• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omnistep slide out 400 alu

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Ett problem med biler som trekker inn steget helt automatisk er at det kan oppstå en fel slik at automatikken ikke oppdager når steget er inne - resultatet er brent motor i steget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Men om det styrs av halvljuset eller tändningen bör ju inte göra någon skillnad? Sedan finns det väl en ändlägesbrytare som stänger av motorn när fotsteget är inne? :)
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Men om ändlägesbrytare inte bryter, den kanske har flyttat sig ur läge eller bryter inte av annan orsak, då kan motorn bränna
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Men det påverkas ju inte av om den är kopplad över tändning eller halvljus. Då fordras ju en separat brytare?
 
V

vanhobby

Guest
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Min Omnistep er av typen med LED-lys. Disse har sluttet å virke, trolig på grunn av mye vann og skitt som legger se på og inni trinnet.
Er det noen som har sett en slags beskyttelse for Omnistepet noe sted? Det burde vært innebygget i en slags "box" for beskyttelse/skydd mot vann og skitt.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Omnistep slide out 400 alu

Hej! Samma problem som jag läst i tråden har hänt! Euramobil 685 med dubbeltrappa. Mätt fram spänning när man tryckeer på knappen, finns också motstånd (ohm) i spolen.
Så säkring, knapp och motor förmodligen hel, men någon som vet hur man demonterar?
(Ingen mekanisk rörelse vid tillslag på skruven).
Tacksam för svar!

Mvh Marita
 

Bilagor

  • Omnistep1.jpg
    Omnistep1.jpg
    1 MB · Visningar: 4
  • P1030031.JPG
    P1030031.JPG
    2,2 MB · Visningar: 5
  • Omnistep3.jpg
    Omnistep3.jpg
    2,7 MB · Visningar: 4
Toppen