• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 55374

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Jomenvisst, är det Norberg.

Till Haparanda.

Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Se där! Du har hamnat på ett av mina favoritställen, nämligen på Norrbyskär. Har faktiskt promenerat tur och retur över isen till Norrbyskär från Norrbyn en januaridag för många, många år sedan. :)
//Kjell
P.S. Som kuriosa kan jag nämna att Monas yngre dotter, Anna Öhlund verksam som äventyrs- och naturfotograf, paddlade i vattnen kring Norrbyskär och gjorde ett trevlig reportage, "Kajakhäng i Norrländsk skärgård". Detta fanns publicerat i nr 5.2014 i tidningen Utemagasinet.
Det glädjer oss också att Anna av sakkunniga bedömare i dag bedöms tillhöra den yppersta eliten av äventyrs- och naturfotografer. Senast gjorde Deutsche Welle ett reportage om henne o hennes fotobok "A warm story about a cold place, som handlar om livet om och kring ishotellet i Jukkasjärvi. D.S.
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Visst är det Norrbyskär, en favorit även för oss.

Tack också för din trevliga tilläggsinformation. "På spåret" är inte bara ett trevligt tidsfördriv, det är även bildande.

Tack Kjell och du tar oss vidare till.....?
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Nej icke det, Tommy! Här har jag förflyttat mig en bit, det har blåst upp och krusat vattenytan.
IMG_9864.jpg
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Har förflyttat mig närmare den (största) högsta toppen.
Är trots det inte speciellt långt från en europaväg.
IMG_2628.jpg
//Kjell
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Kan det vara Duved med Snasahögarna i bakgrunden?

(Är detta rätt får någon annan ta spåret. Är på en plats där jag inte har tillgång till lämpliga bilder (Saalbach))
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Det är inte Duved, men helt riktigt är det Snasahögarna och Storsnasen i inläggen 8155-8157. Vattnet är Ånnsjön (fantastiska skridskoisar innan snön kommer) så när som på Enan i inlägg 8156.
Min utgångspunkt har varit Camp Ånn,
IMG_2732.jpg

mellan Mittbanan (järnvägen mellan Östersund och Trondheim) på framsidan på nedanstående bild och med E14 rakt bakom ryggen.
IMG_7932.jpg

På Thomas uppmaning lämnar jag över till en ny hugad spårare.
Var så god och kör vidare!
//Kjell
 
Toppen