• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omregistrera för fler platser

F

F.d. 25112

Guest
Är det någon som kan svara på följande; Om jag köper en ny husbil idag, så är den reggad som pb klass2. I motsats till lb får jag inte ha fler passagerare än reg.beviset tillåter. Husbilen är reggad för 6 sovplatser men endast 4 färdplatser. Kan man registrera ytterligare färdplatser genom att montera midjebälten på den längsgående soffan. Man skaffar ju en bil med 6 sovplatser för man behöver dem, även när man åker. Man bör väl kunna väga upp den för att kompensera viktökningen. Janne
 
F

F.d. 17988

Guest
Sv: Omregistrera för fler platser

Antalet passagerare bestäms av lastvikten samt antalet sittplatser.
Bälte behövs bara om man sitter i färdriktningen
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Omregistrera för fler platser

Nja, så är det inte. För att åka lagligt i en ny PB II så är det bälte som gäller. Antalet registerade passagerare bestäms av antalet platser med godkänd bältesinstallation, lastvikt och längd. Det finns ett undantag och det är barn, läs småbarn, men det rör det sig väl inte om i detta fall, eller?

Är det en äldre husbil som ska omregistreras till PB II så finns det andra regler, men om jag förstår saken rätt så rör det sig om en ny husbil.

Sök på bälte så finns det en del nyttigt material, annars kan ni prova följande länk för mer information:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022 .pdf
Se speciellt 30 kap 4 paragrafen
/David
 
F

F.d. 6081

Guest
Sv: Omregistrera för fler platser

Hej.
Själv köpt en MB 508D från 78 som är lb reggad. med 8 platser. totalvikten 4.2 Ton
våran första husbil.
Kollade med bilprovningen för att få den pb klass 2 reggad.
Det dom sa till mig så skulle kraven vara följande.
Fast monterad spis och kyl.
Däcken skall vara L stämplade och godkända upp till 120 km/t
Förvaringsfack för mat och kläder.men inte några skåp som gick från golv till tak.
Man skulle inte helle ha några lastrum an större modell. Pack låda bak för gasol och liknande var ok
Och bälte på sittplatserna i färdriktningen..
tror jag fick med allt.
skall hämta husbilen den 17/6 nyservad ,omreggad och besiktigad.

Lite tidig present till hustrun..hon vet inte om den än...:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Omregistrera för fler platser

MickeCarina, er husbil kvalar in under följande paragraf vid omregistering till PB II.
Citat från ovanstående länk 30 Kap 4 Paragraf, gäller för personbilar:
"""
Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.
"""
Det är därför som ni bara behöver, enligt lagen, ha bälten på framåtriktade säten.

Men för nyare personbilar gäller:
Citat från ovanstående länk 30 Kap 2 Paragraf.
"""

2 §
Personbil och lätt lastbil vilka tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall beträffande bilbälte, fästpunkter för bilbälte och installation av bilbälte,

1. ha bilbälte som är typgodkänt enligt direktiv 77/541/EEG (se 2 kap. 33 §) eller enligt ECE-reglemente 16,

2. ha fästpunkter för bilbälte som uppfyller kraven i di-rektiv 76/115/EEG (se 2 kap. 21 §) eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 14, och

3. ha installation av bilbälten som uppfyller kraven i di-rektiv 77/541/EEG ändrat genom 2000/3/EG eller fordonet är typgodkänt enligt ECE-reglemente 16.
"""
Detta gör, om jag förstått saken rätt, det väldigt svårt att öka antalet registerade passagerare.

Det undantag jag kan se, åter igen om jag uppfattat saken rätt, är följande:

Vissa husbilar finns i varianter med/utan bälten vid sittgruppen. Om en husbil tillverkas utan bälten i sittgruppen så blir den registerad för en(1) passagerare. Vid senare tillfälle så borde det gå att komplettera denna bil med samma bälte och samma bältesinfästning som finns på varianten med bälten i sittgruppen och få den omregisterad för fler passagerare. Men givetvis så blir det certifikat hit och dit innan det är klart och troligvis ganska dyrt. . .

Ha ett trevligt veckoslut

David
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen