekt, när jag var uppe på taket tänkte jag att här kunde man lägga en strandmadrass och ligga och sola taket är ju väldigt starkt.
Luftmotståndet är ju ganska lågt toppfarten på 108 km med 73 Hk verkar ju bra och man kan lätt hålla 80-90km om det inte vore för backarna.
Jag tror att jag numera är ensam i sverige att ha en sådan så det börjar nog bli samlarvärde.
De hade ju lite andra lösningar på inredningen också vilket gör att min bil har en stor golvyta som gör att man inte får cellskräck som i nyare bilar, rejäl takhöjd gör att jag med mina 193cm kan stå rak inne med skor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Ja och sen blir det besiktning vartannat år!
Det finns mycket fördelar med en gammal bil om man är lite händig.
Men faktum är att mina ekonomiska resurser skulle aldrig tillåta mej att köpa något dyrare och ett jobbigt renoveringsobjekt brukar kosta också.
Det viktigaste är ändå att jag har ett mål i mitt liv numera viktigt för välmåendet.
Tätade om fönstret utifrån med sikaflex hittade var det rinner in genom övre tätningen mot karossen eftersom undersökning med ficklampa inte visade hur man ska ta ut fönstret.
Ska ta fönstret på andra sidan också när det inte är risk för regn.
Ska ställa in en avfuktare för att få ordentligt torrt inne.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej BE!
Jag är fascinerad över ditt projekt och samtidigt lite avundsjuk, det vore kul med ett repprojekt nu när man har all tid i världen sedan man började hos staten, tyvärr gick förhandlingarna inte så bra för jag fick ingen semester på någon vecka men man får väl klara sig utan. Bilen du har hittade du den på blocket eller var?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej!
Jag sökte en lång tid på blocket av och till under flera år, mot slutet var det mera intensivt.
På vintern finns det inte så mycket objekt utan oftast under säsong.
Om det fanns ett regnummer kollade jag upp historian bakom och undgick rena vrak, fick ju även hjälp av HBK medlemmar och det var ovärderligt.
Tror det är svårt att hitta något hos handlare när det är äldre bilar så friskriver de sig oftast från allt ansvar men har ändå ett påslag på priset.
Men de kan vara luriga, när jag köpte min bil gick ägaren och startade den med jämna mellanrum.
Det visade sig att den tog in luft så bränslet rann baklänges och då startade den inte, var tur jag sträckkörde hem på morgonen körde jag slut på ett batteri.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Var ute i bilen och monterade ett eluttag, fanns ju eluttag under soffan så det var bara att fimpa sladden från en jordad grenkontakt och koppla in ett tvåvägs uttag satte det lite lågt ner vid soffan.
Antar att man hade ett eluttag för att kunna koppla in en extra laddare annars kan jag inte förstå vitsen med eluttag som man inte kommer åt vid normalt bruk.
Hittade spår efter den lille hemelektrikern kåpan för brytaren till ingående spänning satt helt löst, det visade sig att man inte tagit upp hålen för kablarna tillräckligt så de klämdes, lätt åtgärdat men säjer en del om vad man kan vänta. lade också märke till en 230v kabel som inte satt i dragavlastaren eftersom kabeln var för kort.
Som f.d. ellärare blir jag lite upprörd när jag ser sådant slarv och det vittnar om lite eller ingen kännedom om el.
Tar med mej en bra fläktkamin som jag köpte 1971 den kan man köra på 600w om det är en klen säkring i elstolpen. Igår var det 10grader ute men 20 inne när jag kört med 1000w eltillsatsen på trumavärmaren.
Med avskärmning till hytten så skulle det blivit betydligt varmare.
Fläkten på trumavärmaren låter mindre nu när den gått ett antal timmar, kör jag på manuell hastighet kan jag undvika den allra lägsta som låter mer.
Hade köpt ett fårskinn till förarstolen, det visar sej ganska omöjligt att montera utan mycket skruvande eftersom armstöden ställer till det.
Det mesta handlar nu om att göra bilen resklar verkar som om det blir tre halvskraltiga gubbar som åker söderut i varsin bil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Nu har jag ordnat avskärmning mot hytten, hade funderat länge och skaffat frostskydd till framrutan som skulle anpassas.
Men den klurige Jappe hade lösningen, hänga upp ett täcke imellan.
Det fanns färdiga karborrband monterade förmodligen från fabrik och med komplettering av dom och hjälp med att sy fast motsvarande i ett nytt täcke så var det bara att hänga upp, blir bra och känns ombonat och ser snyggt ut med ett lite gråmönstrat täcke. Blir ju inte helt mörkt heller och en fördel är att det inte syns att man campar som om man har skydd för fönsterrutorna.
Tror det blir större värmeläckage om man bara täcker rutorna.
Har ju kylboxen stående mellan framstolarna så det är bara att lyfta på täcket för att komma åt maten och kompressorn behöver ju inte jobba mycket eftersom det blir svalt i hytten.
Tar bara någon minut att hänga upp och kommer nog att låta det hänga bakom förarstolen när jag kör, tål ju inte drag så det blir bra.
Lär spara gasol, Jappes husbil med hel vägg och bra isolering förbrukar ju nästan ingen gasol.
Nu har jag som en massa andra skaffat telenor fri och en ny telefon 369kr/ mån med 12 GB surf. Fick pensionärsrabatt 30kr och ingen startavgift. Är ju ny kund efter att ha haft comviq i 15 år. Det är ju möjligheten att surfa ringa utomlands som bara telenor hitills tagit vara på smart eftersom de får mycket nya kunder som förmodligen stannar kvar.
Det knepiga är att det är ju nästan samma som det skulle kosta att ringa enbart i sverige med andra bolag.
Så nu gäller det att ta bort eller inaktivera all sk. Bloatware i mobilen och lägga in IGO för navigering.
Ska lägga in en app som fixar så att det ser ut som jag är hemma i sverige, ska ha det i datorn också för att undvika att få problem med svtplay utomlands. Däremot kan man ju inte lura operatören de har ju full koll.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Mitt telefonkort var tydligen inte registrerat som mitt av Comviq har ju bara haft det i minst 15 år??
Fick dom att fixa det så jag skulle kunna portera nummer.
Vad som hände sedan är att 14gb surf och 200 nytankade minuter försvann, så det gick inte att ringa alls.
Var det en hämnd för att jag skulle byta operatör?
Det nya kortet verkar ju inte få mitt nummer på ett tag.
Knepigt att jag fick ett övergångsnummer av telenor när jag köpte de kanske vet om att det är praxis att djävlas, det numret kommer automatiskt att ändras till mitt gamla nummer när det är klart.
Konstigt jag trodde mitt nummer låg i hårdvaran på simkortet, gissar att dom löst det via någon mjukvara som säjer vårat nummer är mitt gamla nummer.

Idag försökte jag sänka tomgången genom att skruva på alla justeringar på pumpen, gick inget vidare när jag skulle få ner tomgången började den rysta och gick väldigt ojämt så det som var ska tydligen vara som det är.
När jag startade ville inte kopplingen fungera har hänt förut men jag har löst det genom att starta med växeln i.
Var bara några dagar jag startade sist och då hade den stått länge utan problem men nu krånglade det direkt.
vände bilen och fick med hjälp av backkameran backa in på tomten i uppförsbacke blev mycket slirande på kopplingen och efteråt hörde jag att det låter lite på tomgång med uppsläppt koppling men inte med nedtryckt.
Man undrar ju lite med ca två veckor till take off south countdown started.
Backkameran är guld värd, kunde gott sätta den ännu högre än de 2m den sitter nu, översikt är väldigt viktig hade den suttit vid nummerskylten hade jag haft svårt att bedöma avstånd.
Tar med en vattenrenare så kan jag använda mitt eget vatten att dricka, finspångsvattnet är ingen höjdare och förmodligen inget vidare från tanken.
 

Bilagor

  • SAM_0261.JPG
    SAM_0261.JPG
    3,9 MB · Visningar: 24
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Slog i RVS i oljan och har kört 25mil, verkar som om den orkar något mer nu, men jag har ju inget vatten ombord så den är ju några kilo lättare.
växelspaken förde lite mer oväsen än tidigare eller så gick motorn tystare nu.
Efter att ha läst Jankros tråd än en gång så skruvade jag isär mekanismen och tog ut spaken, ska försöka få tag i en ny o-ring lite kraftigare, spaken ser ut att vara sliten där plåthalvorna suttit.
Funderar på en bricka för att spänna fjädern en aning.
Konstigt nog går det bra att köra 90-100km trots den klena motorn det är bara när det går uppför som man känner att den är klen, luftmotståndet verkar lågt.
Täcket mellan hytt och boutrymme gör underverk, det blir lätt varmt i hytten när man kör och jag slipper drag, när man sitter bak så blir det varmare.
Ska snart iväg på en långresa om allt går som planerat.
Det blir trelleborg travemunde hamburg bremen rakt söderut genom tyskland, Frankrike till spanien.
Mycket beror ju på vädret på nedresan, här är det ju riktigt depparväder så det känns skönt att få lämna för lite längre tid än den vanliga charterresan med flyg.
 

Bilagor

  • SAM_0263.JPG
    SAM_0263.JPG
    4,8 MB · Visningar: 14
  • SAM_0264.JPG
    SAM_0264.JPG
    4,3 MB · Visningar: 17
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Har fixat ett par fel fick tag i lås till garderobsdörren, fick använda ryggdynor för att den inte skulle gå upp när jag körde, fixat nu.
Låset till kylskåpsdörren var trasigt det är bytt nu.
Växelspaken har jag bytt oring på, fick tag på en något grövre så glappet försvann.
Men det var slitagemärken på spaken från de kupiga brickorna så det blir inte perfekt men med nytt fett avsett för glidande ytor molykote så blir det nog bra, Oringen i växellådan byttes ju förra hösten.
Kändes väldigt bra vid torrväxling otrolig skillnad mot när jag köpte den, den verkar växla bättre ju mer jag kör och det var samma med min Caddy.
Förmodligen fungerar RVS som det säjs fast det är svårt att tro, man har ju testat slick en gång med inget resultat alls.
Avresa söderut blir med största sannolikhet den 17/11, återresa vet jag inte
planerar ju att borta till våren men man vet ju inte med en gammal bil och likaledes förare. Får nog räkna med småfel och kommer ha med en del verktyg.
Eftersom min andra elsparkcykel gått sönder och jag trots byte av kortslutna komponenter inte fått igång den, har ju inga instrument numera.
Kommer jag ha med en gammal crescent med delbar ram att frakta i lastluckan, sätter inte på cykelstället.
Har ju en liten kromad volvocykel med original däck på som går att göra ett paket av, den ska Plastpelle cykla på är det tänkt, den går in på golvet framför passagerarsätet så länge till färjan.
Har ju suttit och kollat priser till danmark och tyskland det är ju ett elände att vi bor på en halvö.
TTline från trelleborg är just nu billigast med knappt 600kr totalt till travemunde. Att åka över broarna är både en omväg och dyrare både i diesel och avgifter.
Så här års känns det viktigt att komma söderut snabbt en bit för att undvika problem med vädret, har ingen erfarenhet av att sova med gasolvärme på. Jag gjorde ett misstag med fel färg på kåpan till trumatic värmaren den luktar när den blir varm och vill gärna missfärgas trots att det inte rör sig om höga temperaturer, men att ta bort färgen och lacka om kräver en riktig bläster. I nödfall får jag köra utan kåpa, behövs inte mycket värme för att få det varmt, räknar att gasen räcker ett bra tag. Utan kåpa kan jag ha fläkten avslagen och inte mycket mer än pilotlåga och förmodligen ha varmt vid 8 grader ute som det ofta blir söderut på nätterna som lägsta temp.
Är ju enkelt att koppla in en ljudlös datafläkt för att öka cirkulationen.
Om jag står på el blir det nog en tyst fläktkamin fast jag kan slå på den inbyggda elvärmen men fläkten låter en del och förmodligen normalt med tanke på vilken teknik man byggde fläktmotorer på den tiden.
Skulle jag byta motorn blev det en modern trefas motor med steglös frekvensstyrning strömförbrukningen skulle ju halveras.
 

Bilagor

  • SAM_0265.JPG
    SAM_0265.JPG
    5 MB · Visningar: 13
  • SAM_0266.JPG
    SAM_0266.JPG
    4,6 MB · Visningar: 15

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej

Du har inte funderat på Ultraheat värmaren, fungerar skitbra och man kan ställa in den på 500,1000 eller 2000 watt med termostat. Den är mycket lättinstallerad!
Vi använder den när vi är till fjälls och har el(10A), med gasol på vintern går det nästan en flaska per dygn till en S3000 värmare.

Såg att du frågade om kylskåpet tidigare, skulle säga att en flaska gasol räcker 2-3 veckor inkl. matlagning under sommaren.

Truma Ultraheat 230 v

Ska passa på att önska dig en jättetrevlig resa också!
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har trumas eltillsats 1000w 2000w.
men det är fläktljudet jag inte gillar har en fläktkamin som är mycket tystare.
Jag har svårt att tro att det ska gå åt så mycket gas i min lilla bil. Så här års behöver man ju inget kylskåp.
Element färg är nog mest för vattenburna element men det finns ju färg för bilmotor och avgassystem som tål värmen, svårigheten nu är ju att ta bort den gamla färgen och det går nog knappast.
Åker nästa vecka till värmen färja bokad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har trumas eltillsats 1000w 2000w.
men det är fläktljudet jag inte gillar har en fläktkamin som är mycket tystare.
Jag har svårt att tro att det ska gå åt så mycket gas i min lilla bil. Så här års behöver man ju inget kylskåp.
Element färg är nog mest för vattenburna element men det finns ju färg för bilmotor och avgassystem som tål värmen, svårigheten nu är ju att ta bort den gamla färgen och det går nog knappast.
Åker nästa vecka till värmen färja bokad.

Jag antar att du har en Truma 3002 eller motsvarande? Om det är en sådan du har är det något fel på din fläkt, när de är o.k. är de mycket tysta upp till läge 3 minst, och mer skall inte behövas i en så liten bil. Börja med att göra ren fläkthjulet, kolla sedan att det inte ligger emot någonstans, i värsta fall är lagren slut och då behöver du en ny motor. :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Jag har trumas eltillsats 1000w 2000w.
men det är fläktljudet jag inte gillar har en fläktkamin som är mycket tystare.
Jag har svårt att tro att det ska gå åt så mycket gas i min lilla bil. Så här års behöver man ju inget kylskåp.
Element färg är nog mest för vattenburna element men det finns ju färg för bilmotor och avgassystem som tål värmen, svårigheten nu är ju att ta bort den gamla färgen och det går nog knappast.
Åker nästa vecka till värmen färja bokad.

Vår husbil är inte större än din, men där vi är brukar det ibland vara lite småkallt, ibland -25C och då håller inte elvärmen för mer än kanske 14-15 grader inne i husbilen, gasolen däremot värmer rejält.

Ljudet från Truma fläkten är inte alls speciellt hög, vi kör den sällan på max(pga ström främst ca 1A) och på natten sänker vi ytterligare till runt 0,5A.

Vad du dock bör kolla är om motorn är dålig vilket troligvis inte är fallet då det är en mycket bra motor långt från Clas Ohlsons kvalite :)

Sedan så måste man flera gånger per år rengöra fläkthjulet då det är en rätt kraftig fläkt som transporterar mycket luft och damm runt 150-200kbm/timme, man kan inte tro hur den ser ut efter ett par veckors konstant drift.

En normal datafläkt som du skrev om är långt mycket bullrigare än Trumas fläkt och mycket svagare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om jag slår på fläkten på auto går den ner på lägsta varv och det blir ett litet tjut från den, så jag kör den manuellt på lite högre varv då den är tystare.
Bilen har ju stått i ett antal år och fläkten har ju gått väldigt lite och någon rengöring har inte blivit gjord av mej och förmodligen ingen annan heller.
Vet inte hur man ska göra rent den?
Förhoppningsvis ska jag inte behöva så mycket gasol kommer inte att ha minusgrader. Har två flaskor men den ena är en gammal komposit som skulle revideras 08 så den får jag nog kasta när jag tömt den, ska försöka komma över en spansk när jag kommer söderöver.
Hade en gammal sprite muskeeter och på sommaren räckte en flaska i månader.
Blir nog inte så många elplatser på vägen ner, Jappe som ska med har ju en extremt isolerad husbil, min är ju ganska välisolerad med avloppstank som sitter i isolerat utrymme och med en värmeslang dit.
Har bara använt värme några timmar och aldrig över natten så jag hoppas verkligen allt fungerar annars blir det jobbigt.
Lite otäckt om jag måste gasolköket igång på natten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Hej

Autoläget har jag också och det beter sig exakt lika som för dig, har ej klurat på vad det beror eftersom funktionen inte fungerar så bra anser jag om man inte kan reglera gasolen samtidigt.
Om man kopplade ihop den med elvärme så skulle man kunna få det att fungera bra.

Men att göra rent är enkelt:
-
- Koppla bort sladdarna(koppla bort batteriet först) och fota allt så att du vet hur det satt.
- Dra ur de två luftslangarna
- Lossar(inte helt) de 3 skruvarna som håller fläkten
- Vrid fläktenheten lite och lyft bort den.

Sedan kan du med tex tryckluft blåsa rent fläktbladen, undvik vatten då motorn inte gillar det.

Super enkelt alltså.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Peugot J5 Alpha Jet 540-89

Om motorn låter illa på låga varv är säkert lagren i motorn dåliga. En sådan fläkt som är frisk hörs inte på låga varv. Den automatiska regleringen styrs av hur varm luften är som kommer från pannan. Sedan kan man om man vill, begränsa maximala hastigheten med hjälp av det numrerade vredet, vi har t.ex. aldrig vår högre än 3, utom när vi vill värma upp snabbt.
 
Senast ändrad:
Toppen