• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tack Kjell, det var generöst!

Tommy, visst har jag sett skylten. Inte bara en gång... läser på den varje gång.

Men sen är det, det är det här med minnet.... fördelen med kort minne är onekligen att skylten blir lika intressant varje gång! Blir liksom ny varje gång.

Älskar sådana där skyltar som sitter på historiska byggnader, läser dem med stort intresse och som sagt, varje gång. :)

Nu något helt annat.

Undrar hur många som besökt den här fina ställplatsen. Fin liten stad som inte bara har sina romerska lämningar, det finns också ett mycket viktigt museum för oss grabbar!

Kom igen, var stannade vi i maj?

P5155091.JPG
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Här behövs ledtrådar ser jag.

Då skall vi se vad jag kommer ihåg från besöket i museet.

Patenten var äldre, tror den var godkänd redan 1886, men den första riktiga fabriken anlades här och den startade 1906.

Den fabriken anses troligen som väldigt tungarbetad idag, eftersom jag inte såg någon produktion vid besöket. Nu var det istället ett väldigt intressant museum helt tillägnat märket och grundaren av märket.

P5145085.JPG

Som sagt, mycket fin ställplats, med gång avstånd till både museum och centrum. Ganska bra avstånd mellan bilarna, dock inte 4 meter.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Av årtalen Du nämner associerar jag till Benz och undrar därför om Ni var i Ladenburg!?
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Visst ligger Auto Museum Dr Carl Benz i Ladenburg.

Liten trevlig stad, intressant museum och en fin ställplats.... Väl värt ett besök.

Kjell, spåret är ditt.


Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Tror mig känna igen bron, men vet inte namnet på den.

Över Rhein går i sådant fall bron. Försöker hitta den på kartan, men hittar inget namn, men ligger i sådant fall vid Duisburg där vi har Thyssen Krupp verken.

Kanske helt fel...
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Nej, tyvärr ingen av de föreslagna broarna och inte heller över Rhein, Tommy! Ytterligare en bild,
IMG_6112.jpg
//Kjell
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Liknar en bro som gick över Isère som jag har bland bilderna någonstans...?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Stopp en halv - har ikke jappe sett bildet? Tror vi er på hans hjemmebane så landet er Sverige, landskap Bohuslän.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Bohuslän? Nä, jag tror jag har sett en sådan bro i södra Portugal, i närheten av Quarteira.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Nej, varken över Kielkanalen, i Bohuslän eller i Portugal! Nya bud! Vattnet som vi skymtar till höger på den senaste bilden benämns, om jag nu kommer ihåg helt rätt, med åtta olika benämningar.
//Kjell
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Donau naturligtvis! Med fuskhjälp från Google så måste det då vara "Donaubrücke Deggenau"

EDIT: ...och den första bilden då Donaubrücke Metten...?
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Google kan säkert hoppa in som räddare i nöden, då vår egen "hårddisk" inte är på topp. :) Visst är det Donau vi passerar på vår väg längs A3 (E56) mot Kroatien. Bron ligger vid anslutningarna/avfarterna till Metten och Deggendorf och kallas för Donaubrücke Metten. Alla tre bilderna visar denna bro sett från olika positioner på väg mot bron under ett tidsspann om fyra minuter.
Var så god, johnssma och lägg upp ett nytt färskt spår!
//Kjell
 
Toppen