• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Får man verkligen göra en sådan konvertering? Det avviker ju en hel del från typgodkännandet.

Bennie
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Har inte lyckats fullt ut ännu. Vilket polermedel bör jag välja av dessa som jag har att tillgå?

IMG_20161231_130619.jpg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Ta en klick av varje & jämför genom att känna med fingrarna. Ta det som är grövst först & det finare efter. Om inte detta går så börja med Autosol & efter detta Err-Bee. Visa gärna bilder av resultatet.

Lycka till

Bennie
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Avsluta med tandkräm och vatten. Det tog jag på en stor plastlins, den blev som ny.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Jag ger upp nu. Själva plastytan är polerad till högglans men det finns tydligen något inne i själva plasten, gråaktigt, som jag inte kommer åt. Det märkliga är att om plasten är fuktig så ser det helt ok ut men då den torkat framträder det grå. Frestas att spruta på klarlack men törs inte.

:confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Sitter det ikke på innsiden av plasten?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Personbilens ljus biter dåligt på vägbanan

Jag ger upp nu. Själva plastytan är polerad till högglans men det finns tydligen något inne i själva plasten, gråaktigt, som jag inte kommer åt. Det märkliga är att om plasten är fuktig så ser det helt ok ut men då den torkat framträder det grå. Frestas att spruta på klarlack men törs inte.

:confused:
Hejsan Alve, har du verkligen kommit ner så all original klarlack är borta för det är nog den varianten på dina glas.
En ren plastyta är ju relativt mjuk efter polering så det brukar nog vara vettigast att klarlacka när man är färdig.
Det finns ju olika varianter av klarlack men bäst är 2Komponent klarlack för då står sig lyktglaset i princip lika länge som lackytan på bilen och kan poleras samtidigt som resten av bilen.

En variant har Hagmans sprayfärger.

Först en plasprimer för strålkastare.
Strålk1.JPG

Sedan en 2K klarlack. Ja det är 2komponentsfärg i burken. Man punkterar en patron på undersidan i burken och skakar om så har man 2K lack i burken. Den är användbar något dygn innan den härdar även i burken, men det är en relativt liten sprayburk som bara räcker till några lager på strålkastarglasen.
(Rätt dyr naturligtvis :p:).
Strålk2.JPG

Men frågan är om det tar bort det diffusa utan mer arbete på samma sätt som när du blöter upp ytan lite.

Du kan ju även pröva med enbart klarlack från en vanlig sprayburk av bra kvalité.
Spray3.JPG


M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag fick se att primern och klarlacken säljs i kombipaket, troligen lite billigare.
Spray4.JPG
Jag tror Mekonomen brukar föra Hagmans produkter.
 
Toppen