• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkera på ställplats

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Hur långt exakt är avståndet man måste ha för att förebygga att en brand i en husbil inte sprids vidare?

Uppfyller de flesta ställplatser detta säkerhetsavstånd?

Vid en Brand som räddningsverket ska släcka och det finns gastuber i lokalerna/husbilarna.
blir det en avspärrning på 300 m runt om platsen där tuben står.Det kanske är det avståndet du söker? Vilken enslig plats det skulle bli.
HaDe Hasse:mcride:
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Vi står nu på hamnplan i Hudik med en tysk 1,5m bakom, det finns bara 200m ledig hamnyta att stå på, otroligt lnte har han frågat heller om han får komma så nära.

Tommy R

Du kunde ju ha flyttat dig. Det hade jag gjort direkt i det läget. Tyskar är vana vid att tränga ihop sig. De bor ju ca 80 miljoner på en yta betydligt mindre än Sverige. Har varit med om precis samma sak och då flyttade vi oss. När det finns så gott om plats känns det onödigt att stå så nära. Kan man tyska går det ju att påpeka att man vill ha större avstånd precis som flera blivit ombedda att stå närmare när det är liten yta. Värre än så är det väl inte
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Parkera på ställplats

I går hände något märkligt, en tysk som förstod det här med avstånd, avstånd till
oss ca 30m. Senare kom det en Concorde och "trängde" sig i mellan.

Tommy R

Mellanfjärden29/7
DSC02973.JPG
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Parkera på ställplats

När Jappe dycker upp i Norrland kan det vara bra att lite dunk....dricka att bjuda på,
Har för mig att han inte fick något att dricka senast han var norrut, bara våfflor.

Tommy R
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Parkera på ställplats

Jag var långt uppe i norr, ända uppe i Funäsdalen och skulle åka skidor över nyår för en sisådär 40 år sedan. Det var fruktansvärt kallt, så kallt att skidorna frös fast i snön och bara våfflor överallt. Helt andra "bullar" i Österrike där jag brukade vintersemestra.

Gammal dammig bild från den tiden:

ga.jpg

Jag har inte vågat mig längre norrut än Gävle efter den hemska upplevelsen!

Jag hatar våfflor!

Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Parkera på ställplats

Vi var i Tyskland 2 veckor, bl a under fotbolls-VM. Jag har nog aldrig blivit bjuden på så mycket öl! Visst var det lite trångt ibland men tyskar är oftast väldigt trevliga. Kan nog tycka vi har lite att lära av dem.

Sen kan jag informera att det funkar inte att bjuda en gourmet som Jappe på dunk! Finöl går bra men det ska helst vara en Alsace Riesling, gärna en Spätlese Trocken sisådär en 10-12 år gammal!

:-/<rister
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Jag var långt uppe i norr, ända uppe i Funäsdalen och skulle åka skidor över nyår för en sisådär 40 år sedan. Det var fruktansvärt kallt, så kallt att skidorna frös fast i snön och bara våfflor överallt. Helt andra "bullar" i Österrike där jag brukade vintersemestra.

Gammal dammig bild från den tiden:

Visa bilaga 87868

Jag har inte vågat mig längre norrut än Gävle efter den hemska upplevelsen!

Jag hatar våfflor!

Jappe

Herregud Jappe, det är efter Gävle vår vackra natur börjar.

Tommy R
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Jag var långt uppe i norr, ända uppe i Funäsdalen och skulle åka skidor över nyår för en sisådär 40 år sedan. Det var fruktansvärt kallt, så kallt att skidorna frös fast i snön och bara våfflor överallt. Helt andra "bullar" i Österrike där jag brukade vintersemestra.

Gammal dammig bild från den tiden:

Visa bilaga 87868

Jag har inte vågat mig längre norrut än Gävle efter den hemska upplevelsen!

Jag hatar våfflor!

Jappe

Vi håller oss också borta från "renbetesland" med tillhörande mygg.
:)
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Vi var i Tyskland 2 veckor, bl a under fotbolls-VM. Jag har nog aldrig blivit bjuden på så mycket öl! Visst var det lite trångt ibland men tyskar är oftast väldigt trevliga. Kan nog tycka vi har lite att lära av dem.

Sen kan jag informera att det funkar inte att bjuda en gourmet som Jappe på dunk! Finöl går bra men det ska helst vara en Alsace Riesling, gärna en Spätlese Trocken sisådär en 10-12 år gammal!

:-/<rister

Vill bara informera om att dunkar innehåller renare och bättre vara än det som
Finns på systemet, calles, aldi etc.
Vad de gäller Alsace producerade varor kan jag hålla med....men Trocken fy bövelen...det dricka som inte passar till falukorv och en sillabit står jag över.
 
H

Heddan

Guest
Sv: Parkera på ställplats

Hur "parkerar" alla båtar i hamnarna dom har också förmodlingen gasol eller andra brämande vätskor i båtarna,var ett par dagar i Kalmar,vi med HB och Vill ju ha minst 4m emellan HbEller Hv,Enligt CC,Sverige!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Parkera på ställplats

Så kan det se ut på bredvid en Svensk avgiftsbelagd sällplats, 3 bilar står utanför där man ska sjösätta båtar.

WP_20140529_010.jpg


Leif
 

MayoWalle

FD HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023
Sv: Parkera på ställplats

Sv: Parkera på ställplats - 2014-08-01, 07:51

--------------------------------------------------------------------------------

Så kan det se ut på bredvid en Svensk avgiftsbelagd sällplats, 3 bilar står utanför där man ska sjösätta båtar.



Hoppas han/hon med Hymern skäms en aning när denne ser sitt reg.nr.

Hälsn. Walle
 

Mats Svensson

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
10742
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Det bästa för er del måste vara köra in på camping, där finns stora inhägnade rutor som man kan sätta staket och blommor runt lämna parkeringar och ställplatser till dem som trivs där och vänligen inför inga ninimi avstånd som camping organisationerna förespråkar.

vänligen
Mats svensson
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Parkera på ställplats

Står just nu på ställplatsen i Örnsköldsvik.

Vi är 6 bilar som står här och 4 bilar precis utanför ....... Klart det är "kostenlos" utanför och man kan i alla fall använda all service som erbjuds.

Förstår man demonstrerar eftersom Övik's kommun satsar massor med pengar på oss, men samtidigt vill att vi skall betala 75 kr/dygn, eller 100 kr med el. :confused:

Pinsamt och väldigt tråkigt om man hoppas och tror på en ännu bättre infrastruktur för oss som husbilsturistar i Sverige.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.826
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Parkera på ställplats

Varför skulle vi vara annorlunda i Sverige än på andra ställen som Tyskland o Frankrike där det finns många Ställplatser?

Antingen måste det till förbud utanför Ställplatser som det ofta är utanför Sverige eller så får det vara gratis vilket det ofta är i Frankrike och i bland i Tyskland.

Många mindre populära städer slopar parkeringsavgifter för det motverkar sitt syfte och samma resonemang gäller nog om man vill få husbilsåkare att stanna.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Parkera på ställplats

Många mindre populära städer slopar parkeringsavgifter för det motverkar sitt syfte och samma resonemang gäller nog om man vill få husbilsåkare att stanna.

Håkan kan du referera till källfakta? Tror att mycket av som skrivs på forumet saknar evidens och kunde vi sätta ut referenser/länkar på/till vad som påstås i forumet så hade det varit bra.
 
Senast ändrad:
Toppen