• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös husbilsfirma ???

F

F.d. 28005

Guest
Förra veckan på fredag hade jag tagit ledigt från mitt arbete i Göteborg för att under en halvdag besökta husbilsfirman Mobilen i Borås som hade en intressant husbil till försäljning. Efter att ha kollat igenom husbilen både invändigt och utvändigt kändes det som ett bra köp. Vi hade innan min resa till Borås också kommit överens om en rabatt på ca 10% som båda partner var överens om. På vägen hem till Göteborg ringde jag åter upp husbilsfirman Mobilen och lämnade då besked att "Jag köper den". Eftersom jag aldrig tidigare köpt en husbil var ett krav från min sida att jag skulle få vara med när bilen besiktades men detta hade "Mobilen" inga invändningar om.


På måndagen veckan efter så ringde jag åter till "Mobilen" och skulle kolla upp när vi skulle kunna genomföra besiktningen men fick då som svar att den nu var såld till annan köpare som valt att betala lite mera.


Min syn på företaget Mobilen är att det är mycket oseriöst. En muntlig affär är lika mycket en affär som en skriftligt och vill ni ha ett seriöst husbilspartner så är min rekommendation att hålla sig borta från detta oseriösa företag. Deras säljare valde att bryta ett muntligt avtal och istället sälja husbilen till en annan köpare som inte förhandlat fram samma rabatt. Att de sedan inte heller hör av sig till mig som precis lagt ned mycket tid på att kontakta försäkringsbolag mm känns väldigt tråkigt.


Är det någon som kan rekommendera en bra och seriös partner. Min första kontakt med en husbils återförsäljare var allt annan än bra!



Mattias - en blivande husbilsägare.
 
F

F.d. 55285

Guest
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Rekommenderar PR husbilar Sollebrunn köpte min bil
där och dom ställde upp till 100% efter köpet med att
åtgärdade de fel som kom upptäcktes efter köpet.
Trevlig personal. du har samma avstånd till dom
som till Borås. Lycka till.
 

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Vi har också goda erfarenheter vid köp av HB. hos Husvagns-Svensson i Lidköping.
 
F

F.d. 55549

Guest
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Jag vill rekomendera Forsbergs fritidscenter Hyssna har köpt två husbilar av dom Har aldrig haft några problem när det gäller garantier.Nästa byte blir Hyssna igen. Med vänlig hälsning. Rolf Jakobsson
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Hej
Vi är också väldigt nöjda med Forsbergs fritidscenter i Hyssna. Alltigenom ett bra mottagande både före och efter husbilsköp. Trots avståndet för oss så skulle vi välja dem igen.

Sylvia i Östersund
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Känner inte till Mobilen i Borås, men reagerar på rubriken "oseriös husbilsfirma" som kommer att förfölja företaget ett bra tag framåt.

Idag är det mera regel än undantag att man Googlar företag som man eventuellt skall göra större affärer med och här kommer då "oseriöst företag" att blinka som rött ljus länge.

Det är möjligt att Mobilen är ett dåligt företag, men tänk om det inte är det!

Klart att det är surt när man missar en affär, men tror inte att Mobilen varken är den första eller sista husbilsförsäljaren som gör som här beskrivits när det gäller en unik begagnad bil.

Det fanns inget undertecknat avtal, ingen handpenning betald, inte ens ett handslag, nej det fanns bara en muntlig överenskommelse per telefon.

Skulle tro att den typen av muntliga avtal mellan köpare och säljare bryts väldigt ofta och troligen till 99% bryts den av köparen och handlaren låter det passera utan att ställa krav.

Jodå, jag tycker i sak att du har rätt, men att du inte har tillräckligt på fötterna för att skriva en sådan rubrik som kan skada företaget på sikt.
 
F

F.d. 28005

Guest
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Förlorade själv en halv dags arbetsintäkter på denna skojarfirma som sålde bilen två gånger!

Sättet det hanterades på var mycket dåligt. Innan jag lämnade stället så sa jag att jag ville ha bilen med att jag skulle stämma av med min sambo. Detta gjorde jag i bilen på vägen hem till Göteborg och ringde då åter upp firman och sa att "Jag tar den". Vi diskuterade då att de skulle kolla med besiktningsfirman om en tid för besiktning. Detta var anledningen att jag ringde upp igen direkt på måndagen men fick då beskedet att en norrman nu köpt den och betalat nära ordinarie pris.

Juridiskt sett så gäller ett muntlig avtal lika mycket som ett skriftligt.

Att sälja en bil två gånger och sen inte heller höra av sig är mycket dåligt. Att jag la ned mycket tid var självklart trist och att jag sedan fick maila till mitt försäkringsbolag och säga att det inte blev något köp var ingen större fara.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Utan att gå in på rätt eller fel gällande ovanstående så kan jag rekommendera Husvagnsexpo i Bromölla och husvagn och fritid i Kalmar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Det är möjligt att Mobilen egentligen är ett seriöst företag men om det gick till som beskrivits tycker jag det var fruktansvärt oseriöst agerat i det fallet. Knappast förtroendeingivande.
Några såna tabbar och man förtjänar att kallas oseriös.

Jag skulle ha blivit precis lika besviken och förbannad.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Nu är vi där dit vi brukar komma här på forumet, en sida döms på endast utsagor från den ena parten. Det kan ju vara så att Mobilen inte uppfattade köparen alls så seriös som han uppfattade sig själv? Det skulle t.ex. inte vara första gången som en köpare inte dök upp trots alla påståenden om motsatsen. Det har nog de flesta som gör affärer med privatpersoner upplevt. Sedan kom det en köpare som tog bilen direkt för begärt pris. Jag tycker att rubriken skall ändras!
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Jag kan hålla med om att rubriken är lite hård och vilseledande. Ett frågetecken efter hade nog passat bra.

I övrigt tycker jag att det framgår tydligt att det bara är Mattias erfarenhet och hans åsikt i ett väldigt specifikt ärende.
Det är ju sånt vi vill läsa mycket av för att sen kunna bilda oss en egen uppfattning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Mobilen i Borås oseriös husbilsfirma

Denna firma har inte bästa rykte. Har också själv varit där och blev dåligt behandlad. Hallen var också full av rosthögar och bilar i tveksamt skick. När man tillslut pratade med säljaren drog han på och föringade protester på skicket och sa att det inte var några problem med bilar som var mycket rostiga och bevisligen upplastade och långt från rätt åtgärdade. Är inte alls förvånad. Luktar det skit och ser ut som skit är det förmodligen också skit. Att då skriva det i rubriken tycker jag bara är bra.
 
Toppen