• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olycka

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Olycka

Fram till för ett par veckor sedan var helintegrerade överlägsna och klarade sig alltid bättre vid olyckor. Nuförtiden verkar det som att plåtisar faktiskt klarar sig bättre.
Nu sålde vi vår helintegrerade för några veckor sedan och har börjat snegla på en plåtis. Det kan ha påverkat faktat ovan en aning… :D

Det kan iofs ändra sig igen beroende på vad vi köper för bil men så fort jag vet så kan jag tala om vad som är bäst :cool:
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Olycka

Föraren i en integrerad verkar klara sig bättre än en alkov trots att man sitter längre fram.

https://www.youtube.com/watch?v=qmTCej6gfis
https://www.youtube.com/watch?v=opR8f_-Pp8o

Bennie

Nu är väl de bägge inte direkt jämförbara då den halvintegrerade i första filmen är en konstruktion från 1981 (första generationens Ducato) då krocksäkerhet inte var något som fanns på övre delen av transportbilars önskelista och den andra en betydligt modernare Hymer B-klasse SL (från 2007 ?)med exv krockkuddar. Intressant hade varit en jämförelse mellan Ducato gen I, II, III resp den nya IV (2015), samt halvintegrerad, helintegrerad samt plåtis från samma generation.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Olycka

Nu är väl de bägge inte direkt jämförbara då den halvintegrerade i första filmen är en konstruktion från 1981 (första generationens Ducato) då krocksäkerhet inte var något som fanns på övre delen av transportbilars önskelista och den andra en betydligt modernare Hymer B-klasse SL (från 2007 ?)med exv krockkuddar. Intressant hade varit en jämförelse mellan Ducato gen I, II, III resp den nya IV (2015), samt halvintegrerad, helintegrerad samt plåtis från samma generation.

Om man gjorde de krocktesterna tror jag att de säkraste bilarna bli de som har orginalhytten kvar med så litet ingrepp som möjligt. Detta ger då följande ordning

Plåtis, Alkovbil, Delintegrerad och sist Integrerad. En annan viktig fråga är också att allt som finns i bodelen måste sitta fast ordentligt och inte komma flygande. Ett ordentligt lastförskjutnings skydd typ en kraftig mellanvägg till bildelen låter lockande. Det finns på vissa alkovbilar.:)
 
Toppen