• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika märken på husbilar

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.823
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ser fin ut. Är det taksäng i den. Kamkedja är bra. Jag har en Fiat 3.0 L motor med kamkedja. Perfekt att slippa täta och dyra kamremsbyten.

Jag har inte kunskap om just den bilen. Men planlösningen är fin.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
684
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej vi har precis blivit medlemmar och vet inte om det är på rätt plats att fråga om olika märken.
Vi har aldrig kört husbil och tänkte nu börja med detta efter ett liv med jobb som bundit oss..
har tittat på en
Rimor Seal 98 P 2016
eller
Hobby Siesta T65 GE swe-edition 2014
Båda är lågmilare och välvårdade.
Har ni några erfarenheter av dess märken, är vi tacksamma för information.

Hälsningar
Marie Torstensson
Kan ju bara ge ett generellt tips/exempel på en begagna Nordic. De har själv sålt allt de hade i begagnat i vintras men hittade detta...https://www.blocket.se/annons/sodermanland/mercedes_benz_316_cdi_nordic_625/107954489

Nordic finns i Kristinehamn och de tar sig an att uppgradera/modernisera deras äldre husbilar för de kunder som inte är nöjda med det som gällde för 15-20 år sedan.
 

Marie&Björn

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Varberg
HBK-Nr
36468
Medlemskap
2024
Vi är så förvånade att Ahorn ligger så mycket billigare än andra märken, är det en klasskillnad tror ni?
Någon som har erfarenhet av det märket?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.823
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Delar tidigare kommentarer om att först hyra för att komma fram till vilken planlösning man vill ha.
När man sedan skall söka efter en bil, så är ett ABSOLUT MÅSTE att väga bilen för att få fram vad bilen väger.
Den angivna tjänstevikten inkluderar sällan eller aldrig markis, AC på taket, solceller, cykelställ, gasoltuber mm.
Vissa husbilar har enbart några få hundra kilo upp till totalvikten.
Föraren är inräknad med 75 kg. Hustru och barn och all packning tillkommer viktmässigt.
Lycka till!
Jag var en gång och kollade på en 3.5 ton helintegrerad 2009 åsmodel. Vill inte peka ut handlare och märke.

Skillnaden mellan tjänstevikt och totalvikt var 25 kg. Då kan man inte ha med nått eller någon. Har man inte skött magen på några dygn så passerar man totalvikten..:twitcy::mh4:

25 kg.... Den gick bort direkt. Så kolla noga hur mycket tillbehör som är monterat och lasvikten.

Rätt tydligt på våren när jag bär in säckar med sängkläder, kuddar och täcken mm att saker väger mer än man tror
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.279
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett, väg bilen.

För min FD Flair var tjänstevikten angivet 1000 kg för mycket.
Det finns alltså 1000 kilo mer som kan lastas i den bilen än vad som framkommer i registreringsbeviset.
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Har ingen egen erfarenhet av Ahorn,
Men det är nog ingen dålig bil, sen bygger de på Renault-chassi, och det är nog minst lika bra som Fiat, eller t.o.m bättre.
Vet ej hur deras garantier är jämfört med andra, kolla även verkstaden hos säljaren, för där hamnar alla husbilar tids nog.

Alla nya husbilar från Ahorn - Husbil.se
Där är mycket på G inom denna svär i Europa.
För över två år sedan bildades en jättekoncern, Stellantis. Där ingår bl a Fiat, Peugeot och Citroën med visst samarbete med Toyota. Renault / Ford är för sig själva och även WV är eget.
Så om husbilen har en framtid i det fossilfria samhället, så blir deras chassi kanske till slut samma om man väljer ett ”europeiskt fabrikat”.
Då har vi inte beaktat om eller när den asiatiska marknaden gör inträde på den europeiska husbils marknaden.
 

DalbyNikke

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
36529
Medlemskap
2023
Hej
ser att många skriver att man ska väga bilen innan köp, vart kan man göra detta?
Ska själv köpa husbil bor utanför Malmö
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Trafikverket har vågar efter vägarna, kolla deras hemsida. Bilprovningen har också vågar, men de tar lite betalt för vägningen.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Många ställen som levererar makadam och grus har fordonsvågar. Det är ju en vanlig procedur att väga både vid inpassage och sedan vid utfart efter lastning. Går säkert att få väga en husbil eller husvagn snabbt ,enkelt och förmodligen gratis eller mot en fika.....
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.919
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej
ser att många skriver att man ska väga bilen innan köp, vart kan man göra detta?
Ska själv köpa husbil bor utanför Malmö
Trafikverkets kontrollplatser, E6 ungefär vid Helsingborg Ö. Både på norr- och södergående. E22 norrgående norr om Gårdsstånga brukar också vara öppen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag skulle inte väga husbilen på en stor industrivåg som oftast bara väger olastat/lastat tungt fordon där man vill veta lastens vikt (vågsedel) som brukar vara 10-40ton, har själv fått felaktiga vikter på sådan våg med husbilen, jag rekommenderar bilprovningen, eller möjligen vägverkets i fall de är bemannade, då de alltid kalibrerar innan vägning.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
527
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Jag skulle inte väga husbilen på en stor industrivåg som oftast bara väger olastat/lastat tungt fordon där man vill veta lastens vikt (vågsedel) som brukar vara 10-40ton, har själv fått felaktiga vikter på sådan våg med husbilen, jag rekommenderar bilprovningen, eller möjligen vägverkets i fall de är bemannade, då de alltid kalibrerar innan vägning.
Jag har vägt både husvagn och husbil samt mig själv.....på dessa vågar och på lastbilsvågar utmed vägar och alla verkar vara väldigt exakta och välkalibrerade! Om jag som väger 67 kilo klickar av eller på.... brukar de ändra sig 0,065 ton. De tar alltså med 5 kilos intervall!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har vägt både husvagn och husbil samt mig själv.....på dessa vågar och på lastbilsvågar utmed vägar och alla verkar vara väldigt exakta och välkalibrerade! Om jag som väger 67 kilo klickar av eller på.... brukar de ändra sig 0,065 ton. De tar alltså med 5 kilos intervall!
Polisen börjar iallafall alltid med att kalibrera vågen innan de påbörjar vägningar, men de visar så klart inte galet däremellan.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.575
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Metallskrotare brukar kunna väga för lite kaffepengar. Eftersom de vågarna ingår i ersättningssystemet bör de vara skapligt kalibrerade.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Man får ta vågarna utmed vägarna med en nypa salt om de inte är bemannade.
Jag åkte och vägde direkt efter besiktningen förra året och det visade 125 kg mer på trafikverkets våg jämfört med besiktningen
 
Toppen