• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om att koppla inverter

F

F.d. 25911

Guest
Har försökt att läsa och förstå detta men något osäker fortfarande. Jag har fått tag på en som jag tänker mig att koppla mot mina två bodelsbatterier, 2*90 och solpanel.
I instruktionerna till invertern står det att jag ska koppla bort kablarna från batteriet då den inte används. Kan det verkligen behövas?

Jag menar Invertern har ju on/off-knapp, under 4 w tomgångsförbrukning, lågt batteriavstängning, överspänningssäkring och ingången ska vara kortslutningssäkrad. Borde jag inte våga/kunna ha invertern avslagen men kablarna fast kopplade mellan batteri och inverter hela tiden?

Vidare funderar jag över om jag måste/bör koppla på en extra säkring mellan batteri och inverter, det sitter på baksidan av invertern en säkring (se bild).

Och en sista fundering är om jag ska använda någon jord/grund på skruven som sitter under +- kopplingarna på inverterns baksida?
 

Bilagor

  • IMG_1076.JPG
    IMG_1076.JPG
    861,7 KB · Visningar: 42
  • IMG_1077.JPG
    IMG_1077.JPG
    1 MB · Visningar: 37
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Kanon-tack för engagemanget, imorgon får jag hjälp att montera enligt:

batteri - kabelsko - 10 mm2 kabel - 32 A (ej flat) säkring vid pluspol - Säkringsbox, flatsäkringar - från boxen till minusanslutning/jord - 2,5 - 4 mm2 kabel till förbrukarna.

Förbrukare: gasollarm och framtida larmsystem, cigg- och usb uttag.

- Funderar på att sätta en strömbrytare efter "huvudsäkringen för att kunna "döda" all ström efter den, klokt?

P.s: Dethleffskvalite, jag har läst den där tråden ett par varv, behöver läsa lite mer ellära före jag förstår vilka slutsatser jag kan dra utifrån den.
 
F

F.d. 25911

Guest
Sv: Om att koppla inverter

Resultatet blev bra. Inte helt nöjd med larminstallationen dock men det får åtgärdas under resans gång.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    942,7 KB · Visningar: 22
Toppen