• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Blekingekusten är rätt. Jag fotograferar från fastlandet och undrar var i Blekinge jag befinner mig. Från denna plats (som också är ett naturreservat) kan man från bryggan bakom det röda huset ta båten ut till en välbesökt ö och skärgårdsidyll, numer ägt av en finansman och fd VD. Strax bortom det röda huset finns också ett vandrarhem, som jag tyvärr inte någon sparad blld på i denna dator.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Naturreservatet utgörs av ett starkt kuperat kustområde med kala klippor, hällmarker, ädellövskog och betespräglade öppna partier. Bergen stupar brant ner mot viken. På den västra udden finns flera strövstigar. Från bergen bjuds en storslagen utsikt över fjärden. Här finns en av de bästa naturliga hamnarna vid denna kust. Redan på medeltiden lastade och lossade tyska och holländska fartyg sina varor här. Trävaror, oxhudar och tjära utskeppades från Småland över denna hamn. Under 1800-talet blomstrade hamnverksamheten men den tiden är nu förbi. Kvar finns det gamla hamnmagasinet från segelskutornas tid.
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

När jag lägger in alla dina ledtrådar i Google, så kommer en plats med namnet Järnavik fram... kan det vara svaret?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack för lösningen, Tommy! Ja det är Järnavik, Välkommen till Järnaviks skärgård!, strax söder om Bräkne-Hoby i Ronneby kommun. Härifrån kan man ta skärgårdsbåten till Tjärö, Välkommen till Tjärö - södra Sveriges skärgÃ¥rdsparadis! | Tjärö. På Tjärö bedrev STF Vandrarhemsverksamhet. Ön köptes 2008 av finansmannen Anders Althin.
När barnen var små i slutet av 70- och början av 80-talet tog vi båten ut till Tjärö vid ett antal tillfällen på vår resa hem genom Sverige upp till Haparanda. Lämnar nu över spåret till Dig!
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Kjell, men den riktiga tacken skall Google ha, eftersom orten är helt okänd för mig.

Här en annan idyll.
 

Bilagor

  • Dsc00562.jpg
    Dsc00562.jpg
    683,6 KB · Visningar: 9
F

F.d. 53149

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Ok, här är en bild:

/Mariarne
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    1,5 MB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack Marianne!

Ska försöka stava rätt nästa gång :wink:

Var är vi nu?

DCP00034.JPG
 
Toppen