• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

I inlägg 13 skriver du ingenting om sant eller falskt. Och du skriver att man behöver blinka höger på 2000 talet. Det hände faktiskt mer och det var tidigare och det var det inlägget jag länkade till då jag skrivet om det tidigare. Erfarenhet, sök gärna på vad jag skrivet om cirkulationsplatser tidigare i olika trådar.

Vad var det som hände mer än att man införde högertecken vid avfart från C-plats?? Att man kör motsols och att det gäller väjningsplikt vid infart infördes 1967? Erfarenhet är inte vad du läst dig till. Håll dig till trådskaparens fråga.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Han har fel, vid hastighetsbegränsning 70 Km/h och avskillt mötande körfält. eftersom det förhoppningsfullt inte finns mötande trafik så får man köra om i rondell .körfilerna är strikta, vid byte är man ansvarig om man byter körfält tänk på det när ni ska ut or en cirkulationsplats
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Vad var det som hände mer än att man införde högertecken vid avfart från C-plats?? Att man kör motsols och att det gäller väjningsplikt vid infart infördes 1967? Erfarenhet är inte vad du läst dig till. Håll dig till trådskaparens fråga.

Hur man körde före 1967 kan väl inte vara av intresse 2015. Jag har indirekt svarat på trådskaparens fråga i inlägg 14.
Idag är rondellen i laglig mening en enkelriktad väg, som man skall blinka sig ur, som när man kör in på en annan gata. Orsaken till synförändringen kan i grund och botten hänföras till en händelse den 6 december 1989 i trevägsrondellen över dåvarande E66 (idag E22) vid Gårdstånga. Två bilar körde samtidigt in i rondellen och ville samtidigt köra ut ur den mot Eslöv i samma körfält. Högsta domstolen, där fallet till slut hamnade, avkunnade sin dom fem år efter händelsen. HD konstaterade att den bilist som tagit ytterfil genom rondellen inte kunde klandras för krocken, utan samma regler som vid ett vanligt körfältsbyte gällde och att den påkörande inte kunde göra en sådan manöver ”utan fara eller nödvändigt hinder för övriga trafikanter”. Det vill säga man var tvungen att väja för den som befann sig i högerfältet. I Trafikförordningen (TF), som ersatte den gamla Vägtrafikkungörelsen (VTK) 1999, fick cirkulationsplatsen dessutom en egen definition: ”Plats som enligt lokal föreskrift skall vara cirkulationsplats och som är utmärkt med vägmärke för cirkulationsplats” (TF3 §). Dessutom beskrev man hur man ska bete sig i den: ”I en cirkulationsplats skall ett fordon föras motsols i cirkulationen runt rondellen…” (TF§13).
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Omkörningsförbud i rondeller - sant eller falskt?

Dethleffskvalite
Idag är rondellen i laglig mening en enkelriktad väg, skriver du. Rondell hette det när det var vänstertrafik och då var det andra regler, vänsterregel. inget företräde, numera heter det cirkulationsplats. Att cirkulationsplats inte fanns med i VTK betydde inte att förare inte visste att vägen var enkelriktad och att man skulle köra motsols och ge tecken vid körfältsbyte. Det fanns anvisningar hur man skulle köra i c.pl. långt innan nya Trafikförordningen infördes. Den enda förändring som tillkommit var anvisningen att man skulle blinka höger när man lämnade c.pl. Att höger tecken före utfart från c.pl. tillkommit p.gr. rättsfall har jag ej hört men så kan det vara isåfall måste det finnas en koppling mellan dåvarande Vägverket och HD som jag missat. Det vore intressant att veta hur den informationen kommit till Vägverket som ju skrev Trafikförordningen. Enl. min uppfattning kom det plötsligt anvisningar från Vägverket att enbart tecken före utfart skulle ges och att Anders Wedberg på Vägverket höll i detta och att detta förslag var hans eget.
Åke
 
Toppen