Relax
HBK Medlem
Sv: Partikelfilter
Hej Lasse & Fia!
Att partikelfiltret regenereras med olika intervall beroende på körsätt/användning är jag införstådd med, men det med filtrets så stora tidpåverkan på oljebytet har jag svårare att smälta/förstå (borde vara hela körbakgrunden tills med oljans ålder som styr serviceintervallet - dvs inte oljan sep)?!
Under regenerering har motorn en del "hyss" för sig som ex ökad momentan bränsleförbrukning, ibland ryckig gång på låga varv, lukt, hetta, mm. De främst som kör lungnt och sakta är de som mest märker av filterregenereringen, en bra åtgärd kan då vara att "blåsa ur motorn" i >100-110km/h under ca 4-5km ... !
Eftersom partikelfiltret sitter på avgassidan (i avgasröret) så är jag lite frågande inför partikelfiltrets påverkan på just motoroljan, filtret borde inte påverka oljebytesintervallet (möjl i stället pga att oljan uppnått en viss ålder sedan föreg byte!?
Regenerering av filtret innebär att extra bränsle (finns 2 olika alt) förbränns under hög hetta i syfte att rena partikelfiltret (= förbränna uppfångade kolpartiklar)! I samband med regenereringen ökar avgasernas temperatur avsevärt (luktar skunk som om bilen skulle brinna upp spec vid de första genereringarna) om man stannar bilen under pågående regenerering.
/ trevl avslut på påsken, Bengt
Hej Lasse & Fia!
Att partikelfiltret regenereras med olika intervall beroende på körsätt/användning är jag införstådd med, men det med filtrets så stora tidpåverkan på oljebytet har jag svårare att smälta/förstå (borde vara hela körbakgrunden tills med oljans ålder som styr serviceintervallet - dvs inte oljan sep)?!
Under regenerering har motorn en del "hyss" för sig som ex ökad momentan bränsleförbrukning, ibland ryckig gång på låga varv, lukt, hetta, mm. De främst som kör lungnt och sakta är de som mest märker av filterregenereringen, en bra åtgärd kan då vara att "blåsa ur motorn" i >100-110km/h under ca 4-5km ... !
Eftersom partikelfiltret sitter på avgassidan (i avgasröret) så är jag lite frågande inför partikelfiltrets påverkan på just motoroljan, filtret borde inte påverka oljebytesintervallet (möjl i stället pga att oljan uppnått en viss ålder sedan föreg byte!?
Regenerering av filtret innebär att extra bränsle (finns 2 olika alt) förbränns under hög hetta i syfte att rena partikelfiltret (= förbränna uppfångade kolpartiklar)! I samband med regenereringen ökar avgasernas temperatur avsevärt (luktar skunk som om bilen skulle brinna upp spec vid de första genereringarna) om man stannar bilen under pågående regenerering.
/ trevl avslut på påsken, Bengt