Sv: PB klass2 - körkort
Har ett praktiskt fall här nu "Ingemar" blev stoppad i en körkortskontroll av Guardia Civil i Peñaperros söder om Madrid med en gammal husbuss ifrån 60 talet regestrerad som PB2 på över 7 ton och endast ett B körkort. hans buss blev bogserad till PGC uppsamlingsplats och hans körkort omhändetaget. Ingemar hävdar att han får lov att köra bussen utanför Sveriges gränser. Eftersom Guardia civil polisen är en god vän till mig så ringde han till mig i går kvall och bad mig att hjälpa honom, han tyckte inte det är roligt att stoppa en turist beslagtaga huset och skicka körkortet till körkortsmyndigheten i Sverige. Pratade med Madelen Gelin som ansåg att man inte fick k¤ra utomlands men var lite tveksam och gav mig telefonnumret till Hans Matsson som förklarade att det har varit problem med detta B.l.a i österike. Han berättade vidare att PB2 är en övergångsperiod då körkortslagen ändrades 1996 innan fanns det ingen övre gräns för en personbils totalvikt, så dom som hade kört innan kunde man ju inte förbjuda att köra sina fordon. När det gäller att köra utomlands så gäller dessa körkort (B tagna före 1996 och utan indragning) som personbil utan någon övre gräns.
Så ni som har regestrerat era bilar som pb2 och kör utomlands kör lagligt i hela Europa. blir ni stoppade tala då om för polisen att eran B licens i Sverige gäller för obegränsad totalvikt på en personbil. här är en länk om den svenska körkortmodellen på Spanska den finns på alla EU språk.
http://www.husbil.com/media/Spanska.pdf .Ingvar J har nu fått tillbaka sin buss och körkort, men 2 dagar på hotell utan lappen . Så ni som åker utomlands printa ut alla papper om denna undantagsregel och stick upp den under näsan av den polisen som stoppar er. Spanien kommer i framtiden inta att ha fler problem blev jag lovad, men i österike blev det visst sämre hörde jag ...