• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Partikelfilter

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Hej Lasse & Fia!
Att partikelfiltret regenereras med olika intervall beroende på körsätt/användning är jag införstådd med, men det med filtrets så stora tidpåverkan på oljebytet har jag svårare att smälta/förstå (borde vara hela körbakgrunden tills med oljans ålder som styr serviceintervallet - dvs inte oljan sep)?!

Under regenerering har motorn en del "hyss" för sig som ex ökad momentan bränsleförbrukning, ibland ryckig gång på låga varv, lukt, hetta, mm. De främst som kör lungnt och sakta är de som mest märker av filterregenereringen, en bra åtgärd kan då vara att "blåsa ur motorn" i >100-110km/h under ca 4-5km ... !

Eftersom partikelfiltret sitter på avgassidan (i avgasröret) så är jag lite frågande inför partikelfiltrets påverkan på just motoroljan, filtret borde inte påverka oljebytesintervallet (möjl i stället pga att oljan uppnått en viss ålder sedan föreg byte!?

Regenerering av filtret innebär att extra bränsle (finns 2 olika alt) förbränns under hög hetta i syfte att rena partikelfiltret (= förbränna uppfångade kolpartiklar)! I samband med regenereringen ökar avgasernas temperatur avsevärt (luktar skunk som om bilen skulle brinna upp spec vid de första genereringarna) om man stannar bilen under pågående regenerering.
/ trevl avslut på påsken, Bengt
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Kan det vara så att det är partiklar i oljefiltret, så att oljan passerar med ett visst
motstånd som registreras, förstår heller inte vad partikelfiltret har för samband
med en blinkande oljetryckslampa.

/ bp
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Partikelfilter

Tekniken inom detta område begriper jag mig inte på, men beskedet jag fick av den service-montör som tog emot oss var tvärsäker på att partikelfiltret var orsaken.

Nu läser jag att det bästa är att försöka "bränna ut" emellanåt och just denna gång vi var "på tur" hade jag bestämt mig för att verkligen hålla alla hastighetsbegränsningar. Med vår bil betydde detta att landsväg var högst 80 km/t och ibland bara 70. Motorväg max 90 km/t. Däremot syndade jag när vi körde genom Danmark där jag emellanåt höll 110 km/t.

Olja som byttes ut såg verkligen ut att vara tunn så kanske det hade kommit in diesel i oljetråget, vad vet jag.

Hur som helst med detta skulle det var intressant att få veta varför problemet uppstod redan efter 1.600 mil.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Hej Relax.
Anknyter till mitt inlägg 5 i denna tråd. Jag har också svårt att förstå kopplingen mellan partikelfilter och oljebyte men när jag råkade ut för detta så fick jag den förklaringen från Fiat. Förhoppningsvis vet de vad de pratar om och det är nog bara att acceptera vad som sägs. Det står ju trots allt om detta i instruktionsboken. En liten idé som jag har är att en viss mängd av partiklarna från förbränningen stoppas från att gå med avgaserna och i stället lagras i motoroljan, fråga mig inte hur det går till men det kan vara så och det förklarar i så fall det hela.

Ha det / Roland
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Partikelfilter

En gång når jag bytte olja hos Fiat service så fråga verkmästaren om jag har partikelfilter o då skulle jag inte använda den olja som jag beställde utan en annan. Kanske en speciell olja för denna filter?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Biler med partikkefilter skal benytte en motorolje med lavt innhold av svovel, det kommer alltid litt olje opp i sylinderen og blir med avgassene ut til PF som blir fortere tett med litt svovel. En sak jeg ikke har funnet helt ut av er om katalysatoren blir byttet ut med partikkelfilter på de Iveco / Fiat som har PF eller om bilen da har begge deler. Katalysatoren som kom allerede på JTD motorene bryter ned NOx og finpartiklene, mens multijet konstuksjonen hindrer danning av større partikler. Bilprovningen fikk 0,0 på både partikler og NOx på min 2008 med katalysator og ingen PF sist høst.
 

Jaguar

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Det har tagits upp tidigare med oljebyte samt partikelfilter.
Fiat skall stå för oljebyte UNDER 1000 mil till bilar i privat ägo således ej företagsbilar.
Det har bytts typ av olja, körjounal av körtid/sträcka,omprogramering av motor utan längre miltal för oljebyte.
Fiat säger att utredning pågår (2007)men har inte löst problemet ännu.
När partikelfiltret rengörs skall motorn kännas slö,att oljan är tunn beror på att den späds med diesel och under kortare körtider inte blir tillräckligt varm för rengöring av filtret.
En representant från Fiat tyckte att vi har köpt en bil med för stor motor.
Vi får se hur det går om Fiat kan lösa problemet annars har vi en välservad bil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Partikelfilter

Jag har inte hittat från vilken årsmodell finns partikelfilter i Fiat's 3 l motor?
Har själva en 2011, men den har inte partikelfilter. Eller har jag fel?

jyrki
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Partikelfilter

Vår bil som drabbades av detta problem är också 2011 års modell med Fiat 3.0 motor så förmodligen har ni också partikelfilter på er bil.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Partikelfilter

Hur kan man kolla om det finns eller inte?

jyrki
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

När vi beställde våran på elmia 2010 så fick man beställa till partikelfilter om man ville ha för det var inte standard men när vi ville ha automat så gick det inte att kombinera så vi har inte partikelfilter på våran 3,0 med comfortmatic.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Det er 4 varianter av 3 liter motoren (foreløpig!) Multijet 160 uten PF har 157 hk, med PF burde den ha namnet Multijet 150 med et hk tall litt under 150 hk. Den nye er med en annen turbo og 176 hk uten PF - med PF ramler den ned til 167 hk. PF har vært mulig å bestille fra fabrikk i noen år - samme motor i Iveco Daily gir endring i modell-nummer 50C15 med PF og enkel turbo 50C16 samme motor uten PF, xxC17 og xxC18 samme med variabel turbo.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Vet inte om jag förstår utläggningen om Fiats (ej Ivecos) 3-lit motorer ovan, men för årsmodell 2012 gäller följande,
1) 115 Multijet: 115Hk, 280Nm_slagvolym 2,0 lit_har kamrem
2) 130 Multijet: 130Hk, 320Nm_slagvolym 2,3 lit_har kamrem
3) 150 Multijet: 150Hk, 350Nm_slagvolym 2,3 lit_har kamrem
4) 180 Multijet: 177Hk, 400Nm_slagvolym 3,0 lit_har kamkedja

Kommer vi sedan in på Fiats 3-lit motorer av årsmodell 2007 - 2011 gäller följande,
5) 160 Multijet: 157Hk, 400Nm_slagvolym 3,0 lit)_har kamkedja

· 2007 - 2011 års motormodell 160 har ingen likhet med 2012 års motormodell 150 som ju bla har (p-filter) kamrem och mindre slagvolym inkl moment.
· 180 och 160 är båda 3 lit motorer som har kamkedja, de andra har kamrem.
· 180 finns bara med partikelfilter, medan 160 fram tom 2011 hade som option att den kunde beställas med partikelfilter.
Så vitt jag vet har inte Fiat uppgivit skilda effektuppgifter för 160 motorn med p-filter (filtret berör fö inte själva motorn).
Jag får bara ihop till två 3-lit Fiat motorer, möjligen 3 om man skulle hitta på att räkna 160 motorn både med och utan partikelfilter.
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Partikelfilter

Hur kan man kolla om det finns eller inte?

jyrki

Ville också veta om jag har PF med tanke på att då skall man ha en olja med
lågsvavlig typ med spec ACEA C2/C3.

Tog kontakt med Janne på Bossings i Linköping janne.o@bossings.se
Han kunde med hjälp av reg nr säga att jag hade PF och då blir oljan dyrare:mad:

Men köper man en 20 l dunk från Öldepot24.de
så blir det klart under halva priset i Sverige
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Jag har en 09 med partickelfilter så det kom som standard på den tiden, jagbyter oljavaje vår på Husbilen det gör kanske sitt till jag har alldrig haft problem med det, jag har en personbil med Fiat diesl så jag känner väl till hur motorn uppförsig när den ren gör filtret det marks på gången av motorn, man skall inte stanna motorn det är bara att fortsätta till den har rensat filtret,

Att där fins partickelfilter syn på displayen det tänds när man startar motorn men skall släckas en stund efter om det ör okfins där ingen symbol så är där säkert inget filter.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Tycker att det är både enklare och säkrare att följa Fiats egen manual/bruksanvisning betr oljekvalitet, etc! För övrigt så gör inte Fiats serviceorganisation någon skillnad på olja mellan Fiats 3-lit motorer, oavsett om de har partikelfilter eller inte - jag kollade upp detta senast i dag med Fiat Varla Bil i Kungsbacka.
Enda skillnad som Fiat gör betr partikelfilterförsedda bilar är att de fn inte fyller upp olja till övre strecket på mätstickan, vilket de gör på bilar utan p-filter!

Betr Lasse & Fias problem överst så känner Fiatorganisationen till att någon bil (i Danmarksorganisationen) haft liknande problem som dej Lasse men de blev ersatta för det för tidiga oljebytet = dock inget utbrett problem tydligen!
Troligen berodde det av Fiat kända problemet på, att den bilen stått still en längre(?) tid och att oljekvaliteavkännaren reagerat på någon avlagring som kan ha lossnat efter det att bilen åter tagits i bruk.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Partikelfilter

Jo på bilprovnigen i Hässleholm öppnar dom luckan odb uttaget hur vävilligt som helst, dom frågar efter en mejsel har jag inte det(har jag ninte det vilket jag alltid har men det är inte min sak att hålla dom med verktyg) så dom hämtar verktyg och lägger ner lite tid på att kolla det.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Partikelfilter

Betr Lasse & Fias problem överst så känner Fiatorganisationen till att någon bil (i Danmarksorganisationen) haft liknande problem som dej Lasse men de blev ersatta för det för tidiga oljebytet = dock inget utbrett problem tydligen!
Troligen berodde det av Fiat kända problemet på, att den bilen stått still en längre(?) tid och att oljekvaliteavkännaren reagerat på någon avlagring som kan ha lossnat efter det att bilen åter tagits i bruk.

Hej Relax och alla andra. Det är nog inte ett så ovanligt problem som Fiat vill låta påskina. Jag har haft detta problem själv och i en tidigare tråd (Blinkande oljetryckslampa) så fick jag många svar där samma sak inträffat. Av olika skäl men även av okunskap från både Fiats och verkstadens sida tog det lång tid innan man kunde säga vad felet var. I mitt fall hade bilen inte stått stilla någon längre tid när det inträffade och den hade bara gått ca 800 mil. Till Fiats försvar skall dock tilläggas att olje och filterbyte gjordes på Fiats bekostnad.

Roland
 
Toppen