• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös handlare???

F

F.d. 50486

Guest
Har en kompis som jagar ny husbil nu, o hittade en på Blocket som var högintressant. När hon sen går igenom listan från annonsen på bilen, så saknas betydande mängd saker.
-Stått i garage - Noterat: Skitig på taket som vittnar om långvarig utevistelse
- Ej rost - Noterat, rost på bärande balkar undertill, rostiga skruvar runt solcellen,
- Fullt utrustad - Noterat, tre gafflar, en kniv, två el tre skedar o några andra pryttlar, kallar i alla fall inte jag "fullt utrustad". Porslinet såg jag inget av, o några kastruller. Garaget var fullsmockat med mög..rent ut sagt.
- Medföljade släp, som var tyskregistrerat, får alltså inte köras i Sverige . Går inte att registrera i Sverige heller, för små hjul. Tjosan.
- Ej skador - Noterat, på taket, en lagning mellan plåt o plast, som var fixad flera gånger. En rejäl buckla på garagedörren, o nån annan reva också.
- Naturligtvis finns inga svenska instruktionsböcker med sådana bilar, o de VET inte att det är lag på det i Sverige när man köper via FÖRETAG.
- De ville inte låta henne provköra bilen...naturligtvis inte, de hade ingen grön skylt. Hur ska man då veta hur den är att köra???? De körde själva.
Direktimport, nystartat företag i Markaryd bortom Ladan. Jag kände när jag körde därifrån, att där ska man inte handla. Nåja, de, åkte rejält på pumpen när de försökte lura min kompis i alla fall. Är det fler som känt av nåt sånt???
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Har en kompis som jagar ny husbil nu, o hittade en på Blocket som var högintressant. När hon sen går igenom listan från annonsen på bilen, så saknas betydande mängd saker.
-Stått i garage - Noterat: Skitig på taket som vittnar om långvarig utevistelse
- Ej rost - Noterat, rost på bärande balkar undertill, rostiga skruvar runt solcellen,
- Fullt utrustad - Noterat, tre gafflar, en kniv, två el tre skedar o några andra pryttlar, kallar i alla fall inte jag "fullt utrustad". Porslinet såg jag inget av, o några kastruller. Garaget var fullsmockat med mög..rent ut sagt.
- Medföljade släp, som var tyskregistrerat, får alltså inte köras i Sverige . Går inte att registrera i Sverige heller, för små hjul. Tjosan.
- Ej skador - Noterat, på taket, en lagning mellan plåt o plast, som var fixad flera gånger. En rejäl buckla på garagedörren, o nån annan reva också.
- Naturligtvis finns inga svenska instruktionsböcker med sådana bilar, o de VET inte att det är lag på det i Sverige när man köper via FÖRETAG.
- De ville inte låta henne provköra bilen...naturligtvis inte, de hade ingen grön skylt. Hur ska man då veta hur den är att köra???? De körde själva.
Direktimport, nystartat företag i Markaryd bortom Ladan. Jag kände när jag körde därifrån, att där ska man inte handla. Nåja, de, åkte rejält på pumpen när de försökte lura min kompis i alla fall. Är det fler som känt av nåt sånt???

Det var säkert en lycksökare som "hittade på" en historia runt bilen han importerat.
Ett par saker dock. "Fullt utrustad" är normalt en beteckning på bilens utrustning dvs solceller, AC , dubbla batterier och dyligt. Här räknar man inte in husgeråd.
Att det finns ett krav på svensk instuktionsbok vid köp från firma var en nyhet. Vilken lag eller förordning bestämmer detta? Det är helt klart en branchnyhet om det är sant.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

"Postat av bestliner"
Att det finns ett krav på svensk instuktionsbok vid köp från firma var en nyhet. Vilken lag eller förordning bestämmer detta? Det är helt klart en branchnyhet om det är sant.[/QUOTE]


En produkt som är CE märkt skall följas av en instruktion på landets språk där första försäljningen sker, speciellt om tillverkande företaget är certifierat enl ISO xxxxx
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Om man är helt "grön" i detta med husbilar så är det nog ytterst viktigt att få med sig någon med större erfarenhet!
Jag tror säkert att man via detta forum kan få hjälp.
Många av oss har ju många års erfarenhet av egna erfarenheter och i värsta fall misstag :oops:
Även om man inte utger sig för att vara något proffs så kan ju även enkla råd göra att kostbara misstag undviks.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

"Postat av bestliner"
Att det finns ett krav på svensk instuktionsbok vid köp från firma var en nyhet. Vilken lag eller förordning bestämmer detta? Det är helt klart en branchnyhet om det är sant.


En produkt som är CE märkt skall följas av en instruktion på landets språk där första försäljningen sker, speciellt om tillverkande företaget är certifierat enl ISO xxxxx[/quote]

CE märkning av husbilar är nog inte så vanligt om det alls finns. Det är inte heller så vanligt att husbilshandlare är ISO kvalitetcertifierade. Kanske någon av de stora är det.
I detta fall gällde frågan en begagnad husbil och då gäller inte tillverkarens skyldighet alls. Bilen kanske såldes i ett annat land så varifrån kommer påsåendet att det är lag på svensk instruktionsbok vid försäljning av begagnade husbilar? Jag tror inte det finns någon sådan lag och då är det vilseledande att påstå detta.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Oseriös handlare???

Gasolapparaterna måste åtföljas av svensk bruksanvisning. Om detta ej medföljer vid införseln så kan bilen ej registreringsbesiktigas. Vad jag vet så är det ej någon liknande lag för övriga fordonet.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Svenskar är ju mästare i att försköna. Den enda begagnade husbil jag skulle köpa i Sverige är min egen :D
Annars köper jag hellre en från Tyskland.

Peter :)

Hur tänker man när man men kontinuerligt uppmanar folk att handla i Tyskland eller andra länder? Man kan ju inte ha småbarn för då hade man väl insett att varje krona som hamnar utomlands inte gagnar deras framtid i varje fall, säkert en Tysk handlare vars barn och barnbarn som mår bra i varje fall. Personligen så anser jag nog att handlarna i detta land är minst lika seriösa eller oseriösa som någon annanstans, sen att vi har en annan prisbild må så vara, jag betalar det, är här jag intjänat mina pengar och i detta land jag förhoppningsvis skall avsluta min tid med.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Hur tänker man när man men kontinuerligt uppmanar folk att handla i Tyskland eller andra länder? Man kan ju inte ha småbarn för då hade man väl insett att varje krona som hamnar utomlands inte gagnar deras framtid i varje fall, säkert en Tysk handlare vars barn och barnbarn som mår bra i varje fall. Personligen så anser jag nog att handlarna i detta land är minst lika seriösa eller oseriösa som någon annanstans, sen att vi har en annan prisbild må så vara, jag betalar det, är här jag intjänat mina pengar och i detta land jag förhoppningsvis skall avsluta min tid med.

Du måste vara en av få som inte någon försökt lura på en vara med diverse fel. Må vara en överspacklad rostskada på din första bil, eller knackande ventiler som någon fått tyst genom att hälla i SAE90 olja, omlackad bil för att dölja skavanker. Svenskar har mycket svårt att låta bli att försköna en vara och att förringa eventuella fel, min erfarenhet är att t.ex tyskarna gör precis tvärtom.
Mina barn är överlyckliga över att få åka i nyare och säkrare bilar än vad hade varit fallet om samma pengar skulle ha lagts i Sverige. Och varför skulle mina barns framtid bli bättre om jag köpte en husbil av privatperson Nisse Hult i Gävle ?

Peter :)
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Du måste vara en av få som inte någon försökt lura på en vara med diverse fel. Må vara en överspacklad rostskada på din första bil, eller knackande ventiler som någon fått tyst genom att hälla i SAE90 olja, omlackad bil för att dölja skavanker. Svenskar har mycket svårt att låta bli att försköna en vara och att förringa eventuella fel, min erfarenhet är att t.ex tyskarna gör precis tvärtom.
Mina barn är överlyckliga över att få åka i nyare och säkrare bilar än vad hade varit fallet om samma pengar skulle ha lagts i Sverige. Och varför skulle mina barns framtid bli bättre om jag köpte en husbil av privatperson Nisse Hult i Gävle ?

Peter :)

Herre gud vilken inställning ! :eek:
// Janne
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Du måste vara en av få som inte någon försökt lura på en vara med diverse fel. Må vara en överspacklad rostskada på din första bil, eller knackande ventiler som någon fått tyst genom att hälla i SAE90 olja, omlackad bil för att dölja skavanker. Svenskar har mycket svårt att låta bli att försköna en vara och att förringa eventuella fel, min erfarenhet är att t.ex tyskarna gör precis tvärtom.
Mina barn är överlyckliga över att få åka i nyare och säkrare bilar än vad hade varit fallet om samma pengar skulle ha lagts i Sverige. Och varför skulle mina barns framtid bli bättre om jag köpte en husbil av privatperson Nisse Hult i Gävle ?

Peter :)

Nationalekonomi tror jag det kallas, om Nisse Hult spenderar sina pengar någonstans i detta land med i led 2 alternativt startar ett företag där dina barn kanske framgent får jobb i något led. Tycker det är rätt logiskt..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

Din inställning må vara bra men sverige gick väl inte med i EU enbart för att leka med "dom stora pojkarna". Med medlemsskapet följde vissa fördelar åtminstone för oss "otrogna". Köpte en 20A's MPPT-regulator från Kina idag, hemska tanke. Svårt att låta bli att köpa en vara för 800:- som kostar 1900:- om man köper den av en svensk handlare. Sådan är jag :D tur att det inte är dödsstraff för mitt tilltag.

Bennie:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös handlare???

När någon av oss berättar att man köpt någonting utanför rikets gränser så bemöts detta utav en del kritikt med kommentarer som att man ska gynna svensk handel & svenska handlare. Må så vara att det förekommer sådana åsikter, det får man acceptera. Jag tycker däremot att man skall glädjas med den som gjort enligt egen uppfattning en bra affär oavsett var man köpt. Det är ju trots allt hans pengar & hans ekonomi som bestämmer.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.752
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oseriös handlare???

Frågan är väl om någon kommer att tacka oss, när de inkomster som skulle betala vår välfärd hamnar i andra länder. Det bygger ju på att vi sysselsätter varandra, och inte kineser eller andra. Både våra pengar och våra arbetstillfällen exporteras ju då! :confused:
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Det är därför det låter så otroligt stolligt att framhålla att det endast är tyskköp som gäller.
Finns många som köper i Sverige och gör en bättre affär än i Tyskland däribland vi på nuvarande bil. Så inget är svart eller vitt.
Sedan om man köper inhemskt så slipper man tigga om instruktionsböcker här på forumet.
Har sagt det förr, köp där det känns bäst och billigast.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös handlare???

Ni må tycka vad ni vill.
Så länge jag inte har för mycket pengar och kan köpa nytt oavsett pris så lägger jag pengarna där jag får valuta och service för dom.

Något om ett frihandelsavtal ????

Peter :)

Du må tycka vad du vill men dra inte alla över en kam... Det är ju jättebra att du är nöjd med din affär, men vi som är nöjda med vår svenska affär... Låter som du tycker vi är lite dumma... Kanske jag som misstolkar, men dina senaste inlägg var väldigt kategoriska...

Vi är väldigt nöjda med vår svenska handlare som absolut INTE försökt lura oss det minsta, snarare tvärtom. Minsta lilla påpekande från oss fixade dom och även flera bättre än överenskommet.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Oseriös handlare???

Evig debatt detta om man skall handla hemma eller utomlands.

Argument som att barnen får det bättre om man handlar hemma låter ju lite krystat. Samtliga husbilar består ju till största delen av produkter tillverkade utanför Sverige, oavsett fabrikat o typ.
Sedan kan man ju titta på de största handlarnas lokaler och se hur lyxiga de är, samt inte minst vissa av ägarnas personbilar, där hamnar nog den största vinsten, inte till några av våra barn.
Många personer som klagar över att man handlar husbil utomlands har inga skrupler när de själva handlar på ICA och väljer den billiga fläsfilen från Danmark och svampen från Polen o grönsaker från Holland.
Likadant när man är på semester, då skall man lura staten på så mycket skatt (som annars gått till barnen?) som möjligt genom att fylla bilen med alkohol i Tyskland.....

Så jag tycker man skall kunna handla sin husbil där man vill, oavsett om handlaren ligger 10 mil norrut eller söderut som i mitt fall.
Detta utan att ha dåligt samvete.
Personligen har jag inte råd med den husbilen som snart är hemma om den kom 10 mil norrifrån.
 
Toppen