• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pb2 och tungt släp

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Ingen som vet eller ingen som sett min fråga (i tråd om husbilsvikter)?

Som de flesta tenderar jag att köra med lite övervikt och funderar nu på att registrera min Travelmaster Al på MB 316 CDI till pb2. Nu lätt lb med totalvikt 3500 Kg, men av tillåtna axelbelastningar att döma så borde 3840 Kg inte vara ngt problem.

Mycket ofta drar jag tungt släp på 1500 Kg totalvikt vid resor inom Sverige och Norge, men vill gärna kunna göra detta även på kontinenten. Och en 1000 kg båt kräver minst denna storlek på släpet.

Jag har BE-kort och hade C-kort fram till 60 år, men brydde mig dumt nog aldrig om att förnya detta.

Av olika äldre inlägg har jag förstått att BE räcker gott för pb2 + tungt släp inom Sverige, men att jag för att slippa ifrågasättanden och problem utomlands kanske borde ta om C-kortet. Men räcker det när man drar tungt släp med bil över 3500 kg? Måste jag skaffa CE? Känns mer än tungt!!

aake
 

Maggan o Åke

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2024
Sv: Pb2 och tungt släp

du kan begära att få tillbaka ditt c-kort det har guben gjort fick skaffa ett läkarutlåtande och skicka in till länsstyrelsen . pappren fick vi genom vv.
maggan
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Pb2 och tungt släp

Hej Aake,

Vi har ocksa husbil med slap for motorcykeln. Semesterpackad vagde husbilen runt 3.500 kg och slapet 1.148 kg. Med denna vikt fick vi av en bilskolelarare veta att vi kunde kora med BE-korkort har i Holland dar vi bor, det galler aven de andra landerna i mellaneuropa.

Halsningar Inger
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 och tungt släp

Maggan och Åke

Vad jag hört så måste man höra av sig till vv inom ett år. Hur länge väntade du? För mig har det gått snart sju år.

Och Inger och Taeke; visst är det OK att dra släp med lätt lastbil med BE-kort, men frågan gällde ju hur det blir med pb2 på 3840 Kg och tungt släp (utanför Sverige).

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 och tungt släp

Ingen som ha erfarenhet av körkortskraven på kontinenten för kombinationen pb2 + tungt släp. Tvingas jag sikta på CE för att vara helt trygg för farbror polisen?
aake
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Pb2 och tungt släp

Utlänska polisen känner inte svenska undantaget för Pb2 över 3,5 t. I fjol med min dåvarande husbil, totalvikt 5.0 t råkade jag köra för fort i Finland, fick inbetalninsgavin, sen diskuterade vi om körkort behörighet eftersom polisen uppmärksammade bilens totalvikt, mitt B kort. Polisen konstaterade att han inte visste om svenska PB2 för husbilar, svenska körkort regelverket. Konstaterade att han ska reda ut det inom sin distrikt för kommande sommaren, eventuella andra svenska husbilar. Du tänker rätt när du siktar på CE, utan släp går det säkert att köra, när man har EU dokument översatt i olika språk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 och tungt släp

Husbil2
Tack för dina synpunkter. Jag hoppas på att kunna klara mig med BE + C. Frånsett lite lösa tankar om en fiskeexpedition till Adriatiska havet så har jag inget tyngre skäl att dra med mig båtsläpet på kontinenten. Norge är däremot ett återkommande mål för fiskeresor, men man får väl utgå från att den norska polisen är informerad?
aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Pb2 och tungt släp

Svar på mina frågor från Vägverket:
De svenska reglerna kring körkort och pb2 är att se som övergångsbestämmelser. För körning på kontinenten med bil över 3500 kg + tungt släp krävs CE för att slippa problem.

Jag får nöja mig med att dra båten här hemma med körkort BE + C.

aake
 
Toppen