• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om det blir så?????

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2752

Guest
Sv: Om det blir så?????

Tack!
Nu börjar det hända något. vilket även jag efterlyst hela tiden!
Jag ställer givevetvis upp, vi måste ju visa att vi har något att komma med och inte bara tomma ord, äntligen ett konstruktivt alternativ, d.v.s res till Stockholm mitt i veckan och visa att vi finns, hoppas att så många som kan ställer upp på detta och inte ballar ur, samt att även styrelsen godkänner detta alternativ! Övriga organisationer inom husbilssektorn och övriga motororganisationer bör givetvis ställa upp så att vi får ett kraftigt gehör för vår protest!
M.V.H
Fri-herren
J-E. Niklasson m. hustru:mcride:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Intressant diskussion tycker dock att den bygger på väl lite fakta och mycket tyckande/rykten. Efterlyser därför "känt källmaterial och fakta" från dem som påstår sig ha sådana.

Kan bara säja att det känns bra att ha sålt av min sista MC (Suzuki 1100R) för 3 år sedan, man får ju inta vara dum - den var ju livsfarlig numera.

/ Numera gäller enbart bilar & husbilar, Bengt 333
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Det finns redan presenterat med namn, instanser, partier mm underubriken Rapport från MHRF årsstämma. Sidan 5 Under markisen.
Det var nog inte motorcykeln som var livsfarlig......
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Är det följande stycke som avses med källangivelse?

Jag tog upp frågan om Trafikförsäkringsskatten del2 och där stog man frågande. Anders Karlsson som visserligen tillhör oppositionen hade inte hört något, inte heller en kvinna från Chevrolet 59-61 klubben som sitter med i riksdagen. Slutsumman av det hela kan man väl se som att antingen har dom inte blivit upplysta om det hela eller så har SMC fått fel upplysning eller kanks har lobbat fram det hela.
Anders Karlsson upplyste dock om att vi kan räkna med en 500-600% höjning av trafikförsäkringsskatten innan mandatperioden är slut då trafikskadorna ska ut ur socialförsäkringen och betalas via den nya skatten.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Det stämmer samt uppgifter från SMC om 200% nästa år.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Om man antar att höjningen verkligen blir 600% så skulle det väl innebära en sexdubbling av skatten på trafikförsäkringen enl utsagan (inte själva försäkringsbeloppet). I mitt fall var ju skattehöjningen ca 340 kronor. Så i slutläget skulle skatten då hamna 2040 spänn. Trafikpremien inkl skatt skulle då bli 3100 (premie innan skatten infördes 1060 + skatt 2040) per år mot dagens 1400 dvs en höjning på 1700 spänn från dagsläget. Inte bra det heller men inte så man måste gå från hus och hem. 150 spänn i månaden som bilen är inreggad. Suck ... man får avstå nån öl på krogen då och då
icon9.gif


Obs... jag argumenterar absolut inte för nån höjning av skatten. Jag är bara intresserad av att få fakta på bordet och göra en konsekvensanalys.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Hej!

Betr MC, så insåg jag för min del att den är livsfarlig i dagens trafik, det orsakade att jag avyttrade den. Den MC förare som inte inser/förstår fordonets "utsatthet i trafiken" bör ta del av den aktuella olycksfallsstatistiken, den talar för sig själv och det är ingen munter läsning.

Jag tycker också att det är Ok att t.ex MC belastas efter sin "relativa farlighet" och gråter inte för att SMC oroar sig för framtida kostnader (vet inte heller vad SMC och husbilsklubben har gemensamt).

/Före detta "knutte" som vet vad MC innebär,
med husbilshälsn Bengt 333 :mcride:
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Det låter fint tycker jag, bra inställning till friheten här i livet! Det var nog förnuftigt av dej att ställa motorcykeln, du kanske borde ställa husbilen också snart? Jag lovar att jag ska inte säga ett ord till om det här eller något annat vad gäller kostnader och förslag som är på gång. Tack för mej!
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Här tycks diskussionens vågor gå höga. Det kan vara helt OK så länge vi håller argumenteringen på en seriös nivå och inte övergår till rena personangrepp.

Är det så att en person från opositionen nämner en siffra som verkar hög kan det vara bra att se var denna siffra kommer ifrån. Finns det någon substans i hans uttalande eller är det grova skattninger, kanske rent av skrämselskott? Det var synd att ingen från regeringsparierna var närvarande på det omtalade mötet. Kanske någon kan få fram motsvarade siffror från det hållet som kan bekräfta eller korrigera uppgiften från opositionens representant?
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Om det blir så?????

Vi har fått en skatt idag med 32% som när den är helt utvecklad kommer att ligga på 500-600%.

Detta är inte vad du skriver i referatet från MHRF-mötet. Där skriver du:

Anders Karlsson upplyste dock om att vi kan räkna med en 500-600% höjning av trafikförsäkringsskatten

Vilket är det som stämmer?

Båda delarna är skit, men det vore intressant att veta hur illa det eventuellt kan bli!
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Om det blir så?????

Ok, jag lovade att jag inte skulle skriva något mer och det här blir det sista garanterat. Jag har tidigare förklarat hur det är beräknat enligt våra representanter från regering och opposition vilket tydligen inte är rätt människor även om det är dom som bestämmer.
Trafikförsäkringen är en del av en eventuell helförsäkring av ett fordon. Skatten vi talar om är en skatt på endast trafikförsäkringsdelen. En procentsats är något som är beräknat på ett annat belopp, i det här fallet trafikdelens belopp. Nu har vi en procentsats på 32% på trafikdelen. När hela systemet är omgjort så kan man räkna med en procentsats på mellen 500 och 600% på det som är traikdelen. Vissa fordon som bedöms vara mer olycksbenägna som vissa motorcyklar, många snabbare företagsbilar, eu moppar mm kan få en ännu högre procentsats. Som tur är kanske så är det ingen som har tittat på hur trafiksäker en husbil är, en lastbil på 3800kg med ett plastskal runt är inte speciellt krocksäker.. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det hela bättre än så här. Det konkreta jag kan visa på idag är att vi har fått 32% i skatt och att det var första steget i skatteomläggningen. Än så länge finns inget beslutat om resterande utan bara planerande enligt dom som planerar det hela. Det finns inget konkret att sätta fingret på förräns vi bara kan konstatera att nu har det blivit höjt igen och då är det redan beslutat och klart. Jag jobbar vidare med det här, men gör det för motorcyklisternas skull, husbilsägarna har ju råd med det har jag förstått.
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Om det blir så?????

Kölis

Jag hoppas verkligen inte du slutar att skriva om varken trafikförsäkringsskatt eller något annat!

Jag (och troligtvis många med mig) har haft otrolig nytta av dina kunskaper så låt inte en person förstöra för oss andra. Jag kan bara be dig att fortsätta hålla oss informerade gällande trafikförsäkringsskatten. Alla husbilsägare är ju inte rika..............

Ha det gott / Per HBK 833
 
F

F.d. 1471

Guest
Sv: Om det blir så?????

Ingen som funderat på var statens största utgift ligger? Kanske skulle vi påverka det staten ska finansiera och inte bara skatterna? Man vill att trafikanterna ska betala allt som hör till trafikskador, vilka andra grupper ska då i framtiden bli självförsörjande via skatten?? Nog bör vi svenskar snart göra som fransmännen, gå ut och visa vårt missnöje. Tänk om alla husbilar blockerade trafik som de franska böndernas traktorer. Till och med en politiker skulle märka det!
 
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Om det blir så?????

jag tycker inte att politisk propaganda hör hemma i klubben. Inte heller de påhopp om att en del skriver dumt och att nån bör ställa av sin husbil. Efter 42 år som yrkestrafikant och åkare vet jag att alla regeringar letar möjligheter till nya pålagor. På 90 talet skulle det vara lastbilar med miljömotor, när man köpt en sån fick man en extra skatt på 50000 när den regestrerades in. Men jag följer gärna med till sthlm och protesterar, trots att det skulle kosta mer än höjningen . Det tillkommer väl trängselavgift på det Varför klarar sig båtfolket ? från beskattning, turgubbar kanske.
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Om det blir så?????

Tack vare trängselavgiften så har man stängt dörren för fattiga husbilsägares och traktorägares demonstrationer. Smart va?
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Om det blir så?????

Så dyrt kan det väl inte vara att köra in, om vi får det vi som har lastbilar?
Vi kan väl stanna vid infarten till zoonerna och korka igen riktigt ordentligt.
Vi är väl från landet dom flesta av oss och har inte koll på detta med miljözooner o dyl så vi får väl bara stanna våra fordon och försöka ta reda på vad som gäller innan vi begår några trafikbrott. Är vi några hundra så blir det säkert kaos. ;)
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Om det blir så?????

Bigge.
Bra att Du visar musklerna ibland. Några "påhopp" kan vi ej acceptera däremot saklig debatt.
DET ÄR EN ANNAN SAK.
Hls kurt
:confused::twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen