• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Min gissning är att vi är en aning längre norrut, nämligen på Nipfjället och att det är foten av Städjan man ser till vänster i bilden och i bakgrunden ser man skidbackarna vid Idrefjäll. Men det är mycket möjligt att jag är helt fel ute.

//Peter
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Nej då Peter, du är inte fel ute. Din gissning är 100% korrekt.

Kör vidare.
 

Bilagor

  • 11-13_2.jpg
    11-13_2.jpg
    1,1 MB · Visningar: 5

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Min chansning gick tydligen hem. Jag har inte varit upp på toppen, men "trollvägen" nedanför har jag själv haft med i den här tråden för ett tag sen.

Vi fortsätter på fjälltemat. Det här blir nog inte så lätt, så någon mer information kan nog behövas. Det var ingen fysisk ansträngning att ta sig till denna plats. Bilden är tagen bara ett par meter från bilen. Man kände sig väldigt liten när man stod där och såg det majestätiska fjället spegla sig i den helt stilla sjön med klarblått vatten. Men den mäktigaste känslan kom sig av att det var att det var absolut tyst. Ingen vind, inga surrande insekter, inga bilar, inga människor.
Ingenting.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0484.jpg
    IMG_0484.jpg
    1,7 MB · Visningar: 34

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Eftersom jag ser en kraftledning i bilden, så dristar jag mig till att säga att du måste ha tagit bilden någonstans i vårt västra grannland.

//Jan
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

En ledtråd: Under mig finns något i världsklass.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0480.jpg
    IMG_0480.jpg
    1,7 MB · Visningar: 4

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Hvilken av de norske fjellviddene dette er blir fortsatt en gissning, selv om jeg får litt vipper fra Hol - Aurland. Det er minst 10 andre veistrekninger som kunne passe, men ledetrådene fører meg mer til gamle Strynefjell veien og nærhet til sommer ski senteret.

Personlig favoritt om jeg kjører liten bil er gamleveien over Haukeli og Røldal, men med maksbredde 2 meter er den ikke tilgjengelig med husbil på lovlig måte :D
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag har visserligen kört gamla Strynefjellsvägen ett par gånger, men på bilden är jag någon annanstans.

Denna väg över fjället är stängd på vintern. Under sommaren är det under detta århundrade mest turister som kört denna vackra omväg.
Det jag syftade på i förra ledtråden finns ungefär en kilometer under fötterna på mig.

//Peter
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Jeg tror det er veien mellom Aurland og Lærdal. Ledetråden viser til Aurlandsfjorden som sees når man står på utsiktspunktet ved Stegastein
Hvis mitt svar er rett, må en annen fortsette.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Helt riktigt så är det vägen mellan Aurlandsvangen och Lærdal över Aurlandsfjellet. Den är en av Norges särskilt utvalda turistvägar:
Aurlandsfjellet - Nasjonale turistveger

Högsta punkten är 1306 möh. Vägen öppnades 1967 och det jag syftade på i mina ledtrådar var dess ersättare som invigdes år 2000, nämligen Lærdalstunneln som går 24,5 km rakt genom fjället. När den invigdes var det världens längsta biltunnel och jag tror den fortfarande har rekordet, men är väl på väg att slås av en tunnel i Japan om jag inte är ute och cyklar.

Det är rätt mäktigt att köra genom tunneln också, men har man gjort det en gång så räcker det. Det blir rätt tråkigt efter en stund för det tar ju 20 minuter att köra igenom den. Vägen över fjället tar nog ungefär 1,5 timme eller så, men man har inte tråkigt en sekund, iallafall inte om det är lika vackert väder som när jag åkte där. :)

Solifer S7 lämnade stafettpinnen fri för vem som helst som är villig att fortsätta.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

20160810_145839.jpg

En enkel tror ja för att komma vidare var är bilden ifrån
 
Senast ändrad:
Toppen