• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Där satt den!!!
Vi var i Dole där Louis Pasteur föddes. Och positionen där jag tog första bilden är också korrekt.
Det blir guldstjärna och så får du köra vidare in i det nya året.
//Jan
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Förra bilden visar originalmålningar i skyddsrummet från en sagobok. Toadörren står på glänt.
4.JPG
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
6.JPG Jag funderade en stund på vad jag skulle skriva till bilden då jag tänkt att denna gissningen kommer nog först. Men det är inte rätt, Prora är inte en sammanhängande byggnad vilket denna byggnad är. Prora har jag varit några gånger och besökt de två museerna, men där är inget f.d. filmarkiv. Förra bilden visar hur det ser ut i byggnaden ovan huvudentrén.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tack för att du väntat att svara så jag fick visa några bilder och hålla spänningen uppe. Kan rekommendera en tur i byggnaden Flughafen Tempelhof: Mythos Tempelhof underjordiska gångar och flyktvägar, underjordiska flygplansfabriker, underjordiska bilvägar och järnvägar. File:Bahntunnel Tempelhof.jpg - Wikimedia Commons Bil och järnvägstunneln fick jag inte se på denna korta två timmars tur, men fick den bekräftat av guiden. Din tur Kjell.
 

Bilagor

  • 9.JPG
    9.JPG
    2,6 MB · Visningar: 11
  • 52 Flyghafen Tempelhof.JPG
    52 Flyghafen Tempelhof.JPG
    1,6 MB · Visningar: 11
  • 57 Flyghafen Tempelhof.JPG
    57 Flyghafen Tempelhof.JPG
    2,1 MB · Visningar: 12
  • 60 Hitler fick aldrig någon hiss, det var bara råd till en trappa..JPG
    60 Hitler fick aldrig någon hiss, det var bara råd till en trappa..JPG
    2,1 MB · Visningar: 11

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack! Din näst sista bild kan man nog ej missta sig på om man varit i Tempelhof då det fungerade som flygplats.
Var finns denna spira? //Kjell
IMG_2966.JPG
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Den gamla fabriken nyttjades sedemera för ett helt annat syfte och idag finns minnen av allt det förgångna samlat i, den på bilden, vänstra delen av denna anläggning. Ber om ursäkt för bildkvalitén, som blev vad den blev,IMG_2961.jpg då jag tog jag tog bilden genom sidorutan samtidigt som vi passerade anläggningen.
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
IMG_2958.jpg IMG_2960.jpg Två bilder till av denna före detta batterifabrik! Dessa även tyvärr med reflexer från bilens sidoruta.
//Kjell
 
Senast ändrad:
Toppen