• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack, Jappe.

Vi kör lite till norr.
 

Bilagor

  • DSCN1226.JPG
    DSCN1226.JPG
    320,9 KB · Visningar: 5

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Tack! Ser det inte som otroligt eftersom jag uppenbarligen har ett bildminne som gör att jag mer som regel än undantag ganska lätt brukar kunna placera det orter, ställen, byggnader och dyl. vi stannat vid eller passerar en gång på kartan.
Nu undrar jag var vi passerade detta hus i somras?
IMG_7299.JPG
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Orten som hotellet och restaurangen i inlägg 11405 förknippas med är oftast målet, men även ibland starten för ett mycket känt 35 km långt skidlopp. Dock är namnet på den andra orten som skidloppet startar i eller i omvänt fall är målort, mycket mer känt världen över av en annan speciell orsak.
Vad som föranleder namnet på hotellet går inte att ta miste på i denna terräng.
//Kjell
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Uppenbarligen är inte väg SS51:an mellan Cortina d´Ampezzo och Dobbio eller Toblach på tyska i Dolomiterna bekant. Det är bl.a. mellan dessa orter och utmed vägen en av höjdpunkterna i Tour de Ski körs, nämligen de 35 km långa skidloppet. På stadion i Toblach åker skidåkarna över taket på stadionbyggnaden. Vi startade norrut mot Toblach från International Camping Olympia Cortina, ca 3,5 km norr om Cortina d´Ampezzo och passerade Hotell Drei Zinnen, Toblach. Det är huset på min första bild. De tre fjälltopparna på min sista bild kallas just för Drei Zinnen eller Tre Cime di Lavaredo på italienska.

Nu lägger vi detta till handlingarna!

Här kommer nu ett helt nytt spår och jag undrar var Mona befann sig på denna bild!?
Detta är förhoppningsvis busenkelt jämfört med det förra, hoppas jag!
IMG_7138.JPG
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Även om det såg ut så här,
IMG_7139.jpg
strax nedanför där Mona stod
fanns det även utrymme för båttrafik,
IMG_7134.jpg
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Har ett minne av att jag läst om en nationalpark i Kroatien, som illustrerades med bilder som liknar de du visar.

Ingen aning om ortens namn, men kanske en ledtråd för någon annan, eller så är det kanske missledande.... Hemska tanke :twitcy:
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Helt riktigt, Tommy är landet Kroatien och i detta landet finns ju en mängd fantastiska nationalparker.
Nu undrar jag vilken nationalpark vi besökte denna gång?
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Helt riktig iakttagelse, Anders! Vi har även besökt Plitvicka Jezera härom året och var faktiskt mer förtjusta i den nationalparken, även om Krka tydligen anses som den förnämsta.
Över till Partille!
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/15

Att vi är i Italien är jag ganska säker på och luktar illa gör det i Neapel, pga den maffiakontrollerade sophanteringen.

Långskott kanske......
 
Toppen