• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

lillan

FD HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2174
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

:spinny:Ett fint ställe att besöka, eller hur?
Då går det vidare till Er. Ha det bra, lillan.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Jo, det är fint och gott. :)

Var är vi nu då? (Originalet)
 

Bilagor

  • bagsk1.JPG
    bagsk1.JPG
    227,6 KB · Visningar: 5
  • bagsk2.JPG
    bagsk2.JPG
    152,5 KB · Visningar: 6

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Det er svært mange år siden jeg var på Gotland og tilfeldigvis opplevde et slikt arrangement.

Finner frem et bilde fra Juli 2002, hva ser vi og helst også hvor er bildet tatt:

Bilder2002-045.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

När jag ser den här bilden så rinner det upp ett ord i min arma hjärna: Svartisen. Varför den heter så eller var den ligger har jag ingen aning om och det är säkert fel också!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Helt rett, det er IKKE Svartisen som ligger på polarsirkelen i Nordland fylke i Norge noen få mil fra grensen ved Graddis.

Denne isbreein (glacieren) ligger i den sørlige landsdel og er en av 3 isbreer i Norge med en veitunnell under. Bildet er ikke tatt fra den siden som breen har navn etter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Du har så rett, slik den så ut i 2002 - den har trukket seg langt tilbake de siste årene. Men nå er det din tur til å finne på en ny oppgave.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret i Skandinavien

En gång när vi var där (tror det var 1995) , vi tältade bara femtio meter från den lilla glaciärsjön, så mullrade det som värsta åskvädret mitt i natten, men det var glaciärblock som rasade ner för berget, som tur var så hamnade det inte i sjön, annars kan det bli en rejäl tsunami efter en sån kalvning. Var det inte en gång som den sjön blev tömd av ett ras?

I vilket fall , så vadade vi ut dagen efter, och baxade in ett stycke glaciäris i in till stranden. Den var inte så stor, men tung. Vi fick hjälp att lyfta upp den i en av kajakerna, som vi hade på taket. Vi slog in den i tidningspapper, som vi fick av bensinstationen i Fjärland. Den klarade sig i en vecka i sommarvärmen utan att smälta. När vi kom hem högg vi den i mindre stycken och la i i frysen. Sen har vi tagit varje år en liten bit is till nyårsdrinken, isen smäller när den smälter eftersom den har fryst under stort tryck. Det är lite häftigt att ha flera tusen år gammal i i drinken. Tyvärr har den tagit slut nu, så det är snart dags att hämta ny igen! Fast numera har vi ju husbil med frys, så vi kanske inte behöver slå in den i tidningspapper!

Här är ett känt ställe, kanske perfekt vy för Knarreviks HDR fotografering!

2008 06 25-007.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Haha, så du hade redan varit där! Din tur Knarrevik!

Jag har varit där men bilden är ursprungligen din!

Här kommer en ny bild i HDR:s tecken. Var är den tagen?

aRIMG0017_8.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Kyrktornet är skilt från kyrkan och var i stort sett den enda byggnaden som klarade sig i branden 1806. Staden där jag växte upp.
 
Toppen