• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Tommy och trevlig helg till dig också.

Har aldrig gått denna väg då vi enbart stått på ställplatsen men med berget bakom och den gula färgen var det värt en chansning.

Då åker vi vidare till?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    656,7 KB · Visningar: 24
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Tyvärr Tommy, det är längre söderut.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Dessa skor finns på bron där vi tog det tidigare fotot
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,4 MB · Visningar: 0
F

F.d. 32985

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Visst är det så, Davidhallsbron i Malmö.
Du får köra helgspåret vidare Dethleffskvalite.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 4

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Kanske i svåraste laget, men jag börjar med denna bild. Jag rör mig på historisk mark.
 

Bilagor

  • Skandinavien.jpg
    Skandinavien.jpg
    1,9 MB · Visningar: 2

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack, men jag borde inte alls få rätt. Trodde nämligen att bilden var från gamla industriområdet efter cementindustrin i Limhamn. Googlade skatepark Malmö och såg att det var samma plats....... Att det var Kockums hade jag ingen tanke på. :)

Nåja svarar med ett vackert konstverk?

image.jpg

Var har man ansvariga politiker som tycker att en rosa jeep är vacker konst i det offentliga rummet?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

En sådan bild blir enkel med fusk, svaret är endast ett högerklick bort.

Anders det där förstod jag inte riktigt, när jag högerklickar på bilden så kommer det inte fram något relevant. Men klickar jag på din länk, ja då finns allt där! Har jag ett gammalt eller fel OS?

Tar en ny bild, men fortsätter på temat, "obegriplig utsmyckning/konst i det offentliga rummet" och som får åtminstone mig att fundera vilka våra folkvalda egentligen är.

IMGP5599.JPG

Går det att finna svaret även på den här bilden med ett högerklick?

Tommy
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Om man använder Chrome som webläsare får man upp menyvalet "Sök på Google efter bild" om man högerklickar på en bild. Och då får man träff på "Gävle rosa jeep", och får förslag på ett antal artiklar som handlar om just detta konstverk "Priapos trädgård".

Din nya bild ger dock inga vettiga träffar. Googles bästa förslag på sökord som passade bilden är "road". Visserligen är det en väg på bilden, men men...

//Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Här behövs hjälp förstår jag.

Ja, efter man har nått krönet från förra bilden, så får man se det här, ett "konstverk" till, den här gången ett bröte timmer mitt i älven.

IMGP5601.JPG

Närbild från bron.

IMGP5604.JPG

Vilken konst och kulturinriktad kommun besökte vi den här gången?

Tommy
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Den här bilden är tagen 2008. Numera är vägen asfalterad. Var är detta nånstans?

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0742.JPG
    IMG_0742.JPG
    4,2 MB · Visningar: 11
F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Ett långskott, vägen upp till Dalsnibba.

Tommy R
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Det var en långskott som träffade mitt i prick. Det är vägen upp till toppen av Dalsnibba, 1500 möh. Jag tror det är Norges näst högst belägna bilväg. Det är en liten avstickare jag kan rekommendera alla som passerar förbi på RV 63 på väg till eller från Geiranger och Trollstigen.

När jag var där 2008, möttes man först av en vägbom, där man fick betala en slant (50 NOK?) för att få passera. En liten bit in på vägen stod det en skylt om att man åkte där på egen risk och därefter en till skylt som upplyste om dåliga vägkanter. Man tog det lite försiktigt upp då.

Några år senare var jag där på nytt och då hade de höjt avgiften till 75 NOK, men då var vägen både breddad och asfalterad.

Det är en speciell känsla att så där uppe på 1500 meters höjd och se ända bort till Geiranger på havsnivå. Lite som att titta ut genom ett flygplansfönster. Tyvärr var ju inte vädret det allra bästa. Bara några få plusgrader och till och med en och annan snöflinga i luften.

Bollen över till Tommy R.

//Peter
 

Bilagor

  • IMG_0734.JPG
    IMG_0734.JPG
    3,2 MB · Visningar: 1
  • IMG_0739.JPG
    IMG_0739.JPG
    3,8 MB · Visningar: 2
Toppen